Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

10355 miejsce

Podczas upałów pamiętaj o piciu wody. Spożywamy jej zbyt mało

Ubytek zaledwie 2 proc. wodzi negatywnie wpływa na samopoczucie i koncentrację. Absolutne minimum spożycia wody w ciągu doby wynosi około 1 litra.

 / Fot. W24.plNawet jeden na dziesięciu Polaków w ogóle nie pije wody, a kolejnych ośmiu na dziesięciu spożywa jej stanowczo za mało w ciągu dnia – wynika z najnowszych badań PBS dla Stowarzyszenia „Woda w Domu i w Biurze". Wody nie pijemy regularnie, lecz w momencie, kiedy odczuwamy pragnienie. Większość z nas pije, około litra wody dziennie, co stanowi zaledwie połowę zalecanej przez ekspertów normy. Jedynie 6 proc. respondentów spożywa odpowiednią jej ilość w ciągu dnia.

Ludzki organizm składa się w 70 proc. z wody, dlatego jej odpowiedni bilans ma ogromne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Ubytek zaledwie 2 proc. płynów negatywnie odbija się na samopoczuciu i koncentracji, a także na samym zdrowiu. Minimalna ilość wypijanej wody, która chroni organizm przed odwodnieniem to ok. 800-1000 ml na dobę. Najlepiej przyjąć schemat, w którym na 1 kg masy ciała należy wypijać ok. 30 ml wody na dobę.

Zapotrzebowanie na płyny zależy od czynników wewnętrznych (zdrowie) i zewnętrznych (temperatura, aktywność fizyczna oraz rodzaj wykonywanej pracy). Pracownik biura, w klimacie umiarkowanym, powinien wypijać ok. 2 litrów płynów dziennie, natomiast osoba pracująca fizycznie ok 3 litrów. Jeśli praca fizyczna wykonywana jest w otoczeni charakteryzującym się wysokimi temperaturami, ilość ta powinna wzrosnąć do ok. 3,5-4 litrów na dobę, aby uchronić organizm przed przegrzaniem.

Woda odpowiada za regulację temperatury ciała oraz transport tlenu i substancji odżywczych do komórek ciała. Uczestniczy w procesie usuwania zbędnych produktów przemiany materii, chroni narządy wewnętrzne oraz reguluje wszystkie procesy niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Pierwszym zauważalnym objawem, który powinien skłonić do wypicia wody jest silne uczucie pragnienia. Jeśli organizm nie dostanie stosownej porcji płynów, można zauważyć spadek koncentracji, rozdrażnienie, osłabienie oraz zwiększoną podatność na stres. Niedotlenione mięśnie słabną, co wpływa na wydajność i zmniejszoną chęć do pracy. Często na tym etapie pojawia się ból głowy. Konsekwencją wypijania zbyt małej ilości wody może być odwodnienie organizmu, które nie jest obojętne względem zdrowia. Objawami odwodnienia mogą być nasilające się zawroty i ból głowy, sucha i ciepła skóra, zmniejszenie oddawania moczu, senność, wycieńczenie, skurcze i bóle mięśni, zmniejszona potliwość, suche i popękane usta, zaparcia i wzdęcia, utrata jędrności skóry oraz podwyższona temperatura ciała.

Należy pamiętać, aby organizm nawadniać partiami, pijąc małymi łykami co jakiś czas przez cały dzień. Chodzi o to, by nie dopuścić do pojawienia się uczucia pragnienia. Jednorazowe duże porcje „przelatują” przez organizm. Tylko część wody zostaje wchłonięta przez komórki naszego ciała.

Część wody jest dostarczana z pożywieniem w postaci zup, owoców czy też warzyw, więc zdarza się, że organizm nie sygnalizuje nam niedoboru wody i nie odczuwamy pragnienia. Zaleca się jednak, aby pomimo braku pragnienia, wypijać przynajmniej minimalną ilość – ok. 1 litra niegazowanej wody mineralnej dziennie.

Zdecydowanie lepiej jest sięgać po wodę ciepłą – przynajmniej o temperaturze pokojowej. Najlepiej wchłania się i nawadnia organizm, gdy jej temperatura zbliżona jest do temperatury naszego ciała, czyli około 37º C. Nie należy sięgać po wodę bardzo zimną. Wychładza ona organizm, co prowadzi do spowolnienia metabolizmu. Gdy jest gorąco powinniśmy wybierać wodę o temperaturze pokojowej. Po pierwsze, nie obciąża organizmu dodatkową pracą, którą musi włożyć w ogrzanie zbyt zimnego płynu w stosunku do temperatury ciała, czego konsekwencją jest wzrost ciepła wewnątrz organizmu. Po drugie, pijąc ciepłe napoje sygnalizujemy organizmowi, aby uruchomił mechanizmy mające na celu usunięcie nadmiaru ciepła, co skuteczniej go ochładza.

Najlepiej wybierać wody mineralne, w których zawartość składników mineralnych to ok. 1000 mg na litr, a więc wody średniozmineralizowane. Taki stopień mineralizacji jest najbardziej korzystny i bezpieczny dla organizmu. Wody wysokozmineralizowane powinny wybierać osoby, które pracują fizycznie w trudnych warunkach oraz osoby uprawiające sport. Wody źródlane (poniżej 500 mg/l ) powinny wybierać kobiety w ciąży i karmiące, na bazie wody źródlanej przygotowuje się również posiłki dla dzieci. Składniki mineralne, które występują w wodzie są dobrze przyswajane przez organizm. To na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas wyboru wody mineralnej to zawartość poszczególnych minerałów. Wodorowęglanów powinno być powyżej 600 mg/l, siarczanów ponad 250 mg/l, wapnia ok. 150 mg/l a magnezu ponad 50mg/l.

Maciej Badowski AIP

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Picie wody to jedno, ale fajnie tez nad woda posiedziec. Albo sobie np. kajakiem splynac

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli ktoś pisze, że:

1. "Najlepiej wybierać wody mineralne, w których zawartość składników mineralnych to ok. 1000 mg na litr, a więc wody średniozmineralizowane."

i jednocześnie:

2. "...magnezu ponad 50mg/l"

to nie wie, o czym pisze.

A wypadałoby wiedzieć. Na tym polega dziennikarstwo.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.