W czwartym dniu 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur publiczność również była świadkami niesamowitego widowiska.
W pierwszej jego odsłonie na scenie pojawiło się dwoje ludzi. Przyjechali do Polski z dalekiej Korei, aby opowiedzieć baśń o biedaku, któremu bezduszni krewni odmówili pomocy. Ahn Sook-sun opowiadająca historię nędzarza w międzyczasie przekazywała prawdy o ponadczasowej wymowie, jak choćby ta o matce rodziny, która jest bardzo potrzebna zwłaszcza, gdy bieda spojrzy w oczy.
Rozpoczęcie 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur
Na widowni panowała cisza, jak makiem zasiał, przerywana jedynie oklaskami w chwili, kiedy narratorka opowieści musiała przerwać, aby napić się herbaty. Koreańska opowiadaczka baśni przemieniała się raz to w nędzarza, innym razem w złego brata i jego chytrą żonę, aby po powrocie znękanego męża do chaty wczuć się w postać współczującej, mądrej towarzyszki życia pozostającej z biedakiem na dobre i na złe.
Wówczas to słychać piosnkę o niedoli z pytaniem, jak ją przemienić w bogactwo… To wcale nie jest niemożliwe i do ledwie wiążącego koniec z końcem rolnika w końcu także uśmiechnie się szczęście. Ratując od niechybnej śmierci jaskółkę zaskarbił sobie jej wdzięczność i ziarenko tykwy, w której owocach znalazł magiczne pudełka ze stu tysiącami wonów i ziarenkami ryżu nieprzebranej ilości. Co ciekawe, nie chełpi się tak uzyskanym bogactwem a pragnie podzielić się swoją radością z najbliższą rodziną.
Energia Orientu - dzień trzeci 8. Warszawskiego Festiwalu Skrzyżowanie Kultur
Opowiadana przez kobietę baśń jest mądrą przypowieścią, w czasie której bębniarz podaje rytm i powtarza co bardziej emocjonalne wyrażenia i okrzyki. Relacjonowanie dramatycznej historii biedaka nie jest zwykłą prozą, ale jest śpiewana, recytowana i podkreślana gestem oraz tanecznym ruchem. Artyści ubrani są w tradycyjne stroje z epoki. Występ ten można porównać do opery.
Widowiskowym połączeniem ludzkiej siły, rytmu i mocy instrumentów był występ japońskiej grupy bębniarzy Ondekoza.
Zbudzone głosy Azji na Skrzyżowaniu Kultur
Prezentująca ich redaktor z Programu 2 Polskiego Radia przekazała informacje o japońskich bębniarzach i fleciście. Niespodziewanie dla publiczności występująca w zespole kobieta okazała się filarem grupy, choć na początku wydawało się, że jest ona tylko jego atrakcyjnym elementem.
Muzyka rodem z Jakucji i Gruzji. Fotorelacja
Przyodziana w tradycyjne kimono pokazała widzom umiejętności muzyczne, poczucie rytmu i mistrzostwo w opanowaniu sztuki gestu i tańca. Udało jej się wprowadzić publiczność e stan wielkiej euforii i zachwytu. Z kolei mężczyźni imponowali rytmicznym zgraniem z muzyką flecisty, który miał dość trudne zadanie współistnienia z głośniejszymi od jego instrumentu bębnami.
Co wieczór na Warszawskim Festiwalu Skrzyżowanie Kultur czeka na publiczność niespodzianka i jest to z dnia na dzień wydarzenie coraz wyższej próby.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?