Facebook Google+ Twitter

Pierwsza w Europie wystawa sztuki afroamerykańskiej

Stereotypowe wyobrażenie o Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej oparte jest na przeświadczeniu, że to państwo – potęga gospodarcza, militarna i polityczna – jest pozbawione kulturowych korzeni. A jednak okazuje się, że jest inaczej.

Kehinde Wiley, Mijając/Pozując (prorokini Anna ogląda ofiarowanie Jezusa w świątyni)/Passing/Posing (Female Prophet Anne, Who Observes the Presentation of Jesus on the Temple), 2003, olej, płótno rozpięte na desce/oil on canvas mounted on panel, dzięki uprzejmości/courtesy of Brooklyn Museum, Nowy Jork/New YorkNie można zaprzeczyć, że w drugiej połowie XX w. centrum światowej kultury przesunęło się za Ocean. Wkrótce sztuka tam powstająca zaczęła nabierać globalnego wymiaru i dyktować powszechnie obowiązujące trendy. Dziś to, co amerykańskie, przenika do sfer życia codziennego, ale wciąż nierozwiązana pozostaje kwestia ujęcia w jedną zwięzłą definicję istoty „amerykanizmu”. Heterogeniczność tworu, jakim są Stany, zdaje się stwarzać trudności przyzwyczajonym do jednorodności badaczom europejskim. Hank Willis Thomas & Kambui Olujimi, Zima w Ameryce/Winter in America, 2005, kadry z filmu wideo/video stills, dzięki uprzejmości artystów/courtesy of the artistsPropozycją wyjścia z impasu może być więc rozwarstwienie współczesnej amerykańskiej kultury na te elementy, które, choć autonomiczne, składają się na jej całość i decydują o jej charakterze. Jednym z nich jest współczesna kultura afroamerykańska, której pierwszą zbiorową prezentację w Europie można oglądać w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie.

"Narodowa" wystawa

Zachęta po raz kolejny oferuje nam wystawę poświęconą przedstawieniu sztuki danego kraju. David Hammons, Flaga afroamerykańska/African American Flag, 1989, zszyta tkanina/sewn fabric, dzięki uprzejmości/courtesy of Collections of Peter Norton and Eileen Harris Norton, Santa MonicaPo prezentacji współczesnej twórczości z Rosji, Austrii, Wielkiej Brytanii oraz z Australii i Nowej Zelandii, przyszedł czas na Stany Zjednoczone. "czarny alfabet - konTEKSTY współczesnej sztuki afroamerykańskiej" tworzą prace trzydziestu pięciu artystów działających w różnych mediach i pochodzących z różnych scen artystycznych Ameryki (Nowy Jork, Los Angeles, Memphis, Houston, Waszyngton i Chicago). Tym razem jednak wystawa nie jest prosta w odbiorze dla Polaka. O ile wcześniej można było odnieść przedstawione problemy do znanej sobie rzeczywistości, o tyle tym razem trudniej jest skonfrontować jednorodną polską obyczajowość z kwestiami wielości kultur, ras, narodów i kreacji artystycznych Stanów Zjednoczonych. "czarny alfabet" staje się więc najbardziej "narodową" wystawą z tych prezentowanych w Zachęcie i nie sposób oderwać prezentowanych dzieł od konkretnej, amerykańskiej przestrzeni.

"czarny alfabet"

