Facebook Google+ Twitter

Podniebni drapieżcy cz. 8: General Dynamics F-16 Fighting Falcon

F-16 to obecnie najpopularniejszy myśliwiec świata. Wyprodukowany w ilości ponad 4500 sztuk pozostaje na wyposażeniu 25 krajów świata.

F-16 / Fot. http://en.wikipedia.org/wiki/File:F-16_June_2008.jpgPrace studyjne nad nowym samolotem w ramach programu Adwanced Day Fighter zaczęły się w latach 60. Zgłaszano potrzebę posiadania taniej maszyny zdolnej do walki manewrowej i atakowania celów naziemnych. Ówcześnie większość amerykańskich myśliwców miała za zadanie zniszczyć przeciwnika z dużego bądź średniego dystansu, nie angażując się w bezpośrednie starcie, gdyż do tego zwyczajnie się nie nadawała. Wojna w Wietnamie pokazała, że duża część pojedynków powietrznych odbywa się na krótkich dystansach, a mniej zaawansowanie technicznie samoloty produkcji radzieckiej, dysponujące dużą zwrotnością, są w stanie wygrać z bardziej nowoczesnymi maszynami amerykańskimi. Zwolennicy taniego myśliwca wskazywali, że w sytuacji starcia dużej ilości samolotów, wyspecjalizowane maszyny nie zdążą strącić wszystkich celów i dojdzie do zwarcia. W takiej sytuacji mniejszy i zwrotniejszy samolot może przechylić szalę zwycięstwa. Innym argumentem był fakt, że w konfliktach o niskiej intensywności, używanie drogich i wyspecjalizowanych samolotów, z uwagi na koszty ich eksploatacji i ryzyko uszkodzenia, jest niecelowe. Ostatnią przesłanką za lekkim myśliwcem był fakt, że tego typu samolot doskonale będzie nadawał się do atakowania celów naziemnych. W momencie późnego wykrycia obiektu ataku mógł w tym samym przelocie zrobić gwałtowny nawrót i zaatakować cel bez potrzeby wykonania kolejnego przelotu.

W pierwszej połowie lat 70. rozpoczęto program Lightweight Fighter. Swoje propozycje nowego samolotu zgłosiło 5 firm z czego wybrano dwie mające zbudować prototypy: YF-17 firmy Northop i YF-16 firmy General Dynamics (oblot maszyny nastąpił 2 lutego 1974 r.). W ostatecznym pojedynku wygrał drugi samolot, nazwany później F-16 Fighting Falcon.

F-16 A/B
Pierwszy seryjny myśliwiec w wersji jednomiejscowej A Block 1 został oblatany 7 sierpnia 1978 r. Powstały trzy linie produkcyjne: w USA, Holandii oraz Belgii. Można powiedzieć, że był to międzynarodowy samolot, gdyż w jego produkcji brało udział ponad 3000 firm z Ameryki i Europy (późniejsze wersje były już montowane wyłącznie w USA). W tej odmianie, F-16 był lekkim jednosilnikowym i tanim samolotem myśliwskim z możliwością atakowania celów naziemnych za pomocą klasycznych bomb. Zakładano, że będzie uzupełnieniem większych F-15, i ma operować głównie na niskich i średnich wysokościach. Fighting Falcon miał prowadzić walki powietrzne na niewielkich odległościach przy wzrokowym kontakcie z celem. Radar miał jedynie pomóc pilotowi w namierzeniu samolotu przeciwnika. Jego możliwości były dość ograniczone, ponieważ mógł śledzić tylko pojedynczy cel. Jako pierwszy w historii lotnictwa F-16 został seryjnie wyposażony w system fly-by-wire, czyli przewodowo-elektryczny układ sterowania, który wyeliminował linki łączące stery z drążkiem sterowym (ten, w postaci "joysticka" w F-16 znajduje się po prawej stronie fotela). Nowością było również zastosowanie wskaźnika przeziernego HUD.

Kolejne modyfikacje, nazwane Block 5, Block 10 nie zwiększyły możliwości bojowych maszyny. Natomiast w wersji Block 15 radiolokator (AN/APG-66) otrzymał możliwość śledzenia jednocześnie 6 celów ale nadal atak był możliwy tylko na jeden z nich. Wprowadzono zmiany konstrukcyjne mające w przyszłości umożliwić integrację samolotu z nowymi pociskami oraz dopiero opracowywanym zasobnikiem LANTRIN. Zintegrowano płatowiec z norweskim pociskiem powietrze-woda Penguin (to pierwszy w historii pocisk klasy odpal i zapomnij). Wprowadzono systemy walki elektronicznej.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.