20220 miejsce

Odkrycie nowych zwierząt i roślin na Ziemi

Inwentaryzacja nowych gatunków fauny i flory za ubiegły rok przedstawiana jest corocznie 23 maja, w rocznicę śmierci Carla von Linné (1707-1778), szwedzkiego botanisty, uznanego za ojca nowoczesnej taksonomii.

/ Fot. By Mark Gurney [CC-BY-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia CommonsZa rok 2013, tradycyjnie już listę dziesięciu najważniejszych odkryć przedstawia międzynarodowy komitet taksonomistów i wielu ekspertów, zebranych przy College of Environmental Science and Forestry nowojorskiego uniwersytetu.

Jednym z najciekawszych zwierząt, jakie odkryto w ubiegłym roku jest z pewnością znaleziony w lasach północnych Andów – olinguito (Bassarincyon neblina), którego miejscowa ludność nazywa „Małym olingo”. Ten dziwny zwierz o dużych oczach przypominający trochę kota, trochę niedźwiadka jest wszystkożernym ssakiem. Na podstawie 19 przebadanych zwierzątek, ustalono wiele informacji, na przykład, że żywi się głównie owocami oraz insektami, waży 2 kg, mierzy 70 cm, mieszka zazwyczaj na drzewach i jest aktywny głównie nocą.

Innym, równie ciekawym gatunkiem jest "drzewo – smok" z Tajlandii, które może osiągać do 12 metrów wysokości. Oczywiście, drzewo to jest powszechnie znane miejscowej ludności, jednak do tej pory nie było znane w świecie nauki. Nie wszystkie odkrycia cieszą, niektóre zatrważają – jak np. mikroby, które odkryto w wysterylizowanej sali z pojazdami kosmicznymi w laboratoriach Florydy.

Lista najważniejszych odkryć jest sporządzana od 2008 roku i nagłaśniana w prasie, aby społeczeństwo zdawało sobie sprawę, że naukowcy wciąż badają naszą planetę i wciąż odkrywają nowe egzemplarze ze świata zwierząt i roślin.

W 2013 roku zinwentaryzowano ich około 18 tysięcy, zostały one dodane do dwóch milionów już znanych. Szacuje się, że na odkrycie czeka jeszcze 10 milionów gatunków – od organizmów jednokomórkowych, po ssaki. Naukowcy marzą jedynie o tym, aby jakiś gatunek nie zaginął przed jego odkryciem.

Materiał bardzo ciekawy i pokazuje ile mamy jeszcze do zrobienia, jeśli chodzi o poznanie własnego, najbliższego środowiska, jakim jest Ziemia.

Szacunki sa à priori probabilistyczne i nie pretendują do zastępowania rzeczywistych danych - są jednak potrzebne, aby lepiej się przygotować do realizacji przedsięwzięć.

Szacuje się, że na odkrycie czekają jeszcze 10 milionów gatunków – od organizmów jednokomórkowych, po ssaki.

Szacunki są fantastyczne, dosłownie i w przenośni.