Odkryła gwiazdę przez internet

• Źródło: IAR
  • Data dodania: 2008-08-06 10:12

Holenderska nauczycielka odkryła zupełnie nieznane astronomom ciało niebieskie. Dokonała tego przez internet, dzięki projektowi, który umożliwia każdemu badanie kosmosu.

25-letnia Hanny Van Arkel pracowała na portalu Galaxy Zoo, pomagając w klasyfikacji galaktyk na zdjęciach teleskopowych. Nagle natknęła się na nieznany jej gazowy obłok i powiedziała o tym naukowcom. Ci stwierdzili, że to nowy kosmiczny obiekt, jedyny w swoim rodzaju.

Zdaniem astronomów, obłok świeci światłem, które wyemitował kwazar, czyli jądro jasnej galaktyki z czarną dziurą w środku. Kwazar już dawno temu zgasł, ale do obłoku odległego o dziesiątki tysięcy lat świetlnych nadal dociera światło, dając efekt kosmicznego echa. Naukowcy uhonorowali odkrywczynię i na jej cześć gazowemu obłokowi nadali nazwę "Hanny's Voorwerp", czyli "Obiekt Hanny".

Jaką gwiazdę? Przypuszczalnie jest to mgławica refleksyjna odbijająca światło kwazaru.
Tak wygląda - http://apod.nasa.gov/apod/ap080625.html

Krótkie to i trochę już stare.
Tu się cała sprawa zaczęła - http://www.galaxyzooforum.org/index.php?topic=3802.0