Odkryto najmniejszą planetę poza Układem Słonecznym

• Źródło: IAR
  • Data dodania: 2009-04-21 14:52

Naukowcy zaobserwowali najmniejszą znaną planetę spoza Układu Słonecznego. O odkryciu poinformowano podczas Europejskiego Tygodnia Astronomii odbywającego się w angielskiej miejscowości Hatfield.

Planeta Gliese 581 e jest tylko dwa razy bardziej masywna od Ziemi. Do tej pory najczęściej odkrywano egzoplanety znacznie większe, rozmiarami zbliżone do Jowisza.

Gliese 581 e znajduje w gwiazdozbiorze Wagi, około 20 lat świetlnych od nas. Okrąża swoją macierzystą gwiazdę co trzy dni. Na jej powierzchni jest prawdopodobnie za gorąco, by mogło tam rozwijać się życie.

Odkryta egzoplaneta jest jedną z czterech odkrytych planet należących do tego samego układu. Pozostałe są od niej kilka lub kilkanaście razy większe. Odkrycia dokonał zespół międzynarodowych naukowców, dzięki teleskopowi LaSilla w Chile.

Według ekspertów, w najbliższych miesiącach uda się zaobserwować bardzo wiele podobnych lub jeszcze mniejszych planet. Nowych danych ma bowiem dostarczyć wystrzelony kilka tygodni temu orbitalny teleskop Kepler skonstruowany przez ekspertów z NASA.
JS