Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

3483 miejsce

Obrazy, które mnie urzekły XVI. „Dziwny ogród”

Jest upalne lato 1902 roku. Jeden z najbardziej znanych twórców Młodej Polski, Józef Mehoffer, udaje się wraz z rodziną na wypoczynek do podkrakowskiej wsi. Tam maluje duży obraz, który do dzisiaj zachwyca swoją niezwykłością.

Malarz tworząc Dziwny ogród był już wtedy artystą znanym i uznanym, docentem i wykładowcą krakowskiej "Dziwny ogród" - Józef Mehoffer / Fot. Leszek LubickiSzkoły Sztuk Pięknych oraz współzałożycielem Stowarzyszenia Artystów Polskich "Sztuka”. Co ważne także dla samego obrazu, był również szczęśliwym ojcem i mężem. Wypoczywając na wsi pośród najbliższych, przedstawia ich w sposób, który daleko wykracza poza kategorię portretu. Mamy ukazanych na obrazie żonę i syna Mehoffera, służącą, a nad nimi zwisającą wielką ważkę. Dzieło to jest uznawane za jedno z kluczowych dla polskiego symbolizmu. Zostało dokończone przez artystę w roku następnym, tj. 1903. Tak więc letni okres poprzedzający powstanie płótna, może skłaniać do przypuszczenia, że malarz był osobą szczęśliwą i spełnioną w życiu rodzinnym.

Jak zauważa Magdalena Wróblewska (CULTURE.PL), jedną z cech charakterystycznych obrazu jest to, że posiada on wewnętrzny rytm, spokojnie i gładko wciągający widza do środka przedstawienia, kierujący wzrok od kolejnych postaci ku zacienionemu wnętrzu alei. Jednak jest w płótnie jeden element, który może tę harmonie kompozycji zakłócać. Autorka pisze dalej, że tym czymś jest nałożona na powierzchnię płótna, ogromnych rozmiarów ważka. Choć naturalna w przestrzeni ogrodu, wydaje się być ciałem obcym, nie pasującym do krajobrazu i postaci spacerowiczów, przez których zresztą pozostaje niezauważona. Być może jest ona śladem obecności samego malarza. Wówczas jej wygląd i proporcje można by wytłumaczyć pojawieniem się owada tuż przed oczami artysty, spoglądającego na żonę i synka. Byłaby śladem jego spojrzenia. Wygląd tej ważki jest ukazany na sposób witraża, co nie dziwi, bowiem artysta miał wybitne osiągnięcia na polu sztuki witrażowej, wykonując wiele takich dzieł dla kościołów w Polsce i za granicą.

Dziwny ogród to, jak stwierdził jeden ze współczesnych malarzowi krytyków (Marcin Samlicki), jest przede wszystkim subtelnym wyznaniem dla żony (...), która, jak sądząc z licznych jej portretów i podobizn, stała się natchnieniem artysty. Odnosząc się do samego tytułu dzieła, sądzi on, że służy bardzo często jeno do wygodyObraz w muzeum / Fot. Leszek Lubicki publiczności; dany bywa zazwyczaj w ostatniej chwili, budzi u naiwnych historyków sztuki domysły i spory przeciągający się przez wieki. Obraz został prezentowany publiczności w kolejnych latach po jego ukończeniu w Wiedniu, St. Louis, Chicago i Monachium. Wszędzie tam zdobywał nagrody, a także przychylne recenzje krytyki. Obecnie znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Mogę zaręczyć, że po wejściu do sali, gdzie jest prezentowany, na pewno nie umknie naszej uwadze, a dzięki swoim wymiarom jak i kolorystyce, powinien od razu rzucić się nam w oczy. Nie sposób go ominąć niezauważonym.

Dziwny ogród, 1902 - 1903 rok
technika/materiał: olej, płótno
wymiary: 217 cm × 208 cm

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.