Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1799 miejsce

Nowe rozdanie w branży motoryzacyjnej. ASO vs. serwisy niezależne

Od 1 czerwca 2010 roku obowiązuje w Polsce, jak i całej UE, rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 461/2010, tzw. zapisy GVO. Czy mamy do czynienia z początkiem końca autoryzowanych serwisów samochodowych na rynku motoryzacyjnym?

Obserwuje się w przeciągu kilku ostatnich lat tendencję rosnącą wśród klientów, którzy rezygnują z usług ASO. Wybierają oni znacznie tańszą ofertę niezależnych serwisów samochodowych, których usługi, pod względem profesjonalizmu i szybkości wykonania, nie odbi / Fot. Land Rover/ Jaguar Serwis AUTOREDUTAOd 1 czerwca 2010 roku obowiązuje w Polsce, jak i całej Unii, rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 461/2010, tzw. zapisy GVO. Wprowadziły one nową jakość na rynku motoryzacyjnym, pobudzając między innymi legalną konkurencję pomiędzy niezależnymi a autoryzowanymi serwisami samochodowymi i ograniczyły w znacznym stopniu dotychczasowy monopol usługowy tych drugich.

Do tej pory konsument, decydujący się na zakup auta, wybierał głównie nowy model samochodu, ze względu na przywilej posiadania pakietu gwarancyjnego, który pozwalał mu na ewentualne naprawy bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów z jego strony. Jednak były też ciemne strony tego typu zakupu, mianowicie wszystkie naprawy oraz regularne przeglądy auta musiały się odbywać w autoryzowanym warsztacie lub u odpowiedniego dealera marki samochodu. Wiązały się z tym dość duże koszty zarówno w zakresie samej obsługi, jak i niejednokrotnie konieczności zastosowania oryginalnych części z logo producenta.
Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej – GVO – zmieniło diametralnie postać rzeczy i dało użytkownikom aut możliwość samodecydowania o wyborze warsztatu czy to autoryzowanego, czy też niezależnego, który przeprowadzi okresowy przegląd pojazdu. Co więcej, w przypadku wyboru nieautoryzowanego serwisu, kierowca nie zostanie pozbawiony pakietu gwarancyjnego producenta, a także może stosować o wiele tańsze części zamienne, porównywalnej jakości, co elementy oryginalne.
Jest to niewątpliwie woda na młyn dla coraz szybciej rozwijającej się sieci warsztatów niezależnych. Według ekspertów serwisy nieautoryzowane wykonują obecnie na rynku motoryzacyjnym średnio około 50% wszystkich napraw samochodów. Każdy dealer BMW, Audi, Jaguara i innych znanych marek samochodowych nie może teraz spać spokojnie. Nastała nowa, złota era dla niezależnych serwisów samochodowych.

Dyrektywa GVO, wchodząc w życie, przyniosła wiele zmian w dotychczasowych przepisach dotyczących dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych. W ramach jej zapisów mamy do czynienia z następującymi zasadami, na których opiera się rozporządzenie:
• wzmocnienie konkurencji między poszczególnymi dealerami,
• zakaz łączenia selektywnej i wyłącznej dystrybucji
• likwidacja przymusu prowadzenia przez jedną firmę zarówno sprzedaży, jak i serwisowania samochodów,
• pozwolenie na wielomarkowość, czyli sprzedaż pojazdów silnikowych różnych marek przez jednego dealera samochodowego,
• umożliwienie klientowi zakupu pojazdu od dealera w innym państwie UE o specyfikacjach obowiązujących w rodzimym kraju kupującego,
• możliwość skorzystania przez klienta z usług pośrednika lub agenta przy zakupie pojazdu,
• możliwość uniezależnienia się dealerów od producentów,
• prawo producentów do wyboru autoryzowanych warsztatów i serwisów,
• lepszy dostęp autoryzowanych warsztatów do część zamiennych konkurencyjnych w stosunku do elementów sprzedawanych przez producenta,
• wzmocnienie pozycji niezależnych warsztatów na rynku motoryzacyjnym;

Wytyczne GVO dały producentom jasny sygnał, że nastąpił drastyczny wzrost konkurencyjności na rynku napraw i serwisowania samochodów i nie mogą już prowadzić otwartej polityki, polegającej na dowolnym windowaniu cen swych usług. Konkurencja rozpoczęła się również wśród warsztatów niezależnych, które, by sprostać nowej sytuacji i popytowi na rynku, muszą wciąż się rozwijać i inwestować we własną infrastrukturę techniczną i jakość usług, a wszystko to z korzyścią dla potencjalnych klientów.
Niższe koszty serwisowania czy naprawy u niezależnych dealerów, przyciągają do nich coraz to nową klientelę. Wiele firm wprowadza do swoich usług ofertę skierowaną do właścicieli dużych flot pojazdów silnikowych. Dyrektywa GVO pozwala zarządzającym flotami na znaczne obniżenie kosztów
utrzymania i serwisowania całego taboru samochodów, co w dalszej perspektywie przynosi im wymierne korzyści ekonomiczne.
Obserwuje się w przeciągu kilku ostatnich lat tendencję rosnącą wśród klientów, którzy rezygnują z usług ASO. Wybierają oni znacznie tańszą ofertę niezależnych serwisów samochodowych, których usługi, pod względem profesjonalizmu i szybkości wykonania, nie odbiegają niczym od obsługi autoryzowanych warsztatów czy producentów. Ponadto niezależne firmy serwisowe są obecnie wyspecjalizowane i przystosowane do obsługi praktycznie wszystkich marek samochodów zarówno pozostających na gwarancji, jak i nie.

Czy mamy do czynienia z początkiem końca autoryzowanych serwisów samochodowych na rynku motoryzacyjnym? Czas pokaże. Niewątpliwie dziś w natarciu są niezależni serwisanci, pozostający bezkonkurencyjni
w stosunku dużych kosztów utrzymania, z jakimi borykają się autoryzowane stacje diagnostyczne i warsztaty.
Mogłoby się rzec, że aby poprawić sytuację należy te koszty poddać stabilizacji lub wręcz obniżyć do konkurencyjnego poziomu. Jednak żaden chyba producent czy importer nie poszedł po rozum do głowy, gdyż ceny są regularnie podnoszone, co nie wpływa pozytywnie na pozycję rynkową ASO, a tym bardziej nie przyciąga za sobą nowych klientów. Jeśli z upływem najbliższych lat nic się nie zmieni, rozporządzenie GVO okaże się gwoździem do trumny dla autoryzowanych serwisów samochodowych, a niezależny rynek odniesie spektakularny sukces ekonomiczny i wizerunkowy.

Grupa AUTOREDUTA
BMW Serwis Porsche
Foto: Land Rover/ Jaguar Serwis
www.autoreduta.pl

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.