Facebook Google+ Twitter

Odwróć kieliszek. Nie wpadaj w alkoholowy wir

OdwróćKieliszek.pl - Niezależne Zrzeszenie Studentów Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie przekonuje, że da się pić odpowiedzialnie i pokazuje, jak nie wpaść w alkoholowy wir.

Logotyp Kampanii OdwróćKieliszek.pl / Fot. Piotr KociołekKampania społeczna OdwrocKieliszek.pl skierowana jest do studentów małopolskich uczelni wyższych. Inicjatywa dotyczy spożywania alkoholu w środowisku akademickim, a jej główne cele to promowanie wśród studentów uczelni wyższych odpowiedzialnych postaw związanych z piciem alkoholu, podniesienie wśród studentów wiedzy na temat zagrożeń płynących z nadmiernego spożywania alkoholu oraz wyeliminowanie ze środowiska studenckiego zjawiska wykluczenia towarzyskiego osób niepijących.

Sam pomysł kampanii narodził się przez obserwację niepokojących zjawisk, gdzie alkohol stał się przyczyną wielu tragedii, np. impreza sylwestrowa rok temu w jednym z Domów Studenckich MS AGH czy niejednokrotne wypadki podczas Juwenaliów.

W 2008 r. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przeprowadziła ankietę wśród 10 tys. studentów największych polskich miast. Okazało się, że w ciągu 30 dni przed badaniami 44 proc. z nich piło alkohol częściej niż 3 razy, a kolejne 25 proc. upiło się. Dlaczego to robią? Mężczyźni piją dla towarzystwa, a kobiety po prostu dlatego, że alkohol im smakuje. Na dodatek picie ich rozluźnia i dodaje odwagi. Wiele osób spożywa alkohol również dla uczczenia jakiejś okazji.

Ideą kampanii nie jest negowanie spożywania alkoholu na imprezach, lecz zachęcenie do odpowiedzialności i picia z umiarem. Czasami jeden kieliszek za dużo wystarczy aby stało się nieszczęście. Ważnym celem jest również pokazanie, że osoba, która nie chce pić na imprezie nie powinna być odtrącana. Znane są wszystkim powiedzenia typu "Kto nie pije ten kabluje" albo "Polak nie wielbłąd pić musi". Inicjatywa ma na celu pokazanie, że te stereotypy nie muszą służyć jako drogowskaz w czasie zabawy.

Studia to okres, kiedy oprócz nauki i pracy należy należy jak najlepiej wykorzystać swój czas wolny, również na imprezowanie. Później zacznie się stała praca, rodzina i nie będzie ani czasu, ani możliwości na symboliczne "piwko z kolegami". Trzeba jednak pamiętać, że nawet to co najlepsze, w zbyt dużych ilościach jest szkodliwe.

W ramach kampanii w okresie październik - listopad prowadzona była akcja plakatowania na małopolskich uczelniach wyższych. Funkcjonuje (działa i jest aktualizowany) portal internetowy http://www.odwrockieliszek.pl, na którym umieszczane są wypowiedzi studentów dotyczące spożywania alkoholu, opinie na ten temat, sposoby profilaktyki i wykrywania oraz porady jak radzić sobie z tym problemem i być asertywnym.

Pierwsze efekty już widać. Powstała dyskusja, która toczy się zarówno w internecie jak i wśród studentów.

Kampanie będzie realizowana do końca 2009 r., a portal internetowy będzie funkcjonował nadal i będzie aktualizowany. Planowana jest kontynuacja kampanii w przyszłym roku.

Inicjatywa została rozpoczęta dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

"W ramach kampanii w okresie październik - listopad prowadzona była akcja plakatowania na małopolskich uczelniach wyższych. "

Nie widziałam ani jednego plakatu akcji.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.