Facebook Google+ Twitter

Od e-inkubatora do własnego biznesu w sieci

Czy inkubator internetowy może być równie skuteczny jak tradycyjny? Sprawnie działający inkubator nie musi mieć wielkiej siedziby, lecz może działać tylko w internecie.

 / Fot. Daniel Siwak | screen: www.e-inkubator.plW skrócie e-Inkubator to Inkubator Pomysłów Internetowych, czyli taka baza pomysłów, do której można zgłosić pomysł na wirtualny biznes, pomysł na innowację czy unikalne oprogramowanie, a nawet nowe zastosowanie czy nowy model biznesu.

Jakie pomysły mają szanse na pomoc?


Przyjmujemy do realizacji pomysłu o specjalizacja branżowej w zakresie Internet-Informatyka-Telekomunikacja, referowane przedsięwzięcia to:
- inwestycje w przedsięwzięcia e-commerce, e-biznes oraz e-serwisy niszowe,
- tworzenie i rozwój rozwiązań platform dostępowych oraz rozrywkowych dla klienta masowego,
- projekty oparte na technologii komunikacji bezprzewodowej jak WIMAX, VOiP, mobile
- aplikacje integrujące,
- portale wertykalne i społecznościowe
- pomysły oparte na Web 2.0
- produkcja innowacyjnego oprogramowania (aplikacje/systemy)

O e-inkubatorze, historii jego powstania i bieżącym działaniu rozmawiałem z Dariuszem Młynarczykiem, który jest jego koordynatorem.
Jak zrodził się pomysł na e-inkubatora?
- E-Inkubator to wynik poszukiwań takiej formuły prowadzenia działalności, która mogłaby zapewniać stały rozwój firmy w zakresie technologii internetowych oraz pomóc różnego typu pomysłodawcom w realizacji ich zamierzeń. Działalność, prowadzoną pod nazwą e-Inkubator, rozwijam od 2 lat, wcześniej od 1998 r. kierowałem agencją reklamową Promo Partner. E-Inkubator jest znakiem prawnie chronionym i zgłoszonym w Urzędzie Patentowym. Dysponuję również domenami e-inkubator.pl, -.com, -.net, - .eu. Obecnie siedziba firmy mieści się w Bielsku-Białej.

Na jakiej zasadzie działa inkubator?
- Założenia działalności inkubatora są proste i podobne do powszechnie znanych zasad działania inkubatorów. Ktoś ma pomysł, sam nie potrafi go wdrożyć, inkubator w jakiejś części może ten pomysł wspomóc. Podobnie jest w e-Inkubatorze. Najpierw należy wypełnić formularz zgłoszenia pomysłu a pomysłodawca otrzymuje potwierdzenie zachowania praw autorskich. Później wniosek jest rozpatrywany i oceniany pod względem realności. Głównie stawiamy na pomysły, które nie mają konkurencji i w swoim temacie mogą stać się gwiazdami. Pomysł tez musi być przemyślany a wnioskujący od początku zaangażowany w jego realizację ponieważ w pewnym momencie nasza pomoc się kończy a pomysł ma się usamodzielnić i przynosić dochody.

O jakie wsparcie mogą sie ubiegać zgłaszający pomysł do e-Inkubatora?
- W ubiegłym roku ta pomoc była większa, jednak ze względu na zaangażowanie się w kilka czasochłonnych pomysłów, oferowane warunki uległy weryfikacji. Obecnie preferowana wielkość inwestycji to 15-40 tys. zł, w okresie od 6 do 24 miesięcy, głownie jako inwestycje w przedsięwzięcia e-commerce, e-biznes oraz e-serwisy niszowe. Model inwestycyjny zakłada zaangażowanie na etapach od tworzenia przedsięwzięcia do rozwoju i przekształceń (start - rozwój - ekspansja). Wyjście docelowo realizowane jest poprzez usamodzielnienie się projektu lub sprzedaż do inwestora strategicznego.

Co decyduje o przyjęciu pomysłu do inkubacji?
- Wybierając pomysły, które otrzymują wsparcie, kierujemy się realnością i przydatnością pomysłu. Ważna jest jakość opisu zawarta we wniosku oraz jego uwiarygodnienie poprzez przeprowadzone wywiady czy biznes plan. Istotą wartości pomysłu jest to czy pomysłodawca widzi potencjalnych klientów oraz czy oni zdecydują się na jego usługę. Musi też być określony rynek docelowy.

