Facebook Google+ Twitter

Ostatnie Grand Prix Formuły 1 w tym sezonie

Przed nami finałowe zawody sezonu 2009 Formuły 1. Są to ostatnie zawody w tym roku, a jednocześnie pierwsze na nowym obiekcie w Abu Dhabi. W rywalizacji kierowców niewiadomą pozostaje tytuł wicemistrza świata.

Robert Kubica / Fot. http://www.flickr.com/photos/ph-stop/3611859790/sizes/l/No i stało się - doczekaliśmy smutnego momentu, kiedy musimy pożegnać się z Formułą 1. Przed nami ostatni w tym sezonie wyścig, po którym nastąpi niemal pięciomiesięczna przerwa. Kierowców czeka nauka toru w Abu Dhabi, na którym najszybsze bolidy świata pojadą po raz pierwszy.

Nadmierny zachwyt nad torem Abu Dhabi?

W ostatnich dniach byliśmy zasypywani doniesieniami, że Grand Prix Abu Dhabi cieszy się ogromną popularnością, a na wspaniały tor w Emiratach Arabskich ściągają tłumy kibiców. Należy podchodzić do nich z przymrużeniem oka i traktować jako udany zabieg marketingowy organizatorów. Tor jest obiektem nowoczesnym i ciekawym konstrukcyjnie, ale to wszystko nad czym można się zachwycać. Robert Kubica zapytany o to, czy obiekt ten ma szansę stać się torem legendarnym odpowiedział, że legendarne stają się te tory, na których musisz zapłacić słono za każdy swój błąd tak jak w SPA czy Monaco. Należy się z Robertem zgodzić.

Tor w Abu Dhabi / Fot. http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Circuit_Yas-Island.png&filetimestamp=20080717093711Najciekawsze są tory wąskie, z trudnymi partiami, w których może zdarzyć się wszystko. Obiekt w Abu Dhabi wpisuje się w trend projektowanych przez Hermana Tilke torów w Bahrajnie czy Malezji. Bardzo szerokie pobocza, idealny asfalt. Ale to tyle ciekawego. Tor w lepszym lub gorszym czasie przejedzie każdy.

Należy jednak zwrócić uwagę na dwa fakty odróżniające ten tor od innych obecnie budowanych. Po pierwsze długość. 5600 metrów to jak na nowoczesne standardy bardzo dużo. Ten dystans kierowcy pokonają w około 100 sekund przejeżdżając przy tym 20 zakrętów.

Ciekawa jest również najdłuższa prosta na torze. Nie jest to prosta startowa, a odcinek usytuowany w połowie okrążenia. Na nim wymagania dla jednostek napędowych bolidów będą bardzo duże.

Ostatnio otrzymaliśmy informację, że wszystkie bilety na Grand Prix zostały wyprzedane. Ważne jest jednak to, ile tych biletów było - zaledwie 60 tysięcy. Taka liczba miejsc na obiekcie F1 to delikatnie mówiąc nieporozumienie. Inne tory mają przynajmniej 90 tysięcy.

Walka o silniki

 / Fot. PETER STEFFEN /PAPW tym sezonie każdego kierowcę obowiązuje limit 8 silników, jakich może on użyć w całej rywalizacji. Każdy kierowca wykorzystał już regulaminową liczbę jednostek napędowych. Od niezawodności używanych motorów będzie zależało, czy zawodnik będzie mógł zaliczyć weekend w Abu Dhabi do udanych. Należy dodać, że ten, kto wymieni przed wyścigiem silnik na nowy zostanie ukarany przesunięciem o 10 miejsc na starcie. Niektórzy, jak Robert Kubica, są zmuszeni zmniejszać obroty w pozostających im jednostkach, aby nie doszło do ich przegrzania. Po dzisiejszym treningu, w którym Kubicy zepsuł się silnik, pozostały mu 2 używane motory. Ta sytuacja, biorąc pod uwagę zawodność BMW, może okazać się niweczącą starania Polaka o dobry wynik w Abu Dhabi. Ale w podobnej sytuacji jak on są niemal wszyscy i gównie od szczęścia będzie zależało, który z nich dostanie karę lub nie ukończy wyścigu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Ehh.... szkoda, że to już ostatni wyścig... :(. Tak szybko zleciał ten sezon, dopiero co był GP Węgier, a tu już pora kończyć imprezę :/. 5+ :).

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.