Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1457 miejsce

Państwo zapłaci 300 milionów za błędną decyzję Komorowskiego?

NIK na wniosek mieszkańców i parlamentarzystów sporządziła raport o lokalizacji bazy F-16 w Krzesinach k. Poznania. Decyzję o stacjonowaniu tam myśliwców podjął ówczesny szef MON Bronisław Komorowski. Dziś okazuje się, że dokumenty w tej sprawie zostały zniszczone, a państwu grozi konieczność wypłaty ok. 300 mln zł odszkodowań.

Myśliwiec F-16 / Fot. Wikimedia CommonsReporterzy dziennika gazetaprawna.pl dotarli do raportu NIK w sprawie lokalizacji bazy myśliwców F-16 w Krzesinach, w 200 r. Został on sporządzony na skutek licznych skarg okolicznych mieszkańców i poznańskich parlamentarzystów. NIK negatywnie ocenił lokalizację bazy i wytknął szereg nieprawidłowości.

Ustalenia raportu są miażdżące dla MON i Dowództwa Wojsk Lotniczych. Już 1,5 roku przed wyborem wielozadaniowego samolotu rozpoczęto modernizację płyty lotniska. W MON nie ma śladu po dokumentach stwierdzających uwarunkowania prawne, ekonomiczne, ochrony środowiska, zagospodarowania przestrzennego czy bezpieczeństwa ludności, które są niezbędne w procesie lokalizacji. Nie wiadomo więc na jakiej podstawie ówczesny szef MON Bronisław Komorowski podjął decyzję o umieszczeniu bazy w Krzesinach.

Rzecznik MON Jacek Sońta, powiedział "Dziennikowi Gazecie Prawnej", iż "inspektorzy trafili na ślad takiego dokumentu, który wbrew prawu został zniszczony między rokiem 1997 a 2006. Minister został poinformowany o tej nieprawidłowości i polecił ją wyjaśnić". Inspektorzy NIK mają też poważne zastrzeżenia do analiz finansowych. Przewidywały one wydatki na przygotowanie wszystkich lotnisk w wysokości 1,3 mld zł, a tymczasem tylko na dwa lotniska, w tym Krzesiny, wydano już 1,8 mld zł.

Okoliczni mieszkańcy zyskali więc w końcu potężną broń w walce o odszkodowania, które mogą sięgnąć kwoty 300 mln zł. NIK zwrócił się też do MON, by ponownie przeanalizować koszty, zarówno pozostawienia jak i przeniesienia lotniska w Krzesinach.





Do Wiadomości24 możesz dodać własny tekst, wideo lub zdjęcia. Tylko tu przeczyta Cię milion.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

barthossius
  • barthossius
  • 06.11.2011 16:22

Krzesiny są częścią Poznania. Nie ma miejscowości Krzesiny k. Poznania. Wystarczy spojrzeć na mapę miasta. Lotnisko też wchodzi w jego skład.

Komentarz został ukrytyrozwiń
Włodzimierz Nowak, My-Pozna
  • Włodzimierz Nowak, My-Pozna
  • 05.11.2011 07:51

Prawdziwą bombą są jednak ok 2-3 mld, które Polska będzie musiała do 2035 wydać na powiązanie poznańskiego Dworca Głównego i poznańskiego lotniska tunelem dla Kolei Dużych Prędkości, polskiego TGV. To zobowiązanie wynika z uchwalonej w marcu i bardzo słusznej nowej strategii transportowej UE. Alternatywą byłoby pozbawienie Poznania lotniska klasy międzynarodowej...

Komorowski tylko kontynuował głupotę poprzedników. W 1992 roku postanowiono, żeby lotnisko Ławica przenieść na Krzesiny, gdyż tor lądowania prowadzi wprost nad centrum Poznania (tor pasa zaczyna się 4800 m od Ronda Kaponiera koło Dworca Głównego). Przeprowadzono uzgodnienia z MON i wojewoda zgodził się na uchwalenie przez Radę Miasta Poznania w 1994 w Planie Ogólnym Zagodpodarowania Przestrzennego takiego zapisu, że Ławica przestanie być lotniskiem, a operacje cywilne zostaną przeniesione na Krzesiny w przypadku znacznego wzrostu liczby lotów. Od 1992 liczba pasażerów wzrosła o 3200%.
W 1997 minister Dobrzański wpisał Krzesiny na listę potencjalnych lotnisk natowskich. Kto mu to podszepnął możemy tylko spekulować. Plotki mówią, że nie bez znaczenia w całej tej największej aferze związanej z demontażem w Polsce systemu planowania przestrzennego odgrywają powiązania osobiste i rodzinne obecnego prezydenta Poznania. To za jego kadencji Krzesiny pojawiały się już w oficjalnych dyskusjach i był on bierny, a kilka razy wykazywał się entuzjazmem w sprawie.
Później następowało też ponawianie analiz lokalizacyjnych (w pierwszej analizie Krzesiny nie weszły do 10tki lotnisk spośród kilkunastu wytypowanych), zatajanie dokumentów przez wojsko i wiele innych dziwnych zdarzeń. Bardzo nas cieszy, że wreszcie mamy pierwszą poważną analizę na poziomie państwowym. Opinia prokuratora badającego sprawę była także negatywna, ale nie znalazł bezpośrednich przesłanek karnych, co chyba nawet zrozumiałe.

Teraz powstaje pytanie o to co łatwiej - przenieść lotnisko, czy miasto. Prawdziwe marnotrawstwo to wielkie koszty. A pomijając już koszty społeczne dla mieszkańców 1/8 naszej 900tysięcznej aglomeracji, są też koszty zamrożenia aktywności gospodarczej gruntów wokół lotniska ulokowanego idealnie, gdyż na przecięciu autostrad A-2 i S-11 oraz szlaków kolejowych Katowice-Szczecin i KDP tzw. "Y" Warszawa-Łódź-Poznań oraz zablokowania inwestycyjnego na cele mieszkaniowe komunalnych gruntów po lotnisku Ławica. Brak takich gruntów skutkuje dzisiaj emigracją mieszkańców pod Poznań. W 11 lat ludności Powiatu Ziemskiego wzrosła o 80tys. do 325 tys ludzi i aglomeracja poznańska jest dzisiaj najbardziej rozlaną w Polsce, co będzie skutkowało zwiększonymi kosztami na przyszłość.

Pozdrawiam,
Włodzimierz Nowak
My-Poznaniacy

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.