Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

5923 miejsce

Podniebni drapieżcy cz. 7: Eurofighter Typhoon

Typhoon to sztandarowy produkt europejskiego przemysłu zbrojeniowego. Łącząc w sobie ultranowoczesną konstrukcję, wyjątkową zwrotność oraz najnowszą elektronikę, na kilkadziesiąt lat pozostanie podstawowym myśliwcem wielu krajów.

Eurofighter Typhoon / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Eurofighter-NellisAFB-2008.jpgHistoria powstania samolotu Eurofighter Typhoon sięga drugiej połowy lat 70-tych, kiedy Wielka Btytania, Francja oraz Niemcy (RFN) rozpoczęły prace studyjne nad nowym myśliwcem państw NATO, mogącym nawiązać równorzędną walkę z radzieckimi maszynami Mig-29 i Su-27. Dość szybko z projektu wycofała się Francja, która potrzebowała wersji myśliwca mogącego lądować na lotniskowcu z klasycznym płaskim pokładem. Inne państwa nie posiadając tego typu okrętów nie były skłonne do opracowania wersji morskiej, co powodowałoby wzrost kosztów programu. W 1985 roku powstało konsorcjum Eurofighter (prace nad płatowcem) oraz Eurojet (prace nad silnikiem), założone przez Wielką Brytanię, Niemcy (RFN), Włochy, do których dołączyła Hiszpania. Seryjne maszyny miały być dostarczane wojskom lotniczym w latach 90-tych XX w. Jak pokazał czas, program rozwoju Typhoona przedłużył się poza zakładany okres. W między czasie w Wielkiej Brytanii powstał jeden egzemplarz doświadczalnej maszyny w ramach projektu EAP. Samolot zewnętrznie był bardzo podobny do przyszłego Eurofightera. Dzięki niemu przetestowano wiele kluczowych technologii, które znalazły zastosowanie w przyszłej europejskiej maszynie. Oblot docelowego prototypu, nazwanego Eurofighter EF2000, nastąpił w roku 1994. Później zmieniono nazwę na Eurofighter Typhoon, z uwagi na fakt rozpoczęcia produkcji seryjnej po roku 2000. Prace nad myśliwcem podzielono między państwa będące udziałowcami projektu: w Hiszpanii produkowane jest prawe skrzydło, we Włoszech lewe skrzydło oraz tylna część kadłuba, w Wielkiej Brytanii przednia część kadłuba wraz z kabiną pilota oraz statecznik pionowy a w Niemczech centralna część kadłuba. W każdym ze wspomnianych krajów znajduje się linia końcowego montażu samolotów. Pierwszy Eurofighter wszedł do służby w 2003 roku.

W kabinie Typhoona pilot ma do dyspozycji wielofunkcyjne wyświetlacze, na których prezentowanych jest większość danych nawigacyjnych i taktycznych (tak zwany szklany kokpit). Możliwe jest głosowe sterowanie wybranymi funkcjami Eurofightera. Kask pilota został zaprojektowany jako integralna część wyposażenia elektronicznego samolotu. Jest wykonywany indywidualnie dla konkretnej osoby. Na jego przedniej osłonie wyświetlane są wszystkie niezbędne informacje dotyczące sytuacji taktycznej wokół maszyny. Dubluje on niejako wyświetlacz HUD, jednak z tą różnicą, że pilot może „widzieć” w postaci wyświetlanych symboli to, co znajduje się dookoła, na przykład pod jego stopami. Umożliwia to namierzenie celu, który normalnie byłby albo niewidoczny dla pilota albo byłby poza zasięgiem wcześniejszych systemów. Eurofighter może odpalić pociski do przeciwnika, który znajduje w rzedniej półsferze ale również z tyłu maszyny (!). Daje to ogromną przewagę w walce nad innymi myśliwcami.

Zainstalowany na samolocie EuroRADAR CAPTOR, produkcji europejskiego konsorcjum, może wykrywać cele o niskiej wykrywalności z odległości 185 km, a maszyny wielkości samolotów pasażerskich aż z 370 km. Śledzi 20 obiektów oraz może naprowadzać rakiety na 4 z nich. W przyszłości będzie montowana wersja rozwojowa radaru, CAPTOR-E, nazywana również CAESAR, z elektronicznym aktywnym skanowaniem fazowym (ASEA). Znacząco zwiększy on możliwość zwalczania celów powietrznych oraz lądowych.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Taki plan przecież podobno istnieje. Nazywa się toto New World Order. Samoloty będą im nadal potrzebne - tym razem do tłumienia powstań...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jaki los spotkał by te samoloty gdyby ludzkość nagle zmądrzała i połączyła się w jeden twór państwowy na całej planecie? Ile kłopotów mogą w każdej chwili sprawić zbrojenia... im szybciej tym lepiej.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.