Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

37266 miejsce

Polacy nie angażują się tak jak Europejczycy

  • Źródło: IAR
  • Data dodania: 2008-06-12 17:13

Polacy dość niechętnie angażują się społecznie czy demonstrują swoje przekonania. Rzadko też próbują coś zmienić na lepsze w swoim otoczeniu. Z sondażu European Social Survey i badania przeprowadzonego przez agencję Millward Brown wynika, że na tle średniej europejskiej nasza aktywność społeczna wypada dość słabo.

W dwóch poprzednich latach jakąś petycję podpisał co 20 Polak, i - dla porównania - co czwarty mieszkaniec innych krajów europejskich. W sprawach swojego środowiska z urzędnikami lub politykami kontaktowało się około 6 procent Polaków - podczas gdy średnia europejska jest dwukrotnie wyższa.

Socjolog, Marta Gumkowska z organizacji Klon-Jawor ocenia, że największym problemem jest brak wiary większości badanych Polaków we własną skuteczność. Jej zdaniem optymistyczne jest jednak to, że ta skłonność do niewiary we własne możliwości jest słabsza u młodych ludzi, którzy wyrośli w demokracji i wierzą, że zaangażowanie przynosi efekty.

Marta Gumkowska ocenia, że na tle innych Europejczyków w badaniach zaangażowania obywatelskiego wypadamy słabo - bowiem demonstracje, manifestowanie swoich poglądów czy działanie w organizacjach i stowarzyszeniach nie jest u nas jeszcze silnie ugruntowaną formą działania. Wolimy mniej formalne sposoby działania i raczej na przykład w grupach sąsiedzkich czy koleżeńskich, niż w ramach jakichś organizacji.

Wbrew wynikom badań świadczących o małej skłonności do manifestowania poglądów - nadzwyczaj wielu Polaków daje jawny wyraz poparcia dla naszej reprezentacji na Euro 2008. Według Marty Gumkowskiej widoczne, liczne flagi i emblematy naszej reprezentacji świadczą o dużym zaangażowaniu i poczuciu jedności Polaków w tej sprawie.

Raport opublikowany przez organizację Klon-Jawor opiera się na międzynarodowym sondażu European Social Survey przeprowadzonym na próbie 2 tysięcy Polaków i badaniu przeprowadzonym przez agencję Millward Brown na próbie 5 tysięcy Polaków.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.