Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Połowa Polaków szuka porad zdrowotnych w internecie

Tadeusz Kowalski
Tadeusz Kowalski
Val Lawless/www.stockvault.net/photo/127616/doctor-measuring-pulse
Z badania Global Health Survey 2011, prowadzonego przez ARC Rynek i Opinia, wynika, że w razie problemów zdrowotnych Polacy najczęściej (57 proc.) zasięgają informacji u lekarza rodzinnego. Ale drugim najważniejszym źródłem informacji okazuje się internet (dla 51 proc.). Tylko 12 proc. Polaków twierdzi, że służba zdrowia spełnia ich oczekiwania.

Polacy są niezadowoleni z publicznej służby zdrowia. Tylko 12 proc. uważa, że spełnia ona ich oczekiwania. To jeden z najgorszych wyników w Europie. Gorzej oceniają ją jedynie Rumuni i Ukraińcy, a podobnie Grecy. Jednocześnie 76 proc. społeczeństwa jest zadowolona z usług lekarza rodzinnego, ale to i tak jeden z najgorszych wyników w Europie.

Najczęściej po poradę zdrowotną udajemy się do lekarza rodzinnego (75 proc.), w następnej kolejności do lekarza specjalisty (50 proc.), do farmaceuty (49 proc.), do lekarza w prywatnej służbie zdrowia(30 proc.), do fizjoterapeuty (3 proc.), do psychologa (8 proc.) oraz do dietetyka (5 proc.).

Pierwszym źródłem informacji w przypadku problemów zdrowotnych jest lekarz rodzinny (57 proc. wskazań), następnie lekarz specjalista (54 proc.), rodzina i znajomi (47 proc.), farmaceuci (27 proc.).

Jak podaje "Gazeta Prawna", jako drugie źródło informacji w razie problemów zdrowotnych respondenci najczęściej wskazywali internet (51 proc.), czasopisma (24 proc.) oraz broszury informacyjne (21 proc.).

Dr Adam Czarnecki, ekspert z ARC Rynek i Opinia, uważa że "tak duża popularność internetu w kwestiach zdrowotnych może niepokoić, gdyż jak wiadomo, zaledwie część informacji rzeczywiście jest przygotowywana przez specjalistów i ma wartość merytoryczną, duża część jednak to porady pisane przez przypadkowe osoby, które nie mają wykształcenia medycznego i które nie są uprawnione do przekazywania porad zdrowotnych".

Global Health Survey 2011 to badanie przeprowadzone w 28 krajach na całym świecie przez instytuty badawcze zrzeszone w sieci Iris (International Research Institutions) na populacji 22493 osób dorosłych między sierpniem a październikiem 2011 roku. W Polsce badanie było prowadzone przez ARC Rynek i Opinia na grupie 812 respondentów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto