Polscy astronomowie pierwsi zważyli cefeidę z bliskiej galaktyki

• Data dodania: 2010-11-24 19:03

- Wyznaczyliśmy masę gwiazdy z taką dokładnością, z jaką kontrolujemy swoją wagę na wadze łazienkowej - mówi prof. Grzegorz Pietrzyński z OA UW, szef zespołu, który opublikował właśnie wyniki badań w prestiżowym tygodniku naukowym "Nature".

Wielki Obłok Magellana sfotografowany przez Kosmiczny Teleskop Spitzera. / Fot. NASA/JPL-Caltech/STScIZespół prof. Pietrzyńskiego przez kilka lat prowadził badania układu podwójnego gwiazd znajdującego się w Wielkim Obłoku Magellana. To sąsiednia galaktyka leżąca w odległości około 160 000 lat świetlnych od naszej Drogi Mlecznej (dla porównania: odległość Ziemia - Słońce wynosi 8,3 minut świetlnych, ponieważ tyle czasu biegnie światło ze Słońca na naszą planetę).

Układ tworzą dwie gwiazdy należące do tzw. olbrzymów, które są związane ze sobą siłami grawitacyjnymi. Obie gwiazdy krążą wokół środka masy układu, dokonując pełnego obiegu w ciągu 310 dni. Takich układów podwójnych jest we Wszechświecie wiele, ale ten jest wyjątkowy. Jedna z gwiazd układu jest bowiem cefeidą, czyli gwiazdą regularnie pulsującą i zmieniającą jasność. Na pewnym etapie ewolucji gwiazdy jej zewnętrzne warstwy na przemian puchną i kurczą się. Promień gwiazdy zmienia się o kilka procent, zmienia się również objętość i temperatura zewnętrznych warstw cefeidy, co obserwujemy jako okresowe wahania jasności.

/ Fot. .Dlaczego jest to odkrycie wyjątkowe? - Cefeidy są jednymi z najważniejszych obiektów astronomicznych - mówi prof. Grzegorz Pietrzyński. Od ponad wieku ich obserwacje dostarczają bezcennych informacji o teorii ewolucji gwiazd. Jednak cefeidy służą przede wszystkim jednak do pomiaru odległości we Wszechświecie jako świece standardowe, czyli po prostu wzorce odległości. Dlatego pełne zrozumienie fizyki tych gwiazd jest niezmiernie istotne dla wielu dziedzin astronomii, a zwłaszcza dla ustalenia precyzyjnej skali odległości we Wszechświecie - zaznacza prof. Pietrzyński.

zawadkatomek.com
  • zawadkatomek.com
  • 17.03.2011 20:22

marzę aby spotkali się wreście ci co pragną swobodnie wyrwać się z kąta zwanego ziemią bo tak naprawde jesteśmy dziecmi kosmosu i wszechświat nas wzywa do podroży w nieznane,szkoda że świat na ziemi zamknol się w fabryce produkcji kasy luksusu rzeczy materialnych codziennego użytku a nie podbija galaktyki i odkrywa tajemnic naszego wszechświata,czy czlowiek jest asz tak głupi?czy nasz umusł to nędzne 4 procęnt?myślenia i wiedzy ta a reszta śpi dlatego utkneliśmy tysiące lat na matce?ziemi?Zamiast budować bzdury co sa potrzebne do zniszczenia zdrowej atmosfery na naszej blękitnej planecie zamiast wydawać kase na wojny,i inne bezsęsu sprawy każde państwo powinno co roku budować razem maszyny nowej technologii które nas uniosą w daleko niezne abyśmy wreście poznali kiedyś wszechświat wspniały...

zawadkatomek.com
  • zawadkatomek.com
  • 17.03.2011 20:08

To prawda że świat zamknoł się w pokoju kanciastym a wszechświat śmieje się z istot zwanych ziemianie bo ziemianie w większości szczegulnie ci przy władzy nie są uziemieni i niewybierają się ze swoich ziemskich kątów nigdzie a my możemy pomarzyć o podbiciu wszeechświata...ja marzę od dziecka a wy?

• 01.12.2010 11:00

Barbaro - masz rację :) Dlatego właśnie napisałam o tej publikacji.
Mariuszu - dziękuję za świetną ocenę :)

> Niestety, w obecnych czasach nie pisze się o naukowcach i nie robi z nich idoli czy autorytetów, za to rozpisuje się o piosenkarzach, aktorach czy sportowcach, którzy właściwie nie znają się na niczym.

Ma pan rację p. Mariuszu.

Piosenkarze zabawiają tłumy. Wielu woli się bawić niż zagłębiać w nauce.

Wspaniały artykuł, temat ważny i aktualny a mało znany, opis prosty i czytelny a jednocześnie szczegółowy, nie jakaś notatka prasowa z uproszczeniami, wymagająca domyślania się o co chodzi, ponadto wszystko co należy udokumentowane linkami (prawie jak w tekście naukowym).

Polscy astronomowie i astrofizycy są w czołówce naukowej na Ziemi (choć często pracują za granicą gdzie mają lepszą aparaturę badawczą). Niestety, w obecnych czasach nie pisze się o naukowcach i nie robi z nich idoli czy autorytetów, za to rozpisuje się o piosenkarzach, aktorach czy sportowcach, którzy właściwie nie znają się na niczym.

Publikacja w tygodniku naukowym "Nature" to naprawdę WIELKA rzecz.
To pismo otrzymuje tysiące materiałów i dopchać się tam jest niebywale trudno. Wybierają tylko wyjątkowe i ważne odkrycia, wymagania są najwyższe. Gorące gratulacje dla polskich astronomów.

• 24.11.2010 23:16

Ci, o ktoórych piszę - bardzo wysoko.

Ciekaw jestem jak w rankingu światowym astronomii stoją polscy astronomowie?