Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

76959 miejsce

Pojęcie kina mizoginicznego

Filmy kina moralnego niepokoju obejmują obszar współczesnej rzeczywistości, przeniknięte są napięciem i niepokojem. Kino to odegrało ważną rolę w aspekcie społeczno- kulturalnym Polaków.

Kadr z filmu Nie należy zapomnieć iż kino moralnego niepokoju było mizoginiczne (Wyjaśnienie pojęcia mizoginizm: negatywny stosunek, wstręt mężczyzn do kobiet).Panowały w nim pewne konwenanse. Bohater musiał być ustabilizowany, to znaczy być w związku z żoną lub kochanką. Często rola kobiety była bardziej niszcząca niż konstruktywna. Za przykład może posłużyć żona Filipa w Amatorze Krzysztofa Kieślowskiego.
Uważam, że faktycznie była to osobowość typowo destrukcyjna. Odchodzi od męża z powodu jego pasji filmowania. Wydaje się, że Filip zaczął wtedy inaczej myśleć a kamera miała na tyle wpływ na niego, że zaczął wyrażać siebie czy prawdę o epoce PRL. Natomiast żona nie chciała mieć żadnych pasji. Żyła w pewnym systemie małej stabilizacji. Nie chciała zmian i na nie też się nie otworzyła. Przyszedł kryzys i nie wytrzymała jego naporu, zabrakło też tolerancji wobec talentu męża. Wybory bohaterów Kieślowskiego prowadzą czasami do osamotnienia.
Podobnie jest też w Bliźnie. Bohater Franciszek Pieczka rozstał się z psychicznie chorą żoną. Ja jednak nie uważam, żeby była ona osobą chorą psychicznie. Trzeba umieć wczuć się w sytuację drugiego człowieka i zrozumieć jego zachowanie. Problem z sumieniem, wspomnieniem, brakiem przebaczenia, przełamaniem swoich ograniczeń to są czynniki, z którymi człowiek nie może sobie sam poradzić. I nie oznacza to wcale choroby psychicznej. Taka jest ocena Kornatowskiej. Nie zgadzam się z tym, gdyż zbyt surowo ona ją traktuje. Żona dyrektora Bednarza ma złe wspomnienia z przeszłości i być może są to wyrzuty sumienia? Tego nie wiemy, coś ją boli w duszy, co nie pozwala podążać za mężem. Jednak końcówka filmu jest wymowna- mąż wraca do domu rodzinnego i zajmuje się wychowaniem wnuka.
W Indeksie Janusza Kijowskiego bohaterka Maria opuszcza w trudnym położeniu partnera Krzysztofa Zaleskiego wybierając mężczyznę z dostępem natychmiastowym do gotówki a Irena z Kung-fu zostawia męża w momencie kiedy traci pracę.
Świat kobiety w kinie moralnego niepokoju wyróżnia jedna wspólna cecha - nie potrafią być wierne i okazują się nielojalne w sytuacjach, w których należałoby tego od nich oczekiwać. Horyzonty kobiet ograniczają się do dziecka i utrzymania domu. Rodzina pojmowana jest formalnie i przyrównana do instytucji. W tych filmach uczucia są tak kruche, że w sytuacjach kryzysowych nie działają. Uczucie to zwane miłością jest pustym sloganem, słowem bez znaczenia. Lepiej być obserwatorem i być tym kimś, kto patrzy na życie z dystansem .
Filmy kina moralnego niepokoju obejmują obszar współczesnej rzeczywistości, przeniknięte są napięciem i niepokojem. Kino to odegrało ważną rolę w aspekcie społeczno- kulturalnym Polaków. Piętnowały przede wszystkim egoizm, karierowiczostwo, obłudę i cynizm. Krytycy zarzucali filmom czarnowidztwo ale doskonale zdajemy sobie sprawę iż to było pomówienie . Pokazali iż warto walczyć o wartości. Filmy często upominały się o prawdę, więc są skierowane przeciw kłamstwu i manipulacji Trzeba wierzyć w intuicję artystyczną . W kinie moralnego niepokoju eschatologia wybrzmiewa w destrukcyjnych relacjach międzyludzkich, w rozpadzie więzi rodzinnych i społecznych, dezintegracji społeczeństwa.

Bibliografia:
Kornatowska M,Wodzireje i amatorzy, Warszawa 1990.
Fuksiewicz J, Nurt moralny, nurt obywatelski, „Kino” 1979, nr 2.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Piękne i nieprzebrzmiałe przesłanie kina.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Życzę serdecznie aby wśrod Pani lektur wokól kina moralnego niepokoju była nie tylko monografoa z wywiadami "Świadectwa metryk " Piotra Wsilewskiego ale także wszystkie roczniki krakowskiego studenckiego kwartalnika filmowego "Powększenie" z lat 1981 - 1991- roczniki przekazano wszystkim kilkudzisięciu bibliotekom w randze książnic z egz. obowiązkowym i oczywiście kupowali je czytelnicy w kioskach w nakladzie 5.000 egz.. Zawieralo wywiady ztorcami polskiego kina ale także jedyne druki scenariuszy. W razie klopotów slużę jako byly sekretarz i zastępca red. naczelnego slużę fotocyfrowymi odbitkami wybranych stron. Cytacik ze scenariusza ILony Łepkowskiej może by sie przydał?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl
#PRZEPROWADZKA: Dowiedz się więcej

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.