Osobliwości wszechświata, czyli o kosmicznych pięknościach

Wszechświat... Coś nieogarnionego przez ludzki umysł, coś co jest jedną wielką tajemnicą powoli odkrywaną przez człowieka. W miarę odkrywania tej tajemnicy ukazują się naszym oczom dziwne, jak i piękne twory, które wzbudzają zachwyt.

Na początku listopada ubiegłego roku odwiedziliśmy różne, dziwne rzeczy, jakie znajdują się we wszechświecie. Widzieliśmy m.in.. Koński Łeb, Eskimosa, marsjańską twarz. Przebyliśmy tym samym tysiące lat świetlnych, dlatego potrzebowaliśmy długiego odpoczynku. Tym razem Wiadomości24.pl pragną zaprosić na pokład statku, którym polecimy zobaczyć piękności kosmosu. W programie dzisiejszego lotu przewidziane są trzy przystanki główne i dwa mniejsze. Na spóźnialskich nie czekamy. Startujemy...

Przystanek pierwszy: Andromeda

Galaktyka Andromedy; http://en.wikipedia.org/wiki/Image:M31_Lanoue.png / Fot. public domainPrzepiękna galaktyka spiralna znajdująca się w gwiazdozbiorze Andromedy widoczna jest nawet gołym okiem. Mimo że leży 2,52 miliona lat świetlnych od Ziemi, to jest ona najjaśniejszą galaktyką na niebie północnym. Jej inne nazwy to: Messier 31, M31 lub NGC 224. Być może za jakieś 3 miliardy lat Galaktyka Andromedy zderzy się z naszą galaktyką - Drogą Mleczną - co spowoduje powstanie ogromnej galaktyki eliptycznej.

Przystanek drugi: Wirujące zderzenie

Zderzenie Galaktyki Wirowej z NGC 5195 / Fot. NASAPędzimy jeszcze dalej w głąb wszechświata. Jesteśmy teraz w odległości około 22,8 miliona lat świetlnych od Ziemi w gwiazdozbiorze Psów Gończych. Przelatujemy właśnie obok niezwykłej pary dwóch galaktyk, które różnią się od siebie zarówno wielkością, jak i kształtem. Większa z nich to Galaktyka Wirowa (jest ona galaktyką spiralną), mniejsza natomiast to galaktyka spiralna z poprzeczką o nazwie NGC 5195.

Niczym zakochani od milionów lat wirują obok siebie. Wirować tak będą przez kolejne miliony lat, do momentu, gdy "kochanie" przerodzi się w kanibalizm. Otóż, to co widzimy jest niczym innym jak zderzeniem dwóch galaktyk, z którego zwycięsko wyjdzie ta większa, pochłaniając NGC 5195. Mimo wszystko wyglądają wspaniale.

Przystanek trzeci: Gwiazdozbiór Kil

Nasz statek skierował się teraz na obiekty, które zobaczyć możemy na niebie południowym naszego globu. Dotarliśmy do Gwiazdozbioru Kila, gdzie znajdują się dwie podstacje, na których się zatrzymamy.

Podstacja I: Gromada Otwarta
Gromada otwarta NGC 3603 / Fot. NASAPierwsza z nich to przepiękna, otwarta gromada gwiazd o nazwie NGC 3603. Gromada otwarta, to najprościej mówiąc grupa nawet kilku tysięcy luźno połączonych grawitacją gwiazd. Odkrył ją John Herschel w 1834 roku. Znajduje się ona około 20 tys. lat świetlnych od Drogi Mlecznej.

Podstacja II: Eta Carinae
Gwiazda Eta Carinae / Fot. NASAPozostajemy w Gwiazdozbiorze Kila, aby zobaczyć super masywną gwiazdę Eta Carinae. Jest to gigantyczna, jasna, niebieska gwiazda zmienna (tzn. w znaczący sposób zmienia swoją jasność wraz z upływem czasu na większą lub mniejszą), której masa przekracza masę naszego Słońca nawet o 150 razy. Tak wielka ilość materii powoduje, że gwiazdy takiego typu żyją około jednego miliona lat i emitują nawet 4 miliony razy więcej energii niż Słońce. Eta Carinae znajduje się teraz w krańcowym stadium ewolucji, co sprawia, że jest bardzo niestabilna i w każdej chwili może zginąć podczas gigantycznego wybuchu, stając się gwiazdą neutronową, bądź - co przy tak dużej masie jest bardzo możliwe - czarną dziurą. Wybuchy gwiazd nazywane są supernową, ale wybuch tak masywnej gwiazdy może być określany jako hipernowa. Póki co gwiazda ta szarpana jest potężnymi eksplozjami, które wyrzucają w przestrzeń kosmiczną obłoki gazu i pyłu doskonale widoczne na zdjęciu obok.

Kończymy naszą podróż po wszechświecie. Przebyliśmy dziesiątki milionów lat świetlnych, aby zobaczyć cztery piękne obiekty, jakie znajdują się w kosmosie. Ale to nawet nie jest kropla w wielkim oceanie wspaniałości wszechświata, dlatego po porządnym odpoczynku i dokonaniu odpowiednich napraw, nasz statek znów będzie gotów do drogi...

+

Może wybuchnie, a może nie... :)

(+) Najciekawsze na końcu, ciekawe czy za naszego życia wybuchnie ta hipernowa ;D

(+) W tak kulturalnym towarzystwie też się wybiorę. Pamiętajcie tylko, by nie brać aparatów fotograficznych, bo marnie z nami będzie, jak dopadnie nas „fetorówka obrzydlnica. Widok wycelowanego aparatu fotograficznego wyzwala odruch zwany refleksem soczewkowo-podogonowym, jakim Natura usiłuje bronić owe niewinne stworzonko przed natarczywością gapiów”.

bardzo interesująca i ciekawa wycieczka, to wirujące zderzenie piękne:) (+)

fajny artykuł :)

rewelacja, kiedy znów lecimy do gwiazd? :) (+)

Pamiętam miałem chyba siedem albo osiem lat gdy obejrzałem po raz pierwszy "Kontakt" z Jodie Foster. Dostałem fioła na punkcie kosmosu. Gdybym miał jakiekolwiek zdolności matematyczno-fizyczne pewnie poszedłbym w tym kierunku, ale na razie żadne się nie ujawniły :) więc pozostaje mi fascynować się kosmosem wiedząc, że nigdy nie zgłębię go tak jak bym chciał.
Plusik Piotrze :) > +