Polak odkrywcą nowej planety! Rafcioo28 myślał, że to żart

Z początku znano tylko login - rafcioo28. Dziś już jednak wiadomo, że odkrywcą nowej, pozasłonecznej planety jest Rafał Herszkowicz, informatyk ze Zgierza, działający na stronie OdkrywcyPlanet.pl - polskiej wersji projektu PlanetHunters.

/ Fot. Agusx1211/commons.wikimediaOd środy rano zespół Zoouniverse.org poszukiwał internauty o loginie rafcioo28, który odkrył nową planetę, nawet o tym nie wiedząc. Po kilku godzinach poszukiwań, w które zaangażowano takie serwisy jak Facebook czy Wykop, profesor Lech Mankiecz z Centrum Fizyki Teoretycznej PAN, które wspiera polską wersję PlanetHunters, potwierdził, że odkrywcę odnaleziono. Okazał się nim Polak, Rafał Herszkowicz, z zawodu informatyk mieszkający w Zgierzu, którego hobby to astronomia. Mężczyzna do projektu OdkrywycyPlanet.pl dołączył w zeszłoroczne wakacje, a artykuł o projekcie Planet Hunters i pomaganiu w odkrywaniu planet przeczytał na jednej ze stron internetowych. Odkrycie okazało się dla Herszkowicza ogromnym zaskoczeniem. Jak podaje portal tvnmeteo, na początku myślał, że to żart, nie spodziewał się, że hobby przyniesie mu taki sukces, jednak po wczytaniu się w informacje w internecie, okazało się, że to właśnie on jest poszukiwanym odkrywcą.

Hobbistyczne odkrywanie planet
Odkrywcy Planet, to polska wersja projektu Planet Hunters, działająca na platformie Zoo Universe. Internauci mogą tam na bieżąco analizować wyniki obserwacji teleskopu Keplera. Rafałowi Herszkowiczowi, jako pierwszemu, udało się wychwycić zmiany w jasności gwiazdy w układzie PH2, wskazujące na tranzyt innego obiektu na jej tle, co jest równoznaczne z obecnością planety. Istnienie układu planetarnego PH2 naukowcy potwierdzili dodatkowymi obserwacjami. Odkryta w nim przez rafcioo28 planeta okrąża gwiazdę podobną do Słońca i znajduję się w obszarze, w którym panującą temperaturę szacuje się na 46 st. C. Możliwe jest więc tam występowanie wody w stanie ciekłym. Planeta ma wielkość Jowisza i została oznaczona jako PH2b.

Dziękujemy za Twoją aktywność w serwisie wiadomosci24. Do zobaczenia niebawem w innym miejscu.