Facebook Google+ Twitter

Podsumowano wakacyjną akcję ,,Woda bez promili''

Na dzisiejszej konferencji prasowej podsumowano tegoroczną kampanię społeczną ,,Woda bez promili'. Zainicjowana przez Stowarzyszenie Polska Vodka akcja miała na celu rozpowszechnianie wiedzy o niebezpieczeństwach nad wodą po spożyciu alkoholu.

www.wodabezpromili.pl / Fot. http://www.wodabezpromili.pl/fakty.php,,Woda bez promili’’ to kampania społeczna a zarazem społeczna odpowiedzialność w aspekcie spożywania alkoholu nad wodą. Społeczna odpowiedzialność jaka spoczywa nie tylko na koncernach alkoholowych, ale także na każdym z nas jest bardzo ważnym aspektem w życiu i edukacji kolejnych pokoleń.

- Z najnowszych informacji o utonięciach od 21 czerwca do 31 sierpnia 2008 roku wynika, że w polskich wodach utonęło 278 osób (w 2007 r. – 260 osób) w tym 31 osób znajdowało się pod wpływem alkoholu – mówił na dzisiejszej konferencji Jerzy Telak, prezes Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Zestawienie utonięć w poszczególnych tygodniach wakacji

Z zestawień utonięć w poszczególnych tygodniach wakacji wynika, że najwięcej zgonów odnotowano między 27 lipca – 2 sierpnia, natomiast w 10. tygodniu tylko 14.
Odpowiednio 40 i 38 zgonów zarejestrowano w dwóch pierwszych tygodniach wakacji, kiedy rozpoczynały się wszelkie turnusy wypoczynkowe. Wysokie zestawienia utonięć nie zawsze pokrywają się z panującą pogodą. Np. w lipcu pomimo wysokich temperatur zauważono tendencję spadkową utonięć, zaś na początku sierpnia, kiedy pogoda dopisywała w wodzie zginęło 50 osób.Zestawienie utonięć w poszczególnych tygodniach / Fot. fot. Monika Babula
Końcówka sierpnia z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi przełożyła się na spadek utonięć.

Miejsca utonięć

WOPR notuje, że najczęstszym miejscem utonięć w okresie wakacji były jeziora – 75 utonięcia, zbiorniki wodne – 64 utonięcia ( w tym m.in. rów/zbiornik melioracyjny – 6, basen – 3, oczko wodne – 3, szambo – 2, basen przeciwpożarowy – 1, studnia – 1, zbiornik betonowy – 1), rzeka – 63, staw – 36, morze – 17, zalew – 14, kanał – 6 i strumień/potok – 3 utonięcia.

Najwięcej utonięć odnotowano w godzinach popołudniowych (13-19) przy najwyższych dziennych temperaturach.

Dlaczego ludzie toną?

Najczęstszymi przyczynami wypadków była brawura i słabe rozpoznanie zbiornika wodnego. Często również brak umiejętności lub nieodpowiednie przygotowanie się do pływania oraz niewłaściwy lub brak nadzoru dorosłych nad nieletnimi (30 osób nieletnich utonęło) doprowadzało do zgonów w wodzie. Zdarzały się także wypadki losowe połączone z niesprzyjającymi okolicznościami.

W 136 wypadkach doszło do utonięcia w trakcie kąpieli. 16 zgonów nastąpiło w wyniku wypadnięcia z jednostki pływającej, w tym po jej wywróceniu się. Wśród ofiar utonięcia było 16 wędkarzy, dwie osoby podczas próby ratowania innych, natomiast 124 przypadki utonięć wydarzyło się w niewyjaśnionych do końca okolicznościach.

Województwa z największą liczbą utonięć

Najwięcej utonięć zanotowano w woj. mazowieckim – 27, zachodniopomorskim – 25 i pomorskim – 24, a najmniej w łódzkim – 7, świętokrzyskim – 10 i opolskim – 11.

- Dramatem jest, że większość ofiar utonięć pod wpływem alkoholu notuje się u osób nieletnich - mówił Telak.

Kilka przypadków utonięć było w miejscach przeznaczonych do kąpieli (strzeżone kąpieliska na morzu i jeziorach, baseny). Kilka osób, pomimo akcji reanimacyjnej, zmarło w szpitalu.

Prezes WOPR–u powiedział także, że od stycznia do końca czerwca utonęło 159 osób, w wodach ogólnodostępnych 139 osób (37 kobiet, czworo dzieci do lat siedmiu, od ośmiu do 14 lat – siedem, od 15 do 18 lat – dziewięć). Jednak większość to mężczyźni.

- Kobiety są bardziej rozważne – mówił Telak.

Telak wyraził również nadzieję, że akcja ,,Woda bez promili'' będzie trwała w następnych latach. Po roku, po dwóch trwania tej kampanii nie można mówić o wyraźnych efektach – zaznacza prezes WOPR – u. – Potrzebne jest kilka lat, aby dotrzeć do świadomości ludzi, kształcąc w nich społeczną odpowiedzialność nad wodą – podkreśla.

Prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, Andrzej Szumowski / Fot. fot. Monika BabulaObecny na konferencji przedstawiciel Polskiego Związku Żeglarskiego powiedział: - Alkohol w zimnej wodzie jest trucizną, która działa szybko i skutecznie. Dodał zarazem, że powinniśmy wyznawać regułę ,,Wypiłem - nie wchodzę''.

Albo alkohol, albo pływanie. Od tej reguły nie może być wyjątków!

Istotnym elementem akcji było zachęcanie urlopowiczów do reagowania w sytuacjach, gdy widzą osoby nietrzeźwe wchodzące na łódkę czy wskakujące do wody.

Kampania podejmowała aktywne działania edukacyjne, promowane poprzez stronę internetową www.wodabezpromili.pl.

Działania były rozpowszechniane także poprzez: obrendowany tramwaj na ulicach Warszawy, ogólnopolską i lokalną prasę, stacje radiowe i telewizyjne, internet, plakaty, ulotki, ośrodki lokalne Partnerów akcji oraz konferencje (7 lipca odbyła się konferencja rozpoczynająca kampanię).

W ramach akcji ,,Woda bez promili'' w kurortach nadmorskich, a także nad jeziorami i rzekami całej Polski rozwieszano plakaty informujące o tej kampanii, organizowano również imprezy sportowe rozpowszechniające wiedzę o trzeźwym przebywaniu nad wodą.

- Nawet alkohol jest dla ludzi, jednak trzeba z niego korzystać rozsądnie - mówił Szumowski

Oprócz rozpowszechniania wiedzy ze strony partnerów akcji i mediów, które mają duży udział w informowaniu społeczeństwa, pozytywnie do całej kampanii odnosi się policja, straż pożarna, a także małe gminy i powiaty. Ich inicjatywa jest spontaniczna. Prowadzą uświadamianie ludzi jeśli chodzi o trzeźwość nad wodą posiłkując się ulotkami, plakatami akcji ,,Woda bez promili''.

* * *

Partnerami kampanii społecznej ,,Woda bez promili
było Stowarzyszenie Polska Wódka wraz z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, Polskim Związkiem Kajakowym, Polskim Związkiem Wędkarskim, Polskim Związkiem Żeglarskim, Polskim Związkiem Motorowodnym i Narciarstwa Wodnego, portalem wędkarskim RYBOBRANIE.PL, FREE&FUN Sports Sp. z.o.o., miesięcznikiem ‘’Żagle’’ i Stowarzyszeniem ‘’Zawsze Zabrze’’.

Stowarzyszenie Polska Wódka oprócz akcji ,,Woda bez promili'' prowadziła kampanię ,,Zero proMILA''
trwającą w grudniu 2007r. i styczniu 2008r. mającą na celu zwrócenie uwagi kierowców na problem związany z prowadzeniem samochodu po spożyciu alkoholu.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.