Nie ulegamy magii unikalności pomysłu bez wskazania konkretnego źródła dochodu w czasie i po okresie inkubacji. Wdrożenie pomysłu musi być warte włożonej pracy i przynieść dochód. Nie stawiamy na walkę konkurencyjną ale raczej szukamy tematów niszowych, nawet jeśli miałyby dotyczyć rynku niewielkiego ale możliwego do zagospodarowania.

Jakie firmy/podmioty powstały dzięki pomocy inkubatora?
- Początki były trudne. Pierwszy pomysł realizowany był z firmą zaopatrzenia w materiały do produkcji mebli. Choć nie było ryzyka finansowego bo przedsiębiorca składał wniosek o dofinansowanie z funduszy UE a w razie niepowodzenia miał swoje zaplecze, by rozliczyć się z zawartej umowy to jednak ryzykowaliśmy samym przedsięwzięciem. Wynik badań nie dawał pewności na powodzenie internetowego systemu realizacji zamówień w branży meblarskiej. Jednak sukces tego pomysłu (www.stolarze.com.pl) jest pełen. Wniosek otrzymał dofinansowanie z funduszy UE, a zamówienia systematycznie zwiększają obroty firmy i to głownie dzięki młodszym pokoleniom meblarzy stawiającym na nowoczesność.

Następny pomysł (www.mebloweradomsko.pl) nie jest rozwijany. Spółka, będąca inicjatorem pomysłu rozpadła się, a domena i serwis, w wyniku zawartej umowy, przeszedł na własność e-Inkubatora i czeka na znalezienie kooperanta. Domena jest doskonale wypozycjonowana, system pozwala na świetne zarządzanie treściami i obsługę klientów bazy, ale potrzebny jest podmiot chętny do redakcyjnej i handlowej obsługi serwisu w powiecie radomszczańskim.

W ubiegłym roku zostały zrealizowane 2 wnioski dla jednej grupy pomysłodawców. Stworzyliśmy oprogramowanie o roboczej nazwie "kalendariusz". Nowatorskość pomysłu polega na odwróceniu istoty operowania informacją. Podstawą zarządzania informacją jest kalendarium wydarzeń a pozostałe informacje, galerie i opinie są podporządkowane i powiązane z kalendarzem. To doskonałe narzędzie do budowy tematycznych serwisów informacyjnych. Doczekało się już swojego pierwszego wdrożenia w portalu informacyjnym (www.bb365.info). E-Inkubator stworzył oprogramowanie portalu, zapewnił opiekę merytoryczną, kierował działaniami organizacyjnymi i marketingowymi. Zorganizował również 3-miesięczną kampanię promocyjną oraz pomagał w usamodzielnieniu się projektu przez podjęcie działalności gospodarczej pomysłodawcy. Przy organizacji i wdrażaniu portalu bierze udział grupa pomysłodawców - studentów oraz absolwentów śląskich i bielskich uczelni. Obecnie portal BB365.info nadal blisko współpracuje z e-Inkubatorem co prawdopodobnie zaowocuje wdrożeniem nowych pomysłów.

Procedury - rzecz ważna lecz nieunikniona


Niestety, jak to mówią - "nie ma nic za darmo" - i w tym przypadku należy spełnić określone procedury. Przygotowanie do inkubacji podzielono na trzy główne etapy:

Etap I - procedura rejestracyjna
- wstępnie zarejestruj swój pomysł
- otrzymasz potwierdzenie praw autorskich
- wypełnisz formularz uproszczonego biznes planu
- ocenimy realność pomysłu i wydamy opinię
- skomponujemy elementy Programu pomocy
Etap II - wdrożenie
- podpisanie umowy
- wdrożenie i rozwój pomysłu
- stała kontrola, ocena realizacji i efektów
- zakończenie wdrożenia, wnioski, opinia
Etap III - usamodzielnienie
- usamodzielnienie się podmiotu lub złożenie wniosku o przygotowanie nowego Programu Współpracy

Mieć partnerów - dobra rzecz


Czynnikiem, który jest bardzo ważny w przypadku działania inkubatorów są jego partnerzy. Nie chodzi tu tylko o stronę merytoryczną czy technologiczną - bo obydwie są bardzo ważne - ale także o czynniki wizerunkowe. Pod tym względem śląski e-inkubator prezentuje sie całkiem dobrze. Przedstawieni Partnerzy wspierają działalność na dwóch płaszczyznach. Pierwsza to bezpośrednie angażowanie się w realizację poszczególnych Programów Pomocy. Druga to kooperacja z Inkubatorem Pomysłów Internetowych w prowadzonej działalności sieciowej. Wśród nich można znaleźć takie portale jak Bankier.pl czy Money.pl, pierwszy w Polsce bank internetowy - mBank praz porównywarka cen - Ceneo.pl.

