Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

4471 miejsce

Podniebni drapieżcy cz.2: SAAB JAS-39 Gripen

Firma SAAB jest twórcą serii doskonałych samolotów myśliwskich takich jak J35 Draken czy JA-37 Viggen. Ukoronowaniem szwedzkiej myśli technicznej stał się JAS-39 Gripen.

JAS-39 Gripen / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:JAS_Gripen.jpgSzwecja, jako kraj neutralny, dążyła do jak największej samodzielności w sferze obrony państwa. Dlatego też siłą rodzimego przemysłu, w zakładach SAAB’a, powstała seria doskonałych samolotów myśliwskich oraz wielozadaniowych, której ukoronowaniem jest JAS-39 Gripen, maszyna 3+ generacji.


W momencie wejścia do służby był to najmniejszy a jednocześnie najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy świata. Został zaprojektowany w realiach zimnowojennych przy nieoficjalnym współudziale firm amerykańskich, aby stać się równorzędnym przeciwnikiem radzieckich, później rosyjskich, myśliwców. Oblot prototypu odbył się w grudniu 1988 r. a pierwsze maszyny zaczęły wchodzić na wyposażenie wojsk lotniczych w 1994 r. w wersji A /B. Od 2002 roku dostarczane są maszyny w wersji C (wersja jednomiejscowa) / D (wersja dwumiejscowa, szkolna oraz szturmowa). Obecnie Gripen jest na wyposażeniu Szwecji (około 100 maszyn wersji C/D), RPA, Tajlandii oraz Czech i Węgier (oba kraje dzierżawią samoloty). SAAB obecnie pracuje nad kolejną generacją samolotu nazwaną JAS-39 Gripen E/F, na którą zamówienie złożyły siły powietrzne Szwecji oraz Szwajcarii. Powstanie ona na bazie doświadczeń uzyskanych podczas programu Gripen NG. Maszyna będzie miała powiększony płatowiec, radar z aktywnym skanowaniem fazowym AESA, lepsze osiągi, m.in. przez zastosowanie nowego silnika, dzięki czemu JAS-39 będzie mógł przekraczać prędkość dźwięku bez użycia dopalaczy.

W 2001 roku utworzono spółkę firmy SAAB z BAE Systems (uczestniczy w produkcji Gripena jako poddostawca) o nazwie Gripen International, która ma za zadanie promować myśliwiec na rynkach zagranicznych.

Aerodynamicznie konstrukcja JAS-39 jest niestabilna, dlatego, aby maszyna mogła latać, niezbędny jest system aktywnego sterowania fly-by-wire. Dzięki takiemu rozwiązaniu Gripen charakteryzuje się doskonałą manewrowością. W kabinie pilot ma do dyspozycji wyświetlacz HUD oraz 3 wielofunkcyjne wyświetlacze ciekłokrystaliczne, na których obrazowana jest większość niezbędnych informacji. W najnowszej wersji uzupełnieniem systemów pokładowych jest hełm pilota, na którego przedniej osłonie wyświetlane są dane bojowe oraz nawigacyjne. Po wykryciu celów komputer samodzielnie określa, które z nich stanowią największe zagrożenie i powinny być zniszczone w pierwszej kolejności. Radar (PS-05/A) o maksymalnym zasięgu 120 km może śledzić jednocześnie 8 celów oraz naprowadzać rakiety na 4 z nich. Oznacza to, że grupa 4 myśliwców może zniszczyć 16 celów powietrznych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Jestem entuzjastą... Dziękuję... Zachęcam...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.