Facebook Google+ Twitter

Parowozownia Kościerzyna - miejsce, które warto odwiedzić

Tym artykułem chciałem włączyć się w cykl "Wakacyjny przewodnik autorów", zachęcający do promocji swojego regionu. Co prawda Kościerzyna nie leży na terenie, na którym mieszkam, ale myślę, że Muzeum Kolejnictwa warte jest polecenia. Dlaczego? Sami osądźcie!

Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie mieści się na terenie dawnej kościerskiej parowozowni. Jej początki sięgają najprawdopodobniej roku 1885, gdy do Kościerzyny dotarła linia kolejowa. Po I wojnie światowej została przejęta przez Polaków i otrzymała nazwę Kościerzyna.

W końcu lat dwudziestych rozpoczęto budowę magistrali węglowej Herby Nowe - Gdynia, która stała się główną drogą wywozu węgla ze śląskich kopalń do nowego portu w Gdyni. Zaś kościerską parowozownię uznano za idealną do obsługi ruchu między Bydgoszczą a Gdynią. W ramach modernizacji wzniesiono m.in. istniejący do dziś budynek hali parowozowej. Powstała hala stała się pomocniczą dla parowozowni w Bydgoszczy, zaś w latach powojennych obsługiwała ruch lokalny.

Od 1 listopada 1992 roku, zarządzeniem naczelnego dyrektora Północnego Okręgu w Gdańsku został utworzony Skansen PKP Kościerzyna, gdzie gromadzone są zabytki związane z historią kolei. Przez szesnaście lat placówka była prowadzona przez Zakład Taboru w Gdyni, zaś od kwietnia 2009 roku, pod nową nazwą Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie, stanowi oddział Muzeum Ziemi Kościerskiej.

Zwiedzanie kolejowej ekspozycji w Kościerzynie daje możliwość bezpośredniego spotkania z techniką minionych lat. Do obejrzenia są m.in. prostokątna, przelotowa hala na cztery parowozy, sale wystawowe i ekspozycja dawnych lokomotyw, wagonów, urządzeń torowych na wolnym powietrzu. W pomieszczeniach muzeum odnaleźć można niespotykane już narzędzia, maszyny, elementy starych mechanizmów, uzupełnione zbiorami dokumentów, pamiątek i modeli.

Myślę, że jest to miejsce warte polecenia, ponieważ spotkamy tu nie tylko lokomotywy parowe w charakterze eksponatów, lecz także tabor, który do dziś funkcjonuje na polskich torach, np. lokomotywy serii SU45. Warto zobaczyć także jedyną zachowaną lokomotywę serii SP47, która miała stanowić nowoczesną linię lokomotyw spalinowych oferowanych Polsce przez nasz przemysł, a których produkcja zakończyła się na dwóch sztukach.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

Zdjęcia będą wykonane dopiero w sierpniu, może nawet oddzielna galeria będzie.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zaciekawiło mnie. Zdjęcia znalazłam: http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://www.ga.com.pl/foto06/02012x.jpg&imgrefurl=http://www.ga.com.pl/kaszub10.htm&usg=__aVEUQSBI2Q29LrM3Zcrb9mnsE9g=&h=267&w=360&sz=42&hl=pl&start=19&um=1&itbs=1&tbnid=r-hCdCOtnMdT9M:&tbnh=90&tbnw=121&prev=/images%3Fq%3DKo%25C5%259Bcierzyna%2Bparowozy%26um%3D1%26hl%3Dpl%26sa%3DN%26tbs%3Disch:1
Fakt, że do takiego materiału niezbędne.
A jaszcze lepiej, jak są filmy - link :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Tekst byłby owiele wartościowszy ze zdjęciami.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zachęciło by mnie bardziej gdyby były zdjęcia, ale za tekst 5 *

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.