Facebook Google+ Twitter

Podniebni drapieżcy cz. 11: Lockheed F-22 Raptor

F-22 Raptor to najnowocześniejszy obecnie eksploatowany samolot świata. Łącząc w sobie wyrafinowana elektronikę oraz doskonałą zwrotność jest w stanie zwyciężyć w pojedynku z każdym przeciwnikiem.

F-22A / Fot. https://en.wikipedia.org/wiki/File:Two_F-22A_Raptor_in_column_flight_-_(Noise_reduced).jpgHistoria powstania Raptora sięga 1981 roku, kiedy amerykańskie siły powietrzne określiły wymagania dla Zaawansowanego Myśliwca Taktycznego. Od razu poprzeczka została postawiona bardzo wysoko. Nowy samolot miał górować swoimi możliwościami nad wszystkimi współczesnymi myśliwcami, również dopiero projektowanymi, jak i tymi, które pojawią się w linii w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat. W 1986 wysłano zapytania ofertowe do producentów z czego wybrano do realizacji dwa projekty: YF-23 zespołu Northrop-McDonnell Douglas oraz YF-22 zespołu Lockheed-Boeing-General Dynamics. Mimo, że pod wieloma względami YF-23 przewyższał konkurenta, to YF-22 miał stać się podstawowym myśliwcem US Air Force. Na taki wybór miał wpływ koniec Zimnej Wojny i zmiana koncepcji użycia lotnictwa. Pierwszy lot odbył się 19 listopada 1990. Dość szybko okazało się, że YF-22 jest maszyną niedopracowaną. Po katastrofie prototypu w 1992 roku inżynierowie przystąpili do przekonstruowania samolotu. Dlatego seryjny F-22 różni się, również zewnętrznie, od YF-22. Lot pierwszego seryjnego Rapotora odbył się 7 września 1997 roku.

Pierwotnie zamierzano wyprodukować 750 egzemplarzy F-22, które miały zastąpić w służbie myśliwce F-15. Jednak upadek Związku Radzieckiego oraz ciągły wzrost ceny egzemplarza (Raptor to najdroższy myśliwiec świata) spowodowały redukcje tych planów. Ostatecznie wyprodukowano 183 samoloty po czym zamknięto linię produkcyjną. Stany Zjednoczone nie zgodziły się na eksport myśliwców, ze względu na unikalne technologie zastosowane w ich konstrukcji.

F-22 Raptor to jednoosobowy, dwusilnikowy samolot myśliwski 5 generacji służący do wywalczenia przewagi w powietrzu. W chwili obecnej możliwości atakowania celów naziemnych są mocno ograniczone, ale trwają prace modernizacje samolotu w kierunku maszyny wielozadaniowej. W konstrukcji F-22 wykorzystano w dużej mierze tytan (40% masy), oraz materiały kompozytowe (24 %). Resztę stanowi aluminium. Raptor może przekraczać barierę dźwięku bez użycia dopalaczy (technologia supercruise) osiągając oficjalnie prędkość 1,5 Ma (nieoficjalnie może to być nawet 1,7 Ma). Zastosowano w nim kierowany wektor ciągu w dwóch płaszczyznach (góra-dół), przez co Raptor to wysokomanewrowy samolot. Może wykonać słynny manewr, kobrę Pugaczowa, chociaż nie w takim zakresie kątów jak rodzina samolotów Su-27. Zastosowano system sterowania fly-by-wire z aktywnym sterowaniem komputerowym. Bez pomocy elektroniki Raptor nie mógłby lecieć, gdyż jest aerodynamicznie niestabilny. Ale taka konstrukcja poprawia zwrotność oraz umożliwia zastosowanie takiego kształtu maszyny, który będzie zmniejszał echo radarowe.

Bardzo przykrą niespodzianką dla Amerykanów okazały się wspólne ćwiczenia z europejskimi maszynami Eurofighter Typhoon oraz Dassault Rafale. Na krótkich dystansach potrafiły one wymanewrować Raptora i uzyskać zwycięstwo w pojedynku. Ale jak mówili nieoficjalnie niemieccy piloci, F-22 z odległości ponad 30 km był niewidoczny dla ich systemów pokładowych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (1):

Sortuj komentarze:

Kilka lat temu spędziłem za sterami Raptora kilkadziesiąt godzin. I choć była to tylko symulacja, to muszę przyznać, że nawiązywanie walki w powietrzu wywoływało sporo emocji. O ile prowadzenie walki na odległości kilkunastu kilometrów stawiało F22 na pozycji zwycięzcy, o tyle przy kontakcie bezpośrednim trzeba było się już nieco napocić. Cóż, przyszło mi zginąć kilkakrotnie :)
Nie wiedziałem, że eksploatacja tych maszyn nastręczała użytkownikom tylu problemów. Ciekawy artykuł. Pozostawiam 5* i podbijam :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.