Facebook Google+ Twitter

Pierwsze auto kilku pokoleń, czyli trzydzieści pięć lat "Malucha"

Wczoraj świętowaliśmy trzydzieste piąte urodziny jednego z najpopularniejszych aut osobowych w Polsce! Mowa oczywiście o... Fiacie 126p.

"Maluch" - to już trzydzieści pięć lat... / Fot. AkpaPierwszy polski model wyprodukowany z włoskich części kosztował 69 tys. złotych, co stanowiło równowartość 30 średnich pensji (zarobki w owym czasie wynosiły od 3,5 do 4 tysięcy złotych) tak więc było to auto luksusowe...Polska wersja licencyjna produkowana była przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej oraz w Tychach. Pojazd doczekał się też bardzo wielu nazw potocznych i zwyczajowych, z których najważniejsza - maluch, stała się pod koniec produkcji tego modelu (1997 rok) jego oficjalną nazwą.

29 października 1971 mialo miejsce podpisanie umowy między FIAT a PHZ PM Polmot "O współpracy technicznej i licencji". Umowa przewidywała, że w Polsce będzie produkowany samochód małolitrażowy (z silnikiem o pojemności 595 ccm) o nazwie "Polski Fiat 126p", o identycznych cechach technicznych jak włoski Fiat 126. Wydatki dewizowe na zakup maszyn, oprzyrządowania oraz części i podzespołów samochodu do czasu uruchomienia ich produkcji w Polsce miały zostać spłacone przez FSM w dostawach "kompensacyjnych", eksportem 820 tys. zespołów napędowych (silnik plus skrzynia biegów, stanowiące zwykle 25 - 30 proc. wartości fabrycznej auta) oraz 50 tys. kompletnych samochodów. W dzisiejszych kosztach wartość tego "kompensacyjnego" eksportu można oszacować na ok. 1 mld dolarów. Taki byłby zatem realny koszt opłaty licencyjnej, nie licząc kosztów budowy samej fabryki.

Pierwsza prezentacja modelu 126 miała miejsce w październiku 1972 roku na targach motoryzacyjnych w Turynie; Polska premiera wkrótce potem na placu Defilad w Warszawie. Milionowy egzemplarz opuścił polską taśmę produkcyjną w 1981 roku. Fiat produkowany w Polsce w latach 1973 - 2000 (co ciekawe, we Włoszech produkcję wstrzymano już w 1979 roku) na stałe wtopił się w krajobraz naszych ,,autostrad" oraz pozostawił wiele wspomnień w sercach milionów Polaków. Każdy z nas przynajmniej raz w życiu jechał tym cudem PRL-u, a od charakterystycznego turkotu silnika łezka się w oku kręci... Jeszcze w 2000 roku wypuszczono na rynek limitowaną edycję 1000 egzemplarzy o nazwie ,,Happy End". Ostatni model był żółty i trafił do muzeum Fiata w Turynie.

Sentyment zawsze pozostanie, nawet kiedy ostatni ,,Maluch" trafi na złom... Przecież to auto to część naszej zawiłej historii...

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.