Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

1727 miejsce

Podniebni drapieżcy cz.5: Dassault Rafale

Rafale (Szkwał) to jeden z najlepszych współczesnych myśliwców, w którym zastosowano szereg unikatowych rozwiązań. Zaprojektowany przez słynną firmę Dassault, pozostanie w służbie co najmniej do 2040 roku.

Dassault Rafale / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dassault_Rafale_B_Suisse.jpgPierwotnie Francuzi planowali przystąpić do programu budowy wspólnego europejskiego myśliwca 4. generacji (najpierw ECA - European Combat Aircraft potem EFA - European Fighter Aircraft). Jednak ich koncepcja w wielu aspektach różniła się od promowanej przez pozostałe państwa. Dlatego podjęto decyzję o samodzielnym opracowaniu własnego samolotu. Zadania podjęła się firma Dassault, która jest producentem doskonałych, eksportowanych do wielu krajów świata, samolotów rodziny Mirage. Nie było to łatwe zadanie, gdyż nowa maszyna miała zastąpić aż 7 typów samolotów używanych przez siły powietrzne Francji.

Rafale, w przeciwieństwie do panujących trendów, miał od razu być wielozadaniowym myśliwcem zdolnym do głębokiej penetracji wrogiego terytorium (najczęściej projektuje się klasyczny myśliwiec, który z biegiem czasu jest modernizowany do wersji wielozadaniowej). Podobną koncepcję przyjęli Amerykanie przy projektowaniu F-18 E/F Super Hornet.

Prototyp w wersji A oblatano w 1986 roku. Warto dodać, że osiągnął on prędkość 1.6 ma bez użycia dopalaczy. Obecnie produkowana jest jednomiejscowa wersja C i dwumiejscowa wersja B (szkolno-treningowa oraz dedykowana do ataku na cele lądowe) dla sił powietrznych oraz M dla marynarki wojennej, mogąca operować z pokładu lotniskowca (płatowiec wzmocniono, dodano hak do lądowania oraz systemy pomagające pilotowi wylądować na niewielkim pokładzie lotniskowca).

Dassault Rafale / Fot. http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:FS_CdG_Rafale.jpgTen dwusilnikowy samolot jest potencjalnie niesterowny, dlatego aby mógł latać, niezbędny jest system aktywnego sterowania fly-by-wire. Komputer kilka razy na sekundę wychyla stery, aby maszyna utrzymała się w powietrzu. Jednak dzięki takiemu rozwiązaniu Rafale jest niesłychanie zwrotny. Dodatkowo fly-by-wire zabezpiecza myśliwiec przed przekroczeniem przez pilota dopuszczalnych parametrów, co spowodowałoby uszkodzenie maszyny. 70 proc. powierzchni płatowca zbudowane jest z kompozytów. Dzięki temu o 40
proc. wzrosła w maksymalna masa startowa w porównaniu do tradycyjnej konstrukcji składającej się z aluminium oraz tytanu.

Dużą uwagę inżynierowie poświęcili rozwiązaniom obniżającym koszty eksploatacji samolotu. Na przykład wiele części z lewej i prawej strony płatowca jest identycznych. Upraszcza to w znacznym stopniu kwestię logistyki. Zadbano o łatwość dostępu przez techników do większości elementów samolotu eliminując konieczność użycia ciężkiego sprzętu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (4):

Sortuj komentarze:

To prawda, a miały być takie dobre...

Komentarz został ukrytyrozwiń

My kupiliśmy amerykański złom...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Niestety nie ma i nie będzie. Nie stać nas na taki samolot

Komentarz został ukrytyrozwiń

U nas też takie są?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.