Facebook Google+ Twitter

Obniżymy Ci marżę jeśli kupisz u nas inny produkt!

Telewizja, internet, banery reklamowe. Z każdej strony banki bombardują nas propozycjami: obniżymy Ci marżę kredytu hipotecznego, ale weź u nas kartę kredytową, wykup ubezpieczenie albo przystąp do programu systematycznego oszczędzania. Czy rzeczywiście na takich promocjach wychodzimy lepiej?

 / Fot. Lech Muszyński /PAPKonkurencja na rynku jest coraz większa. Banki walczą już nie tylko o to żeby przyciągnąć klienta, ale także żeby jak najdłużej go u siebie zatrzymać. Jak to zrobić? Udzielić mu kredytu hipotecznego i przy okazji namówić na zakup innych usług. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że banki nie mogą uzależniać przyznania kredytu od przystąpienia do innych programów, ale nie można zabronić im stosowania ofert łączonych.

Polityka ta w języku finansistów jest zwana cross-sellingiem. Stosuje ją obecnie wiele banków - obniżają marże lojalnym klientom, a nowym przedstawiają wykaz produktów, które mogą przyczynić się do obniżenia stopy procentowej. Znajdują się tam m.in.: konta osobiste z zadeklarowanymi wpływami, skorzystanie z ubezpieczenia kredytu hipotecznego, pakiety inwestycyjne, karty kredytowe, polisy na życie.

Jak to wygląda w rzeczywistości? Obecnie średnia standardowa marża kredytu złotowego wynosi 3 pkt. procentowe. Standardowa tzn. że bierzemy kredyt na 300 tys. zł, rozłożony na 30 lat, z 20-procentowym wkładem własnym. Jeśli dodamy do tego stopę WIBOR (4,1 proc.) to otrzymujemy łącznie oprocentowanie w wysokości 7,1 proc. Oznacza to, że w ciągu 30 lat oddajemy bankowi 429 tys. złotych samych odsetek!

Duże oszczędności zyskujemy już w przypadku obniżenia marży o 0,5 proc. W ciągu całego okresu spłacania kredytu zaoszczędzamy 36 tys. zł., a w przypadku marży niższej o 1 proc. 71 tys. zł. Rata miesięczna byłaby więc niższa kolejno o 100, bądź o 200 złotych.

Jeśli bank nie wymaga od nas zbyt wiele to warto powalczyć o taką obniżkę. Najpierw jednak trzeba dokładnie przeanalizować wyjściowy koszt kredytu. Należy też pamiętać, że niższe marże mają charakter promocyjny, nie są więc ofiarowywane klientom na zawsze.

- Warunki dotyczące obniżek marż mają charakter promocji. Jeśli w przyszłości przestaniemy spełniać konkretny warunek uprawniający nas do odpowiedniej obniżki, musimy liczyć się z tym, że marża może zostać podniesiona - wyjaśnia Sabina Salamon, rzeczniczka Deutsche Banku PBC.

Źródło: wyborcza.pl

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.