Facebook Google+ Twitter

Podniebni drapieżcy cz. 4: McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle

F-15E należy do ścisłej czołówki lotniczego świata. Podczas wielu operacji wojskowych udowodnił, że słusznie nosi przydomek „Uderzający Orzeł”.

F-15E / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:F-15E_gbu-28_release.jpgSamolot powstał jako prywatna inicjatywa firmy McDonnell Douglas. Chciano stworzyć wielozadaniową maszynę mogącą atakować cele powietrzne i naziemne. Za bazę nowej konstrukcji użyto szkolno-bojowej, dwuosobowej, odmiany myśliwca przechwytującego F-15 Eagle. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze w 1982 roku i był to F-15B z docelowym wyposażeniem. W między czasie powstał konkurencyjny samolot F-16XL. Ostatecznie amerykańskie siły powietrzne wyraziły zainteresowanie konstrukcją F-15E ze względu na mniejsze koszty opracowania modelu. Nie bez znaczenia był fakt, że Strike Eagle ma dwa silniki w przeciwieństwie do F-16XL, i w wypadku uszkodzenia jednego, jest w stanie wrócić do bazy. Samolot w docelowej konfiguracji, gdzie 60% płatowca zostało przeprojektowane w stosunku do wersji myśliwskiej, został oblatany w 1986 roku i zaczął wchodzić do służby dwa lata później. Z uwagi na fakt zamknięcia linii produkcyjnej myśliwca F-15 C/D, obecnie wszystkie eksportowe F-15 bazują na konstrukcji F-15E.

F-15E Strike Eagle to dwuosobowy, dwusilnikowy samolot wielozadaniowy, przeznaczony do głębokiej penetracji terytorium przeciwnika bez osłony myśliwskiej i wsparcia ze strony maszyn walki elektronicznej. Z uwagi na fakt, że ma wykonywać długie misje, zdecydowano się na wariant dwuosobowy. Aby zwiększyć promień działania, F-15E został wyposażony w dodatkowe konforemne zbiorniki paliwa. Mają opływowy kształt i przylegają do gondoli silnikowych. Dzięki takiemu rozwiązaniu stawiają znacznie mniejszy opór aerodynamiczny niż klasyczne zbiorniki podwieszane, co przekłada się na zwiększenie zasięgu. Uzbrojenie stanowi działko, pociski powietrze-powietrze (np. AIM-120 AMRAAM), bomby oraz uzbrojenie kierowane (np. GBU-24 Paveway III, AGM-65 Maverick, AGM-84 Harpoon). Istnieje możliwość uzbrojenia F-15E w bomby jądrowe (B61).

KAbina pilota F-15E / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:F-15e_cockpit.jpgPrzednią kabinę, wyposażoną w wielofunkcyjny jeden kolorowy i dwa monochromatyczne wyświetlacze, zajmuje pilot. Za nim siedzi operator uzbrojenia. Ma on do dyspozycji cztery ekrany, na których wyświetlane są dane obrazujące sytuację taktyczną wokół samolotu. Może kierować niektórymi funkcjami radaru, systemów pasywnych, pracujących w podczerwieni oraz systemów samoobrony, a w razie potrzeby przejąć funkcję pilota.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.