Hank Willis Thomas, To jest to, z cyklu Niemarkowe/It’s the Real Thing, from the cycle Unbranded, 1978/2005, fotografia/photography, dzięki uprzejmości artysty oraz/courtesy of the artist and the Jack Shainman Gallery, Nowy Jork/New YorkJuż sam tytuł wystawy jest kluczem do jej zrozumienia. Czarny alfabet to Ellen Gallagher, DeLuxe, 2004/2005, teka 60 grafik wykorzystujących fotograwiaturę, akwatintę, kolaż, wycinanki, wydrapywanki, sitodruk, litografię offsetową oraz glinę/a portfolio of 60 etchings with photogravure, spit-bite, collage, cutting, scratching, silkscreen, offset lithography and hand-building, dzięki uprzejmości/courtesy of Deutsche Bank Art Collection, Frankfurt n. Menem/a. M.odrębny język, którym posługują się Afroamerykanie, to tekst, który powstaje wraz z ich oryginalną, samodzielną kulturą. Jednocześnie jednak zazębia się on z konTEKSTEM, bo czarni obywatele Stanów Zjednoczonych są właśnie tłem, zapleczem, nieodłącznym elementem i uzupełnieniem tego, co uważane jest za amerykańskie. Ponadto samo sformułowanie „współczesna sztuka afroamerykańska” zakłada, że taka sztuka istnieje, że gdzieś w toku historii zaistniała konieczność podkreślania własnej tożsamości narodowej w obrębie tożsamości amerykańskiej.

O czym mówią Afroamerykanie

W mozaice zagadnień poruszanych przez artystów pojawiają się m.in.. kwestie niewolnictwa, rasizmu i rasy, czy przemocy. Wystawa podejmuje również kwestie tożsamości wielokulturowej Ameryki, afrykanizmu i powrotu do korzeni, problemy gender czy percepcji ciała o innym kolorze skóry.Sanford Biggers & Jennifer Zackin, Mały świat/A Small World, 1999–2006, kadr z filmu wideo/video still, dzięki uprzejmości artystów/courtesy of the artists I tak podziały i uprzedzenia rasowe upadają podczas obserwacji dwóch prezentacji wideo wyświetlanych obok siebie. Na jednej dzieciństwo białego dziecka, na drugiej czarnego. Te same zabawki, jazda na rowerku, rozmowy z rodzicami i tort urodzinowy. Te same spotkania rodzinne i te same radości i smutki. Do refleksji na temat rasistowskiej przemocy skłania korowód postaci na jednej ze ścian, gdzie banalne scenki rodzajowe przemieszane są z przedstawieniami autoagresji i czającej się gdzieś w głębi śmierci. Kara Walker, Linczujący motłoch w Wirginii/Virginia Lynch Mob, 1998, wycinanka z papieru naklejona na ścianie/cut paper and adhesive on wall, kolekcja prywatna, dzięki uprzejmości/private collection, courtesy of Sikkema Jenkins & Co., Nowy Jork/New YorkKwestie klasowe podejmują kolekcje przedmiotów codziennego użytku odlanych w nieskazitelnie białym gipsie, obok natomiast leży odlew o kształcie czarnej kobiety, najprawdopodobniej służącej.

"czarny alfabet" to pierwsza wystawa sztuki afroamerykańskiej w Europie. Wystawa trudna, ale nie kontrowersyjna. W samym środku Europy Zachęta przedstawia z jednej strony język Afroamerykanów pełen hip-hopu, barwnej dynamiki i żywiołowej radości życia, a z drugiej ich głos w bezustannej walce o prawo do stanowczego i autonomicznego wypowiadania się.

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, „czarny alfabet – konTEKSTY współczesnej sztuki afroamerykańskiej”, kurator: Maria Brewińska, 23 września – 19 listopada 2006, więcej na stronie www.zacheta.art.pl

Imprezy towarzyszące wystawie:

- oprowadzanie kuratorskie: 1 października (niedziela), godz. 12.15 – spotkanie z kuratorem Marią Brewińską i oprowadzenie po wystawie, zbiórka w holu głównym, obowiązuje bilet na wystawę

- wykłady: "Czarna sztuka Ameryki – źródła i inspiracje od afrykańskich korzeni do postmodernizmu " , "Współczesna literatura afroamerykańska: rasa, pamięć i tożsamość ", "Stylistyka Czarnej Ameryki ", każdy czwartek w trakcie trwania wystawy, sala kinowa galerii Zachęta, wstęp wolny (więcej informacji na stronie internetowej galerii).

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

propagowanie kultury zasługuje na punkt

Komentarz został ukrytyrozwiń

witam pozdrawiam i będze punkt za propagowanie kultury afroamerykańskiej

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.