Facebook Google+ Twitter

Od czego zależy rozwój motoryczny dziecka?

Dzieci afrykańskie zazwyczaj siadają, wstają i zaczynają chodzić o kilka miesięcy wcześniej niż ich amerykańscy rówieśnicy. I nie odgrywa przy tym wyłącznej roli dziedziczenie, ale – jak to wykazały badania prowadzone w Kenii – intensywność ćwiczenia.

Na krytą pływalnię przyszedł tata z dwoma synkami. To charakterystyczne: częściej niż mamusie, na pływalnię z dziećmi przychodzą tatusiowie. I to nie tylko po to, żeby się w wodzie razem pobawić, ale przede wszystkim w celu nauczenia dzieci sztuki pływania.

Jednak tym razem sytuacja była niezwykła: bowiem młodszy synek był w wieku siedmiu miesięcy. Od jego starszego braciszka dowiedziałam się, że maluchowi na imię Julek. I oto tata płynąc na plecach, dłonią podtrzymywał bródkę Julka. A ten całym swoim niewielkim ciałkiem poruszał się w wodzie jak… właściwie to nie wiem do jakiego morskiego stworzenia przyrównać te falujące ruchy całego ciała. W psychologii rozwojowej takie ruchy nazywa się wężowatymi. Zatem Julek to jakby mały wąż morski? Jakiego by nie użyć określenia – widok był fascynujący.

Nauka nie tylko pływania

Zarumieniona buzia malca i jego promienne oczy wyrażały emocję, którą można by nazwać biologiczną radością. Czyżby każdy mały człowiek w tym wieku miał w programie genetycznym krótkotrwałą fazę takiego właśnie poruszania się w wodzie? I wobec braku okazji nigdy tego nie doświadczy? Julkowi jego tata stworzył możliwość ujawnienia naturalnych umiejętności poruszania się w wodzie i można sądzić, że ten niemowlak szybko opanuje naukę samodzielnego pływania. Mały Julek ma szczęście.
Wiemy, że sprawności motoryczne dzieci pojawiają się w przewidywalnej kolejności: leżące na brzuszku niemowlę najpierw unosi podbródek, potem pierś, następnie pełza na brzuchu, po czym raczkuje, podnosi się opierając o meble, wreszcie zaczyna samodzielnie chodzić. Wydaje się więc, że wszystko przebiega zgodnie z ustalonym programem genetycznym. A jednak ten program nie jest sztywny i środowisko odgrywa niepoślednią rolę także przy rozwoju umiejętności ruchowych.

Dobrym przykładem na wpływ środowiska mogą być różnice międzykulturowe, a wśród nich czas, w jakim dzieci amerykańskie i afrykańskie osiągają różne sprawności ruchowe. Bowiem dzieci afrykańskie zazwyczaj siadają, wstają i zaczynają chodzić o kilka miesięcy wcześniej niż ich amerykańscy rówieśnicy. I nie odgrywa przy tym roli dziedziczenie (lub nie wyłącznie), ale jak to wykazały badania prowadzone w Kenii – intensywność ćwiczenia. Okazało się bowiem, że dzieci afrykańskie, których rodzice byli przekonani, że bez odpowiednich ćwiczeń, czyli „same z siebie” nie będą siedziały ani chodziły – opanowały te umiejętności wyraźnie szybciej nie tylko w porównaniu z dziećmi amerykańskimi, ale także z afrykańskimi, nie poddawanymi ćwiczeniom.
A oprócz odpowiedniego treningu ruchowego, istotne znaczenie dla szybkości i doskonałości opanowania różnych sprawności ruchowych, ma motywacja dziecka, które pragnie oddziaływać na otaczający je świat. Dziecko najpierw zdolne tylko do utrzymania
przedmiotu, kiedy zostanie mu on włożony do dłoni, zaczyna używać rąk jako narzędzi – samo nimi sięga, chwyta, rzuca lub manipuluje. Jego ruchy nabierają koordynacji, dziecko zdobywa kontrolę nad swoim ciałem, ma radosne poczucie sprawstwa. Każde dziecko cieszy się ze swoich osiągnięć, uśmiecha się, całym ciałem wyraża myśl „ja to umiem!”

Jeśli mają wpływ...

Dostarczanie dzieciom poczucia sprawstwa jest ważnym wychowawczym zadaniem w każdym wieku dziecka. A jest tak dlatego, ponieważ wywołane przez poczucie sprawstwa pozytywne emocje, w znacznej mierze wpływają na skuteczność uczenia się. Co więcej – im to czego człowiek chce się nauczyć jest trudniejsze – tym rola pozytywnych uczuć jest większa. A już przy myśleniu abstrakcyjnym staje się zasadnicza.
Warto więc dostarczać już małym dzieciom możliwości doświadczania radości z własnych działań. Im bardziej te działania będą różnorodne, tym większy będzie zasięg możliwych osiągnięć. Obserwacja Julka w basenie dostarcza ważnej refleksji: już w małych dzieciach tkwią takie możliwości, jakich byśmy się raczej nie spodziewali.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.