Każdy kto przejeżdża autem, tramwajem w Krakowie skrzyżowanie ulic Limanowskiego, Powstańców Wielkopolskich, Powstańców Śląskich, Wielicka ma możliwość poznawania jaki szybki jest postęp prac budowlanych.
Tak niedawno były wykopki pod budowę betonowych podpór, nakładanie jak klocki lego kilku dziesięcio tonowe stalowe elementy konstrukcji, a już jest wiecha nad konstrukcjami na tym skrzyżowaniu. Chociaż do końca prac jeszcze droga daleka.
Przedkładam fragmenty informacji jakie otrzymaliśmy podczas konferencji prasowej od Zespołu rzecznika prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Cytuje…2 tys. ton stali zbrojeniowej, ponad 5 tys. ton stali konstrukcyjnej i 18 tys. metrów sześciennych betonu – inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. przy budowie łącznicy osiągnęła półmetek. Po jej zakończeniu o 15 minut skróci się czas dojazdu z Krakowa do Zakopanego, będzie lepsza i sprawniejsza komunikacja w ramach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej… .
… Wykonywane są prace w rejonie przystanku Kraków - Krzemionki, które koncentrują się obecnie na przebudowie układu torowego. Dzięki jego modernizacji zapewniony będzie lepszy ruch pociągów. W następnej fazie wykonawca skupi się na budowie nowych, funkcjonalnych i w pełni wyposażonych peronów na łącznicy. Przystanek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Pasażerowie zyskają dogodny punkt przesiadkowy do komunikacji miejskiej…
… W sierpniu rozpoczęto montaż dwóch najdłuższych przęseł estakady (78 i 81 m) nad skrzyżowaniem ul. Powstańców Śląskich, Wielickiej, Powstańców Wielkopolskich i Limanowskiego. Aby zamontować i scalić przęsła, konieczne było zbudowanie 6 tymczasowych podpór, co zmienia i ogranicza przejazd przez skrzyżowanie. Elementy przęseł były transportowane we fragmentach do 26 metrów długości.
Na budowie wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt w tym 250 – tonowy dźwig, który podnosi kolejne elementy przęseł i ustawia na podporach tymczasowych. Elementy są następnie spawane i w ten sposób powstają dwa najdłuższe przęsła w konstrukcji łącznicy… .
… Po zakończeniu montażu przęseł, tymczasowe podpory zostaną rozebrane. Ich funkcje przejmą dźwigary o charakterystycznym kształcie żagli. Dla inwestycji wykorzystanych będzie w sumie:
3,1 tys. ton stali zbrojeniowej,
6,7 tys. ton stali konstrukcyjnej,
25,5 tys. m3 betonu … .
… Projekt „Budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki” współfinasowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko… .
Koszt całkowity: 348 mln zł; Koszt kwalifikowany: 221 mln zł;
Dofinansowanie z UE: 187 mln zł;
Wartość robót: 257.978.744,89 zł (brutto).
Inwestycję na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych SA wykonuje konsorcjum Budimex SA.
Jest szansa, że już na początku października br. natapia częściowa poprawa komunikacyjna na tym skrzyżowaniu i autobusy linii MPK 174, 178 do Nowej Huty i Kurdwanowa wrócą z powrotem na to skrzyżowanie.
Warto zaglądać na stronę budowy www.zablocie-krzemionki.pl i tam śledzić na bieżąco jej postęp.
(zdjęcia chroni prawo autorskie)
Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?