Odkryto nowy pierwiastek. To Ununseptium

Istnienie tego superciężkiego pierwiastka potwierdzili naukowcy z Instytutu Badań Ciężkich Jonów w niemieckim Darmstadt. Eksperyment, który zapoczątkował odkrycie miał miejsce już w 2009 r.

Ununseptium (Uus) w układzie okresowym pierwiastków (117). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/41/Uus-TableImage.png licencja: CC3.0 / Fot. Maveric 149Transuranowce to pierwiastki o liczbach atomowych większych niż 92. Wartość liczbowa oznacza ilość protonów w jądrze atomu. Każdy posiadający więcej niż 104 protony może być uzyskany tylko w laboratorium. Do transuranowców należy nowo odkryty 117 element układu okresowego. Póki co, pozostano przy jego nazwie określającej kolejne miejsce zgodnie z prawem okresowości Dmitrija Mendelejewa.

Ununseptium, czyli sto siedemnaście protonów w jądrze tego atomu. Obecnie to drugi najcięższy ze znanych człowiekowi pierwiastków. O znalezieniu 117 pierwiastka zaczęto mówić na przełomie lat 2009/2010. Pierwsze sukcesy były rezultatem wspólnej pracy zespołu amerykańskich i rosyjskich naukowców eksperymentujących w Zjednoczonym Instytucie Badań Jądrowych w Dubnej w Rosji. Od tego czasu naukowcy przeprowadzali kolejne badania, aby potwierdzić istnienie tego nieuchwytnego pierwiastka. W przeciwieństwie do naturalnych, te sztuczne pierwiastki istnieją bardzo krótko. Są to czasy od kilku sekund do około 80 milisekund czasu połowicznego rozpadu dla ununseptium.

Najcięższym z naturalnych pierwiastków jest uran, który posiada 92 protony w jądrze. Naukowcy dodając kolejne protony w jądrze atomu uzyskują następne co raz cięższe elementy. W tym celu bombarduje się jądra pierwiastków ciężkich jądrami pierwiastków lekkich. Naukowcy zastanawiają się nawet, czy istnieje jakaś granica dla liczby protonów, które można upakować w jądrze atomowym.

Niejako regułą jest, że im więcej protonów i neutronów przyłączonych zostaje do jądra, tym mniej stabilny staje się atom. Dlatego czas jego trwania jest liczony zaledwie w ułamkach sekund. Żaden z pierwiastków cięższych od ołowiu nie posiada stabilnych izotopów. Energia wiązania spada wraz ze wzrostem liczby nukleonów (protony i neutrony). Naukowcy zauważyli jednak, że izotopy najcięższych pierwiastków, które odznaczają się większą trwałością tworzą tzw. wyspę stabilności. Na przykładzie modelu powłokowego budowy jądra atomowego dowodzi się, że przy określonej liczbie protonów i nleutronów jądro zyskuje mocniejsze wiązanie; zamknięta powłoka nukleonowa. Mówi się wtedy o liczbach "magicznych." "Magiczna" liczba protonów, jak i neutronów charakteryzuje jądra o największej trwałości. Najcięższym takim trwałym jądrem jest jądro izotopu ołowiu 208 (82 protony i 126 neutronów). Znane "liczby magiczne" w jądrach atomowych to: 2, 8, 20, 28, 50, 82 i 126. Odkryty ununseptium posiada 176 neutronów, a w innym przypadku 177. Jest o 40 proc. cięższy od ołowiu. Naukowcy z zadowoleniem przyznają, że odkrycie jest dużym krokiem w poszukiwaniu kolejnych wysp stabilności i pożądanego trwalszego jądra jeszcze cięższych pierwiastków.

Sam proces wytworzenia ununseptium wymagał atomów wapnia-48 i tarczy z berkelu. Kilkadziesiąt miligramów trudnego do uzyskania izotopu berkelu-249 bombardowano atomami wapnia, co w efekcie przyniosło 117 pierwiastek układu okresowego i kilka izotopów.

Badania nad sztucznymi pierwiastkami mogą pomóc w poznaniu procesów fizykochemicznych jakie zachodzą w przestrzeni kosmicznej.

źródło: huffingtonpost
(Paweł Jankowski)

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.