Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4866 miejsce

OLEJE SAMOCHODOWE-KOMPENDIUM WIEDZY

Zbiór porad potrzebnych przy wyborze oleju silnikowego.


OLEJE SAMOCHODOWE-KOMPENDIUM WIEDZY
Chciałbym opisać oleje samochodowe, ich podział, oznaczenia stosowane przez producentów. Wiem bowiem, że wiele osób kupuje oleje trochę w ciemno a często właściwy olej pomaga w zachowaniu silnika w dobrej kondycji.
Oleje dzielimy na 3 główne kategorie
Mineralne 15W40
Półsyntetyczne 10W40
Syntetyczne 5W40
Generalnie jeśli przed literą W jest 15 lub 20 to mamy do czynienia z olejem mineralnym. Jeśli jest liczba 10 jest to olej półsyntetyczny. Natomiast jeśli jest 0 lub 5 jest to olej syntetyczny.
WAŻNE- NIE WOLNO MIESZAĆ OLEJU SYNTETYCZNEGO Z MINERALNYM
Jeśli silnik bierze olej to dolewamy takiego samego jaki jest w silniku. Wymieszanie oleji może doprowadzić do zatkania kanałów olejowych. Gdyż olej mineralny jest znacznie gęstszy niż syntetyczny.
Kiedyś producenci dzieli oleje na zimowe i letnie, obecne są już wielosezonowe. Niektórzy producenci produkują oleje do samochodów z instalacją LPG. Ale ja uważam, że możecie jest jeździć na dotychczasowym oleju. Ważne aby przestrzegać terminów wymian.
Teraz zajmiemy się rozszyfrowaniem oznaczeń oleju. Weźmy taki olej 15W40. Olej mineralny. Ale cóż oznaczają te cyferki?
15W- im niższa jest liczba przed W tym lepsze właściwości ten olej ma w niskich temperaturach. Czyli olej mineralny jak najmniej korzystny na zimę. Lepsze będą 10W bądź 5W. Są rzadsze i ułatwiają rozruch w niskich temperaturach.
Co zatem oznacza cyfra 40 po literce W? Im wyższa liczba tym lepszy będzie to olej na wysokie temperatury. Musimy pamiętać aby stosować się do zaleceń producenta. Jeśli zaleca olej 5W40 to nie powinniśmy jeździć np. na 15W40. Doprowadzimy w ten sposób do rozszczelnienia silnika. Poza tym olej syntetyczny ma właściwości myjące, których olej mineralny nie posiada. W silniku zalewanym przez dłuższy czas olejem mineralnym zbiera się osad na tłokach oraz nagar w górnej części cylindrów.
Dodatkowo na etykiecie oleju znajdziecie oznaczenia lepkości.
API- to norma lepkości europejska
ACEA- to norma lepkości amerykańska
Na rynku dostępne są również oleje stosowane w samochodach, które pracują w ciężkich warunkach. Chodzi to głównie o samochody dostawcze oraz ciężarowe. Możemy więc spotkać olej 5W40 oraz 5W40 Diesel. Jeśli więc posiadamy samochód z silnikiem wysokoprężnym warto kupić olej o oznaczeniu Diesel.
Musimy również zwracać uwagę na oznaczenia norm producenta. Min Vw stosuje takie normy: 505.01; 506.01 i 507.00. Jeśli olej spełnia tą ostatnią normę to spełnia poprzednie, które są starsze. Są to oleje zalecane do samochodów z pompowtryskiwaczami. Zwykłe oleje 5W40 mogą nie spełniać tych norm więc musimy zakupić taki, który odpowiada wymogom producenta. Pompowtryskiwacze są czułe na jakość oleju oraz paliwa a ich naprawy są kosztowne.
Chciałem jeszcze zwrócić uwagę na samochody wyposażone w filtr cząstek stałych DPF. Filtr ten wypala się podczas dłuższych tras. Jeśli jeździmy głównie po mieście to filtr może się uszkodzić. Podczas pracy silnika w filtrze osadza się sadza, która na krótkich dystansach nie zdąży się wypalić. Sadza się osadza zapycha filtr i mamy zazwyczaj bardzo duży wydatek. Filtr cząstek stałych może kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Najprostszą metodą aby uniknąć tej awarii jest wyjechanie raz na jakiś czas na dłuższą trasę wtedy filtr się wypali. Nawet jeśli zużyjemy dużo paliwa to i tak koszt będzie znacznie niższy niż
naprawa filtra

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.