Facebook Google+ Twitter

Pojęcie kina mizoginicznego

Filmy kina moralnego niepokoju obejmują obszar współczesnej rzeczywistości, przeniknięte są napięciem i niepokojem. Kino to odegrało ważną rolę w aspekcie społeczno- kulturalnym Polaków.

Kadr z filmu Nie należy zapomnieć iż kino moralnego niepokoju było mizoginiczne (Wyjaśnienie pojęcia mizoginizm: negatywny stosunek, wstręt mężczyzn do kobiet).Panowały w nim pewne konwenanse. Bohater musiał być ustabilizowany, to znaczy być w związku z żoną lub kochanką. Często rola kobiety była bardziej niszcząca niż konstruktywna. Za przykład może posłużyć żona Filipa w Amatorze Krzysztofa Kieślowskiego.
Uważam, że faktycznie była to osobowość typowo destrukcyjna. Odchodzi od męża z powodu jego pasji filmowania. Wydaje się, że Filip zaczął wtedy inaczej myśleć a kamera miała na tyle wpływ na niego, że zaczął wyrażać siebie czy prawdę o epoce PRL. Natomiast żona nie chciała mieć żadnych pasji. Żyła w pewnym systemie małej stabilizacji. Nie chciała zmian i na nie też się nie otworzyła. Przyszedł kryzys i nie wytrzymała jego naporu, zabrakło też tolerancji wobec talentu męża. Wybory bohaterów Kieślowskiego prowadzą czasami do osamotnienia.
Podobnie jest też w Bliźnie. Bohater Franciszek Pieczka rozstał się z psychicznie chorą żoną. Ja jednak nie uważam, żeby była ona osobą chorą psychicznie. Trzeba umieć wczuć się w sytuację drugiego człowieka i zrozumieć jego zachowanie. Problem z sumieniem, wspomnieniem, brakiem przebaczenia, przełamaniem swoich ograniczeń to są czynniki, z którymi człowiek nie może sobie sam poradzić. I nie oznacza to wcale choroby psychicznej. Taka jest ocena Kornatowskiej. Nie zgadzam się z tym, gdyż zbyt surowo ona ją traktuje. Żona dyrektora Bednarza ma złe wspomnienia z przeszłości i być może są to wyrzuty sumienia? Tego nie wiemy, coś ją boli w duszy, co nie pozwala podążać za mężem. Jednak końcówka filmu jest wymowna- mąż wraca do domu rodzinnego i zajmuje się wychowaniem wnuka.
W Indeksie Janusza Kijowskiego bohaterka Maria opuszcza w trudnym położeniu partnera Krzysztofa Zaleskiego wybierając mężczyznę z dostępem natychmiastowym do gotówki a Irena z Kung-fu zostawia męża w momencie kiedy traci pracę.
Świat kobiety w kinie moralnego niepokoju wyróżnia jedna wspólna cecha - nie potrafią być wierne i okazują się nielojalne w sytuacjach, w których należałoby tego od nich oczekiwać. Horyzonty kobiet ograniczają się do dziecka i utrzymania domu. Rodzina pojmowana jest formalnie i przyrównana do instytucji. W tych filmach uczucia są tak kruche, że w sytuacjach kryzysowych nie działają. Uczucie to zwane miłością jest pustym sloganem, słowem bez znaczenia. Lepiej być obserwatorem i być tym kimś, kto patrzy na życie z dystansem .
Filmy kina moralnego niepokoju obejmują obszar współczesnej rzeczywistości, przeniknięte są napięciem i niepokojem. Kino to odegrało ważną rolę w aspekcie społeczno- kulturalnym Polaków. Piętnowały przede wszystkim egoizm, karierowiczostwo, obłudę i cynizm. Krytycy zarzucali filmom czarnowidztwo ale doskonale zdajemy sobie sprawę iż to było pomówienie . Pokazali iż warto walczyć o wartości. Filmy często upominały się o prawdę, więc są skierowane przeciw kłamstwu i manipulacji Trzeba wierzyć w intuicję artystyczną . W kinie moralnego niepokoju eschatologia wybrzmiewa w destrukcyjnych relacjach międzyludzkich, w rozpadzie więzi rodzinnych i społecznych, dezintegracji społeczeństwa.

Bibliografia:
Kornatowska M,Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990.
Fuksiewicz J, Nurt moralny, nurt obywatelski, „Kino” 1979, nr 2.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Piękne i nieprzebrzmiałe przesłanie kina.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Życzę serdecznie aby wśrod Pani lektur wokól kina moralnego niepokoju była nie tylko monografoa z wywiadami "Świadectwa metryk " Piotra Wsilewskiego ale także wszystkie roczniki krakowskiego studenckiego kwartalnika filmowego "Powększenie" z lat 1981 - 1991- roczniki przekazano wszystkim kilkudzisięciu bibliotekom w randze książnic z egz. obowiązkowym i oczywiście kupowali je czytelnicy w kioskach w nakladzie 5.000 egz.. Zawieralo wywiady ztorcami polskiego kina ale także jedyne druki scenariuszy. W razie klopotów slużę jako byly sekretarz i zastępca red. naczelnego slużę fotocyfrowymi odbitkami wybranych stron. Cytacik ze scenariusza ILony Łepkowskiej może by sie przydał?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.