Facebook Google+ Twitter

Odkryj Rudę Śląską! Odkryj bzdury o Rudzie Śląskiej!

Przyznaję się bez bicia: moja naiwność jest wielka i zasługuje na ukaranie!

Fragment Codex Diplpmaticus Silesiae / Fot. Adam K. PodgórskiI została dzisiaj przykładnie ukarana, kiedy
na stronie
opatrzonej nazwą „Oficjalny Portal Urzędu Miasta Ruda Śląska” uległem czarowi wezwania. Odkryj Rudę Śląską!

Odkryłem, kliknąłem na zakładkę . I zdrętwiałem! Sadziłem, że kiedy w moim mieście zmieniła się władza i zmieniła się, o czym byłem przekonywany, strona internetowa urzędu miasta, zmienią się treści na niej serwowane. Nic się nie zmieniło!

Bzdury okazały się nieśmiertelne. Na domiar tak cenne, że bez najmniejszej żenady zostały skopiowane na nową witrynę miejską. W styczniu opisałem rudzkie kurioza internetowe na łamach numeru 1., Miesięcznika Społeczno-Kulturalnego „Śląsk”. Okazuje się, że w Rudzie Śląskiej nikt „Śląska” nie czyta.

Jestem miłośnikiem „Śląska” i miłośnikiem Rudy Śląskiej. Dlatego z wielką ochotą zabrałem się do lektury „Zwiadu Kulturalnego”, poświęconego mojemu miastu w numerze 8/2010. Niestety, zaraz na wstępie doznałem przykrych uczuć. Zawarta jest w nim głęboka nieprawda.

Autor informacji się nie podpisał, na szczęście dla siebie, bo musiałby się mocno wstydzić.
Podejrzewam, że wstęp zaczerpnięto z oficjalnej strony internetowej Urzędu Miasta Ruda Śląska, gdzie kłębią się bzdury na temat przeszłości Rudy.

W zakładkach Nasze miasto i dalej Historia, zaledwie w trzech pierwszych zdaniach spotykamy cztery kuriozalne byki. Czytamy tam, co następuje: "Ruda Śląska - istniała już w 1243 roku.
O jej lokalizacji na prawie niemieckim wspomina tzw. rejestr Ujazdu, sporządzony w latach 1295-1305. Na podstawie tego dokumentu można stwierdzić, że obszar miasta obejmował wówczas 50 włók czyli 1220 ha."
Tę informacje powtórzono in extenso w „Śląsku”.
Po pierwsze: żaden dokument nie wspomina o istnieniu Rudy w 1243 roku. W roku tym powstał dotyczący Biskupic przywilej księżnej Violi. Ruda mogła istnieć już w momencie chrztu Polski albo zjazdu gnieźnieńskiego. Po drugie: rejestr Ujazdu nie został sporządzony w latach 1295-1305, nie był pisany przez lat 11. Jest jedynie datowany przez badaczy na ten właśnie okres, a to zupełnie co innego! Nie jest zresztą istotne, czy pada rok 1295 czy 1305. Ruda i tak powstała znacznie wcześniej. Procesy osadnicze w średniowieczu trwały nawet kilkadziesiąt lat. Z chwilą spisywania rejestru ujazdowskiego Ruda była już niewątpliwie wsią dobrze urządzoną.
Po trzecie; dokument nie wymienia włók, ale łany: "Item in Ruda sunt L mansi parvi, de quibus scultetus habet VII, alii deserviunt domino episcopo. Decima de omni grano. Et scultetus solvit I marcam de molendino suo." ("W Rudzie również jest 50 małych łanów, z których 7 posiada sołtys, a pozostałe należą do biskupa. Dziesięcina w całości (świadczona jest) zbożem. Sołtys płaci także 1 grzywnę ze swego młyna") [za: Antoni Ratka: Ruda Śląska]. Jest to subtelna różnica, bowiem według średniowiecznej nomenklatury, włóka oznaczała przestrzeń orną, natomiast pojecie łanu odnosiło się do całego gospodarstwa, a więc łącznie pól, łąk, wygonów, ogrodów warzywnych itp.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (5):

Sortuj komentarze:

Ruda nie jest osamotniona!Inne miasta i gminy często też bzdury powielają.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Panie Brudys! Nie jest rzeczą naganną popełnić bląd. Rzeczą naganą i karygodną jest trwać w błędzie i wbrew wszlekim racjom błedy powielać. Niebawem napiszę o innych "perełkach" z rzekomych prawd o Rudzie Ślaskiej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Ogólnie się zgadzam z twierdzeniami pana Podgórskiego. Historia jest nauką ścisłą, niestety, raz napisana bzdura często jest powielana, z umysłów historyków i pasjonatów historii nie sposób jej usunąć.
Inna sprawa, nie myli się ten, kto nic nie mówi. I nie pisze.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Takie bzdury mogą się wylęgnić tylko w głowie warszawskiego historyka. Nie prościej było poprosić pana mgr. Gorzelika?

Komentarz został ukrytyrozwiń

A to pokazuje, jak wielki zmysł analityczny posiadają nasi historycy.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.