Program Pomocy


Jak piszą przedstawiciele e-inkubatora, Program Pomocy to indywidualnie opracowywana dla każdego pomysłu kompozycja elementów potrzebnych do jego realizacji. Na jego podstawie można już wykonać symulację rozwoju przedsięwzięcia. Programie Pomocy zawiera głównie propozycje dotyczące planowanych działań, terminów i inwestycji w zakresie wykonawstwa, wdrożeń, marketingu, promocji, badań. Zawiera on wytyczne do konsultacji ze specjalistami, spotkań biznesowych, definiuje potrzeby sprzętowe i oprogramowania, określa możliwości generowania oszczędności oraz warunki dostępu do kapitału. Program Pomocy w wielu względach przypomina plan wdrożenia pomysłu choć pozostawia on też wiele obszarów do zagospodarowania.

Oni już się inkubują...
 / Fot. Daniel Siwak | screen: www.beskid.infoBESKID.info - Projekt kompleksowego ujęcia w ramach jednej internetowej bazy turystyczno-informacyjnej wszystkich polskich Beskidów. Baza będzie podzielona na poszczególne pasma górskie i miejscowości.

Zakres planowanych prac w ramach Inkubatora: stworzenia infrastruktury programistycznej dla serwisu i administracji, określenie kierunków działania marketingowego dla uruchomienia strony, pozyskanie strategicznego partnera w celu rozwoju serwisu.

 / Fot. Daniel Siwak | screen: http://www.wystawki.plWystawki.pl- platforma handlowa udostępniająca możliwość założenie własnego konta, przez które może być prowadzona sprzedaż artykułów nowych i używanych w cenach umownych bez ograniczenia czasowego i bez licytacji.

Wystawki.pl jest to internetowy bazar, giełda, centrum obrotu wtórnego i wyprzedaży. Mogą na nim wystawiać swoje oferty zarówno osoby fizyczne jak i firmy. Podobnie jak na tradycyjnych bazarach wynajmuje się miejsce do handlu na zasadzie odpłatności czasowej. Nie ma znaczenia ile przedmiotów wystawca przedstawi w swojej ofercie. Dlatego Wystawki.pl to tani sposób i doskonałe miejsce dla handlu dla firm i osób stale zajmujących się sprzedażą i mających szeroki oraz zróżnicowany asortyment. System już jest na ukończeniu i trwają jego testy.

Oni już działają...
 / Fot. Daniel Siwak | screen: www.echokiosk.nexto.plEchoKiosk - kiosk z prasą, komiksami i książkami w wersjach elektronicznych. Do ściągnięcia są w postaci zapisu w formacie Zino lub w wersjach audio. Oferta czasopism przekracza liczbę 100 tytułów i stale rośnie. Bardzo bogaty jest również zasób praktycznych poradników, wydawnictw pomagających w nauce dla dorosłych, dzieci i młodzieży.

Platforma sprzedaży oraz oferta wydawnictw została udostępniona przez partnera, firmę NetPress Digital Poland. Do zadań e-Inkubatora należy promowanie EchoKiosku oraz dbałość o wypełnianie postanowień umowy partnerskiej.
Kontakt: darek.m@e-inkubator.pl

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Ewa
  • Ewa
  • 09.08.2012 15:42

Ciekawe czy dobrym pomysłem była by sprzedaż internetowa chińskich odkurzaczy wodnych zwalczających ptasią i chińską grypę. Opinia koordynatora Pana Młynarczyka, który jednocześnie zajmuję się marketingiem odkurzaczy o podobnych właściwościach była by bezcenna.

Komentarz został ukrytyrozwiń

+ bardzo ciekawe, zarowno inicjatywa jak i tekst

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.