Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1334 miejsce

PKP - Stacja Kraków - Zabłocie

Nowopowstająca stacja osobowa PKP Kraków – Zabłocie to ważny element na prawostronnej części Krakowa. Jest to pierwszy przystanek od stacji PKP Kraków Główny na trasie do Krakowa – Płaszowa oraz w kierunku południa polski.

Budowa nowej stacji PKP Kraków - Zabłocie. / Fot. Fot. Henryk Czechowski BINFO Kraków Trochę historii tej stacji kolejowej.Budowa nowej stacji PKP Kraków - Zabłocie. / Fot. Fot. Henryk Czechowski BINFO Kraków

Stacja PKP Kraków – Zabłocie znajduje się na szlaku kolejowym nr 91 Kraków – Główny, Kraków – Płaszów – Medyka, granica z Ukrainą. W Krakowie Płaszowie znajduje się odnoga tej linii pod nr 91a przez Bonarkę, Skawinę do Zakopanego i Oświęcimia.

Budowa nowej stacji PKP Kraków - Zabłocie. / Fot. Fot. Henryk Czechowski BINFO Kraków Linia kolejowa dzieli dane miasto Budowa nowej stacji PKP Kraków - Zabłocie. / Fot. Fot. Henryk Czechowski BINFO KrakówPodgórze, a później wielka dzielnice Krakowa o tej samej nazwie na dwie części tj. Stare Podgórze z rynkiem i kościołem parafialnym pod wezwaniem św. Józefa. Obecnie jest to Krakowska Dzielnica XIII Podgórze.

Po drugiej stronie tej linii oraz stacji PKP Kraków Zabłocie znajduje się tzw. Zabłocie zwane też Zabłociem przemysłowym i stary Płaszów. Oba te regiony miały też inną nazwę pt. dzielnica cudów z uwagi na różne nieraz kryminalne cuda.

Do niedawna ten z drugiej strony teren był licznie uprzemysłowiony. Znajdowały się tam miedzy innymi takie firmy jak. Centrala Produktów Naftowych CPN, składy wojskowe, garbarnia, huta szkła przemianowana na Instytut Szkła, Zakłady elektronicznie, a w czasie II wojny słynna fabryka Schindlera, Fabryka Kosmetyków Miraculum, młyn Ziarno, Motozbyt i inne.

Natomiast od stacji PKP Kraków – Płaszów dołem przecinając ul. Dekerta szła kolejowa odnoga do stacji PKP Kraków – Wisła Towarowa, która już od pewnego czasu została zlikwidowana.

Niestety szkoda, Budowa nowej stacji PKP Kraków - Zabłocie. / Fot. Fot. Henryk Czechowski BINFO Krakówże podczas przebudowy stacji PKP Kraków Zabłocie Budowa nowej stacji PKP Kraków - Zabłocie. / Fot. Fot. Henryk Czechowski BINFO Kraków budowlańcy nie ujawnili i zniszczyli zabytkowy Fort – bunkier, który znajdował się w wale pod torami nowej stacji kolejowej.

Idea powołania nowego przystanku kolejowego nazwanego potem Kraków – Zabłocie była nie tak dawno. Decyzją ówczesnych władz politycznych i samorządowych oraz na wnioski tamtejszych mieszkańców wszczęto postępowanie administracyjne aby ułatwić dojazd tak dla pracowników tamtejszych zakładów jak też ułatwienie dla mieszkańców i powstał węzeł komunikacyjny.

W 1979 roku z udziałem władz uroczyście otwarto nowy przystanek PKP Kraków – Zabłocie gdzie zatrzymywały się pociągi osobowe. Natomiast pod torami dokonano przekop z wejściem na peron tego przystanku. Dzięki temu powstał tunel, który ułatwia przejście z ul. Przemysłowej, Lipowej, Romanowicza do ul. Traugutta, Dąbrówki oraz węzła komunikacji miejskie przy pl. Bohaterów Getta ( dawnie placu Zgody).

Niestety jak wykazują dokumenty kryminalne w grudniu 1995 dwaj młodzi ludzi zakatowali dwóch robotników czekających na pociąg. Zabójcy wywodzili się z miejscowości z pobliskich firm i dostali karę dożywotniego pozbawienia wolności.

Z uwagi na rewitalizacji linii kolejowej i rozpoczęcie budowy nowej łącznicy kolejowej mającej pominięcia stacji Kraków Płaszów jazdy pociągiem do Zakopanego i Oświęcimia. Dnia 16 września 2015 PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały z konsorcjum firm Budimex budowę łącznicy i przebudowę stacji PKP Kraków – Zabłocie.

Z wizji lokalnej jaka dokonałem w dniu 28 września stwierdzić należy fantastyczny postęp prac budowlanych. Obecnie już jest ponownie otwarty tunel dla pieszych od strony ul. Traugutta i ul. Przemysłowej co ułatwia tak turystom jak mieszkańcom licznie odwiedzający Muzeum Schindlera jak też Ośrodek Kultury MOCAK.

Płyta peronowa przy torze nr 2 od strony ul. Przemysłowej jest już gotowa. Sam Peron przy torze nr 2 posiad zaawansowaną infrastrukturę i ma już montowane podpory pod wiatę przystankową. Zrealizowane są w stanie surowym szyby wind od strony bulwaru Wisły, którymi w przyszłości pasażerowie będą się dostawać na peron. Obecnie też u podnóża od strony ul. Przemysłowej są realizowane drogi dojazdowe i parkingi.

Natomiast pod torami kolejowymi czyli tzw. Podziemiu stacji po woli coraz bardziej przypomina swój docelowy kształt. Całość obiektu i torowisko w tym miejscu jest osadzone na betonowych, okrągłych filarach. Na ich szczycie czyli górnej części spoczywać będzie dach i zamontowana zostanie fasada ze szkła i stali

Do najważniejszych elementów stacji czyli fundamenty pod halę, w której działać będą m.in. kasy i komfortowa poczekalnia dla pasażerów widać już surowe konstrukcje. Trwają obecnie prace fundamentowe przy schodach ruchomych i dalszych szybach windowych.

Bardzo zaawansowane są prace przy peronie toru nr 1 co widać już od strony pl. Bohaterów Getta. Dzielnica XIII zyska jeden z najnowocześniejszych Stacji Kolejowych w Polsce.

(zdjęcia i materiał jest chroniony prawem autorskim)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.