Facebook Google+ Twitter

Pociągiem z wybrzeża Bałtyku nad Morze Czarne? Tak, ale nieprędko

Samorząd województwa małopolskiego stara się o unijne dofinansowanie budowy brakującego fragmentu trasy kolejowej łączącej wybrzeże Bałtyku z Morzem Czarnym. Pomysł poparli europarlamentarzyści z Polski, Rumunii, Słowacji i Węgier.

Krym / Fot. Mchpro/Domena publ.Pomysł spięcia wybrzeży obu mórz linia kolejową pojawił się już dekadę temu, wówczas jednak nie udało się zgromadzić odpowiednich funduszy. Rozwiązaniem problemu finansowania inwestycji może się okazać wsparcie ze strony Komisji Europejskiej. W Brukseli zabiega o nie wicemarszałek województwa małopolskiego Roman Ciepiela, który unijnych urzędników będzie przekonywał o znaczeniu tego połączenia kolejowego dla całej Europy.

Brakujący fragment trasy to odcinek łączący podkrakowskie Podłęże z granicą słowacką. Jak informuje serwis Krakow.Gazeta.pl, realizacja przedsięwzięcia pochłonie ok. 5 mld zł i potrwa co najmniej 5 lat. Budowa połączenia nie ruszy jednak prędko. - "To projekt zakrojony na ogromną skalę i nie należy oczekiwać wyników z dnia na dzień" - zastrzega cytowana przez serwis Irena Cebula, dyrektor departamentu transportu i komunikacji urzędu marszałkowskiego. - "Staramy się dodatkowo, aby inwestycja ruszyła nie po 2020 r., ale po 2015".

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Istnieje dobre połączenie przez Zagórze, Komańczę i przełęcz Łupkowską. Ale to już inne województwo :)

Komentarz został ukrytyrozwiń
Paweł Wrona
  • Paweł Wrona
  • 25.01.2011 13:26

Transeuropejska Sieć Transportowa TEN-T to najważniejsze - z punktu widzenia Europy - szlaki komunikacyjne (drogowe, kolejowe, powietrzne, wodne). TEN-T to unijny program z wyodrębnioną pulą pieniędzy na projekty przyczyniające się do rozwoju zrównoważonego transportu na obszarze całej Unii Europejskiej. Pomoc finansowa przyznawana jest w drodze konkursu, a więc tylko najlepszym (z punktu widzenia UE) projektom. Nie ma więc gwarancji finansowych dla szlaków leżących w europejskich korytarzach drogowych, kolejowych czy powietrznych, ale np. to w ramach TEN-T podkrakowskie lotnisko otrzymało 2,4 mln euro na projekty przyszłych inwestycji.
Wpisanie drogi czy szlaku kolejowego do TEN-T ułatwia też uzasadnienie wydawania unijnych dotacji na takie inwestycje realizowane w ramach programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (tak np. finansowana jest autostrada A4 i linia kolejowa Kraków - Rzeszów).
Decyzje o rozszerzeniu TEN-T mają być podjęte jeszcze w tym roku.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Hmmm.... Bywało przed laty, że do Bułgarii podróżowałam pociągami albo przez zachodnią Ukrainę i dalej przez Rumunię, albo przez Czechy, Węgry i Rumunię. Wariant słowacki skracałby, jak przypuszczam, czas podróży do bułgarskich kurortów czarnomorskich, ale pewnie w niewielkim stopniu. Ciekawa jestem zatem - jakich argumentów będzie używał pan Roman Ciepiela by przekonać urzędników unijnych co do słuszności zaangażowania środków finansowych na tę wielką inwestycję.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.