Facebook Google+ Twitter

Polacy to najlepsi konsumenci w Europie

  • Źródło: Dziennik Zachodni
  • Data dodania: 2006-10-02 13:06

– Polacy nie gęsi... – głosi ludowe porzekadło. Okazuje się, że mamy najwyższe "zakupowe IQ" na starym kontynencie. Wykazały to badania przeprowadzone na zlecenie firmy Visa UK.

Spośród dziewięciu krajów, w których badania przeprowadził ośrodek badań i prognozowania rozwoju The Future Foundation, polscy konsumenci uzyskali najlepszy wynik ogólny w testach "zakupowego IQ" i zostali sklasyfikowani na czele europejskiego rankingu przed Francuzami, Czechami i Niemcami.

Hipermarket. fot. Marek Kowal/Express IlustrowanyJak poinformowała nas Małgorzata Naylor, badanie obejmowało pięć głównych kategorii: oszczędność, samokontrola, otwartość na próbowanie nowych produktów, porównywanie produktów (w sklepie i w internecie) oraz zdobywanie informacji o artykułach przed zakupem. Polscy konsumenci zajęli pierwsze miejsca w dwóch z tych kategorii (samokontrola i próbowanie nowych produktów), w pozostałych byli nieco słabsi, ale i tak radzili sobie dobrze.

Okazuje się, że staramy się robić przemyślane zakupy - najrzadziej spośród wszystkich badanych nacji wydajemy pieniądze pod wpływem impulsu. Dużą odporność na nieplanowane zakupy wykazują także Włosi i Hiszpanie. W obliczu atrakcyjnej promocji czy innego impulsu bezradni okazują się Węgrzy i Szwedzi. Najmniej liczą się z pieniędzmi Brytyjczycy i Włosi.

Karty płatnicze. fot. Janusz Kubik/Express IlustrowanyJeśli chodzi o wyprzedaże, to nie rzucamy się na nie, jak na przykład Brytyjczycy. Podczas promocji szukamy markowych rzeczy, na które normalnie nas nie stać. – Wyprzedaże cieszą się największą popularnością w dużych miastach – twierdzi Małgorzata Cieloch z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie. –W mniejszych miejscowościach i na wsiach nie ma takich tradycji. Nie ma też tak dużej grupy zainteresowanych tą formą promocji, ponieważ wielu osób po prostu nie stać częste i duże wydatki. Z wyprzedaży korzystają przede wszystkim ci konsumenci, którzy chcą za obniżoną cenę kupić markowe rzeczy, bo to przede wszystkim firmy rozprowadzające wyroby uznanych marek organizują wyprzedaże.

Dla poprawienia humoru

Badania przyniosły też inne ciekawe obserwacje. Wykazały między innymi, że kobiety i mężczyźni mają równy ogólny iloraz "zakupowej inteligencji". Co prawda mężczyznom łatwiej przychodzi unikanie zakupów impulsowych, natomiast kobiety bardziej świadomie trzymają wydatki w ryzach.

Badanie pokazuje też, że najbardziej inteligentni kupujący to ci, którzy skrupulatnie zbierają informacje - w internecie lub porównując sklep ze sklepem przed dokonaniem zakupu. Na drugim biegunie są ci, którzy kupują szybko i często byle co - byle tylko zaspokoić swe potrzeby, a czasem poprawić sobie również humor. Powszechnie bowiem wiadomo, że wiele osób wyrusza na zakupy, gdy ma "dołek" - kiedy kupują nowy ciuch lub perfumy, to rekompensują sobie porażki w innych dziedzinach. Racjonalni Polacy na razie nie pozwalają sobie na tego typu "kuracje". A może po prostu ich na to nie stać?


Ranking "zakupowego IQ" obejmujący dziewięć badanych państw europejskich przedstawia się następująco:

1. Polska
2. Francja
3. Czechy
4. Niemcy
5. Szwecja
6. Węgry
7. Hiszpania
8. Włochy
9. Wielka Brytania

(mu)

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.