Planetoida 14 września przeleci blisko Ziemi. Jest na czarnej liście

Planetoidy często przelatują blisko Ziemi. Na szczęście w bezpiecznej odległości. Wkrótce obok naszej planety, przeleci planetoida z "czarnej listy".

/ Fot. NASAZiemia od miliardów lat bombardowana jest elementami pyłu kosmicznego. Szczególnie groźne dla życia naszej planety, a nawet jej istnienia są duże obiekty, takie jak planetoidy. W ostatnich dniach na czarną listę obiektów zagrażających Ziemi trafiła jedna z nich. Choć naukowcy odkryli ją zaledwie kilkanaście dni temu i nazwali kosmiczną skałą, zdołali wyliczyć jej trajektorię. Okazuje się, że przeleci niebezpiecznie blisko nas.

Ta nowo odkryta planetoida ma średnicę 350 metrów i według obliczeń 14 września przeleci "bliziutko" Ziemi - informuje serwis SpaceWeather.com, na który powołuje się dziennik.pl. Zaledwie 12 dni temu (28 sierpnia) odkryto nową planetoidę, której astronomowie nadali oznaczenie: 2012 QG42. Jak mówią - jej jasność wskazywała, że nie jest kolejną małą bryłką "kosmicznej materii". To "obiekt o średnicy około 350 m".

Kolejne dokładne obserwacje kosmicznej bryły 2012 QG42 prowadzone w następnych dniach, pozwoliły naukowcom wyznaczyć dokładną orbitę tej planetoidy. Okazało się, że dokładnie 14 września 2012 roku przeleci ona w odległości zaledwie 2,8 miliona kilometrów od Ziemi. To - zdaniem astronomów - "wartość, która jest 7,4 większa od średniej odległości Ziemia - Księżyc". Z tego względu planetoida została wpisana na listę obiektów "potencjalnie zagrażających naszej planecie".

Planetoidy stosunkowo często przelatują blisko Ziemi. Ostatnio takie przeloty miały miejsce w lutym i listopadzie zeszłego roku oraz w styczniu i czerwcu 2012 r. Na szczęście ich orbity są oddalone przynajmniej o kilka km od Ziemi. Naukowcy odkryli także ogromną asteroidę, nazwaną Apophis, która pędzi w kierunku Ziemi z oszałamiającą prędkością, przeszło 30 tys. km na godz. Może ona zderzyć się z naszą planetą 13 kwietnia 2036 r.

Planetoidy (z gr. gwiaździste) - planetki to ciała niebieskie o małych rozmiarach (od kilku metrów do ponad 1000 km), obiegające po różnych orbitach Słońce - mają stałą powierzchnię skalną bądź lodową i nieregularne (zwykle małe planetoidy) kształty, nierzadko o znamionach kolizji z innymi obiektami.

Astronomowie znają ponad 580 tys. planetoid, w tym 320 tys. ponumerowanych, z których większość pędzi bez przerwy po orbitach nieco nachylonych do ekliptyki, pomiędzy orbitami planet Marsa i Jowisza, w tzw. "głównym pasie planetoid" oraz w pasie Kuipera (obszar Układu Słonecznego rozciągnięty za orbitą Neptuna, od 30 do ok. 55 j.a. od Słońca). W przypadku grupy ostatniej, nachylenie do ekliptyki może być znaczne. Pas Kuipera - podobnie jak pas planetoid - ma bardzo dużo małych obiektów, które są resztkami po procesie formowania się Układu Słonecznego.

karcia barcia
  • karcia barcia
  • 13.09.2012 17:18

gdzie na wiejskiej jaka miejscowość?

Nigdy nie wiadomo w co uderzy? Wtedy to już koniec z nami. Więc szanujmy się na tym jedynym niepowtarzalnym świecie.

Panie Stanisławie. Autor z Pańskim dorobkiem nie powinien sadzić takich baboli. Cytuję "....Ostatnio takie przeloty miały miejsce w lutym i listopadzie zeszłego roku oraz w styczniu i czerwcu 2012 r. Na szczęście ich orbity są oddalone przynajmniej o kilka km od Ziemi....." Pomylił Pan kilometry z tysiącami lub milionami tychże. Zakładam optymistycznie, że był to błąd niezamierzony. Pozdrawiam.

zalamany
  • zalamany
  • 09.09.2012 16:31

"Planetoidy (z gr. gwiaździste planetki) "

JA PIERNICZĘ, niekompetencja level 1000000 Nawet pięciolatek potrafi przynajmniej przeczytać porządnie wikipedię... Bo jak zgaduję powyższy błąd pochodzi z niewłaściwego przepisania tego fragmentu z Wiki:

"Planetoida (planeta + gr. eídos postać), asteroida (gr. asteroeidés – gwiaździsty), planetka (ang. minor planet) "

Jestem trochę załamany. Nie, przepraszam - bardzo załamany.

Co za brak wyobraźni... Jak by uderzyła, to by zniszczyła dużą część Polski i wywołała ogólnoświatową katastrofę.

antek patelmitrz
  • antek patelmitrz
  • 09.09.2012 13:32

powinna uderzyc w burdel na Wiejskiej.