Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Po wieloletnich przymiarkach rusza budowa obwodnicy Nowogardu

Ryszard Zagórski
Ryszard Zagórski
Przebieg obwodnicy Nowogardu nałożony na ortofotomapę.
Przebieg obwodnicy Nowogardu nałożony na ortofotomapę. Fot. http://www.gddkia.gov.pl/article/oddzialy/gddkia_szczecin/inwestycje/inwestycje_planowane/article.php/id_item_tree
W latach 90. rozpoczęto prace koncepcyjne nad obwodnicą Nowogardu. Analizowane były różne warianty. Długo to trwało. Wielu mówiło, że obwodnicy nie będzie. W końcu mamy konkrety.

To już prawie 20 lat mija od rozpoczęcia prac koncepcyjnych nad obwodnicą Nowogardu. Nie było pośpiechu, bo natężenie ruchu zwiększało się powoli.

W wyniku prowadzonych od początku lat dziewięćdziesiątych, szczegółowych analiz wielu czynników i warunków, zadecydowano, że dalszy etap prac powinien obejmować warianty północne. Odrzucono wariant południowego przebiegu obwodnicy, z uwagi na prawie dwukrotnie większą długość w stosunku do najkrótszego wariantu północnego i przecinanie przez wariant południowy linii kolejowej. Ponadto po stronie południowej Nowogardu są złe warunki terenowe, co wymagałoby znacznej ingerencji w naturalne podłoże(m.in. torfowe). Fakt, że Dolina rzeki Sąpólnej stanowi szczególnie cenny ekosystem, którego nie powinno się naruszać jest w ekologicznym znaczeniu decydujący.

Ważnym argumentem są także dane z Generalnego Pomiaru Ruchu, które jednoznacznie wskazują na to, że pojazdy poruszające się po drogach wojewódzkich 106 i 144 nie zwiększają potoku ruchu pojazdów na drodze krajowej nr 6. Przewiduje się, że ruch na drodze wojewódzkiej nr 106 drastycznie zmaleje w wyniku oddania do ruchu drogi ekspresowej S-3 na odcinku Szczecin – Gorzów Wielkopolski oraz budową obwodnicy Miękowa i węzła Parłówko.
Po odrzuceniu wariantu południowego kontynuowano prace nad wariantami północnymi. Ostatecznie, decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia wydana 22 lipca 2008 roku zdecydowała o przebiegu obwodnicy Nowogardu. 

Dlaczego Nowogardowi potrzebna jest obwodnica

Obecnie droga krajowa nr 6 przebiega dokładnie przez środek Nowogardu, w bezpośrednim sąsiedztwie terenów chronionych przed hałasem. Natężenie ruchu na tej drodze (w mieście), kształtuje się na poziomie powyżej16 tys. pojazdów na dobę (przy udziale samochodów ciężarowych sięgającym nawet 30 proc.). Od dłuższego czasu normą są wielokilometrowe korki paraliżujące przejazd przez miasto i poruszanie się w obrębie samego Nowogardu. Potrzebna jest obwodnica, która „odkorkuje” miasto. Wyprowadzi z Nowogardu ruch tranzytowy, który powoduje znaczne uciążliwości dla mieszkańców. Dzięki nowej drodze odetchną przede wszystkim mieszkańcy Nowogardu, ale i turyści jadący w stronę morza.

Wydarzenia 2010

25 stycznia otwarto oferty cenowe w przetargu na budowę obwodnicy Nowogardu w ciągu drogi krajowej numer 6. Do szczecińskiej GDDKiA wpłynęło 7 ofert od wykonawców. Najniższą cenę za wybudowanie obwodnicy zaoferowała firma BUDIMEX S.A. - 161,5 miliona złotych.
31 marca nastąpiło podpisanie umowy przez Szczeciński Oddział GDDKiA z firmą Budimex S.A. na budowę obwodnicy Nowogardu w ciągu drogi krajowej numer 6. Obwodnica powstanie w ciągu 22 miesięcy.
8 kwietnia w nowogardzkiej siedzibie GDDKiA, odbyło się przekazanie terenu, na którym ma powstać obwodnica Nowogardu firmie Budimex SA.

Najważniejsze dane i główne parametry techniczne dotyczące obwodnicy

Obwodnica Nowogardu o długości 9,41 km będzie miała parametry drugi ekspresowej, przebiegającej po północno-zachodniej stronie miasta. Będzie złożona z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, a na jej trasie mają być 3 węzły drogowe i 9 wiaduktów drogowych. Projekt obejmuje również budowę dróg wspomagających zapewniających dostęp do terenów przyległych.

Prędkość projektowa: 100 km/h
Prędkość miarodajna: 110 km/h
Obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
Szerokość jezdni: 7,0 m jezdnia + 2,5 m pas awaryjnego postoju + 0,5 m opaska wewnętrzna

Obwodnica będzie wyposażona w urządzenia ochrony środowiska

W celu zapewnienia ochrony zwierząt, droga będzie na całym odcinku ogrodzona siatką, minimalizując prawdopodobieństwo wtargnięcia na nią zwierząt. Na obszarach leśnych powstaną przejścia dla zwierząt zapewniające swobodną migrację. Na kolizjach z istniejącymi ciekami wodnymi powstaną przepusty zapewniające możliwość migracji płazów.

Zapewniona będzie też ochrona przed hałasem. Na odcinkach zbliżonych do ludzkich domostw powstaną ekrany akustyczne, na pozostałym przebiegu drogi zostanie nasadzona zieleń zmniejszająca natężenie hałasu.

System odprowadzenia ścieków opadowych tzn. rowy drogowe, zbiorniki odparowujące w przypadku braku możliwości odpływu wody, systemy podczyszczania (piaskowniki i separatory materiałów ropopochodnych). Na obszarze ochrony pośredniej w ujęcia wody. Oczyszczone ścieki opadowe będą wyprowadzane poza granicę strefy ochrony pośredniej.

Potwierdzenie przedstawionych danych można znaleźć na stronie:
GDDKiA

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto