Facebook Google+ Twitter

Od Haendla do Gounoda w kartuskiej Kolegiacie

Kartuska Kolegiata słynie nie tylko z niezwykle oryginalnego dachu, któremu budowniczowie w XVIII wieku nadali kształt wieka trumny. Od 1983 roku odbywają się tu koncerty muzyki poważnej, wykorzystujące tutejsze, pochodzące z 1850 r. organy.

Kolegiata w Kartuzach. / Fot. Fot. Stefania Najsarek.Dzięki przychylności swych proboszczów i staraniom władz miasta, już od 26 lat, każdego lata XIV-wieczna kartuska Kolegiata, rozbrzmiewa dźwiękami pięknej muzyki.
Popularność Kartuskich Letnich Koncertów Organowych wśród mieszkańców i turystów sprawiła, że w 2008 roku podniesiono ich rangę, nadając imprezie miano Kartuskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej.

Prowadząca koncert prof. Katarzyna Olszewska. / Fot. Fot. Stefania Najsarek.Kierownictwo artystyczne Festiwalu, powierzono absolwentce gdańskiej Akademii Muzycznej w klasie organów, znanej solistce i kameralistce współpracującej z Filharmonią Bałtycką, i równocześnie pedagogowi AM - pani Katarzynie Olszewskiej.

Przez te wszystkie lata, Kolegiata w swych murach gościła światowej sławy śpiewaków m.in. Augustę Agusttsdottir, Zofię Janukowicz-Pobłocką, czy Jana i Piotra Kusiewiczów i takich instrumentalistów.jak Konstantego Andrzeja Kulkę, Wandę Wiłkomirską, Romana Jabłońskiego, także Franza Kesslera, Grzegorza i Leona Batorów.

Organy w kartuskiej Kolegiacie. / Fot. Fot. Stefania Najsarek.V. Brodski - skrzypce i Roman Perucki - organy. / Fot. Fot. Stefania Najsarek.19 lipca tego roku, podczas XXVII Festiwalu, swój kunszt zaprezentowali światowej klasy mistrzowie Vadim Brodski – skrzypce oraz Roman Perucki – organy. Prowadząca koncert prof. Katarzyna Olszewska przedstawiła słuchaczom sylwetki i osiągnięcia artystyczne obu wirtuozów. Podała także nieco informacji o drodze życiowej kompozytorów oraz historii związanych z powstawaniem ich dzieł muzycznych, prezentowanych przez Vadima Brodskiego i Romana Peruckiego.

W programie koncertu znalazły się m.in. utwory „Chaconne” Tomasso Vitaliego, „Sonata IV” Georgia Friedricha Haendla oraz „Medytacje” Julesa Masseneta na skrzypce i organy w pięknym, perfekcyjnym wykonaniu obu artystów.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

"Wzruszenia i emocje, jakich dostarczyli melomanom znamienici odtwórcy, nagrodzone zostały długotrwałymi oklaskami na stojąco i bukietami pięknych kwiatów." I o te wzruszenia i emocje chodzi.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.