Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

185053 miejsce

Po raz ostatni "Wiadomości24.pl" spod żagla

5 w skali Beauforta - zmagania z wiatrem i falą, dyskotekowy obciach i alkohol dla nieletnich w porcie ZHP. Ostatnie pozdrowienia spod żagla dla autorów "Wiadomości24.pl" oraz wszystkich użytkowników serwisu.

Po kilku wspaniałych chwilach szaleństwa na jeziorze Mamry, które dziś zakończyło się pęknięciem kontrafału płetwy sterowej, nasz rejs dobiegł końca. Po zrobieniu klaru portowego zdaliśmy naszą dzielną łódź w porcie ZHP w Węgorzewie, gdzie ją wyczarterowaliśmy. Wracamy na stały ląd, cali i zdrowi, choć wczoraj mieliśmy duszę na ramieniu, najpierw z powodu warunków panujących na wodzie, a potem na lądzie.

Walka z żywiołem :)

By dotrzeć do portu przeznaczenia musieliśmy przejść przez jezioro Mamry, jeden z największych akwenów na Mazurach. I jak to na Mamrach bywa, trafiliśmy na bardzo silny wiatr - około 5 w skali Beauforta (niektórzy mówili o 6), który wiał prosto w dziób naszej Sasanki wybijanej wysoko w górę przez duże fale. Stawianie żagli groziło wielogodzinnym, uciążliwym halsowaniem. Odpaliliśmy silnik, ktory ledwo łamał ten wielki opór, jaki stawiał nam wiatr. Traciliśmy paliwo w ekspresowym tempie, rzucało nami solidnie, woda zmywała pokład, ale nasza dziarska łajba wyszła z opresji zwycięsko i dzielnie wyniosła nas na taką wysokość, na której w miarę bezpiecznie i już na żaglach mogliśmy jednym halsem dotrzeć do kanału i rzeki Węgorapy, która powiodła nas do portu.

Dyskotekowy obciach zamiast szant

Dobiliśmy do kei w porcie przeznaczenia, przekonani, że teraz przy kuflu najbardziej popularnego wśród żeglarzy trunku odpoczniemy przy dźwiękach szant. Jakie wielkie było nasze zdziwienie, gdy okazało się, że wylądowaliśmy w środku siermiężnej dyskoteki, która odbywała się pod reklamowym namiotem Carlsberga - jednej z marek piwnych, w środku portu, 20 m od kei.
To, że w namiocie i wokół niego bawiło się niekoniecznie liczne i głównie miejscowe towarzystwo, nie zmieniało faktu, że żeglarze z kilkudziesięciu łódek cumujących w porcie byli zmuszeni słuchać rozkręconej na full dyskotekowej rąbanki do godziny 3 nad ranem.

Na terenie portu ZHP sprzedają alkohol nieletnim

Zaciekawił nas fakt, iż w pobliżu namiotu Carlsberga, w którym odbywalo się disco, można było spotkać bardzo młodych ludzi, którzy z okazji najwidoczniej nadmiernej dawki alkoholu we krwi, mieli kłopoty nie tylko z poruszaniem się, ale też utrzymaniem w żołądku jego treści. Odwiedziliśmy właściciela dyskotki, Marcina Więcława, który na terenie tutejszego portu ZHP ma również bar gastronomiczny. Zapytaliśmy go o to, czy osoby kupujące u niego alkohol są pytane o wiek, jeśli budzi on wątpliwości. Kategorycznie stwierdził, że tak, choć my mamy powody, by w to wątpić. Gdy zaglądaliśmy w nocy do namiotu, widzieliśmy jak młodzi ludzie kupują alkohol i nikt ich w tym czasie nie legitymował.

Nie jest naszą misją prawienie komukolwiek morałów, sprzedawanie alkoholu nieletnim jest po prostu karalne, czy się to komuś podoba, czy nie. Nie mówiąc już, o tym, że ma to miejsce na terenie portu harcerskiego.
Komendant tutejszego Harcerskiego Ośrodka Wodnego Wenancjusz Sowa poinformował nas, że właściciel dyskoteki Marcin Więcław naruszył warunki umowy, która zezwala mu na hałasowanie tylko do godziny 22. Po tej godzinie żeglarze, którzy uciekają przed takimi klimatami z miast na Mazury są pod ścisłą ochroną :)