101 pilotów, 5 tygodni szkoleń
Do obsługi nowej maszyny w polskiej flocie, LOT szkoli 101 pilotów. Wśród osób, które w niedalekiej przyszłości będą pilotować Dreamlinera są dwie kobiety. Szkolenia odbywają się w dwóch miejscach. Cześć Polaków swoje umiejętności szlifuje w głównej siedzibie Boeinga w Seattle, inni w centrum szkoleń na lotnisku Gatwick pod Londynem.
Zobacz także: 15 listopada przyleci pierwszy Dreamliner dla LOT-u
Liczba godzin szkolenia uzależniona jest od typu maszyny, na której wcześniej latał pilot. Pierwsi z nich rozpoczęli szkolenia już w sierpniu. W centrum szkoleniowym spędzą od trzech do pięciu tygodni. Najmniej uczyć muszą się Ci, którzy wcześniej latali na Boeingach 787.
Czytaj dalej jak wygląda szkolenie pilotów do lotów Dreamlinerem --->
Teoria w "papierowej klasie"
Pierwsza część szkolenia odbywa się w tzw. papierowej klasie. Piloci siedzą przed komputerami, a wokół ponaklejane są plansze, na których odwzorowane są przełączniki w kokpicie. Na tym etapie piloci zapoznają się z położeniem i funkcjami przełączników oraz uczą się obsługi podstawowych systemów samolotu. Pomaga im w tym specjalne oprogramowanie. Etap ten obejmuje od 26 do 35 godzin i choć ważny, jest mało atrakcyjny dla pilotów.
Zobacz także: Rusza sprzedaż biletów na rejsy Dreamlinerem
Uproszczony symulator
Następnie piloci przesiadają się do uproszczonego symulatora Dreamlinera. Część przełączników jest wyjęta z samolotu, a część wyświetlana na ekranach dotykowych. Etap ten ma na celu naukę ustawiania i obsługi systemów samolotu. Start i lądowanie jest tylko sprawdzeniem poprawności wprowadzonych danych. W takim uproszczonym symulatorze, pilot spędza od 10 do 18 godzin.
Czytaj dalej jak wygląda szkolenie pilotów do lotów Dreamlinerem --->
Czas na praktykę
Po sporej dawce teorii, piloci przesiadają się do zaawansowanego symulatora, który wiernie odwzorowuje kabinę pilotów i przeciążenia podczas lotu. Piloci odbywają wirtualne rejsy, w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości. Znajdujący się w kabinie instruktor, jednym kliknięciem może zmienić warunki atmosferyczne, czy na różne sposoby symulować awarię maszyny.
Zobacz także: Prezentacja Dreamlinera na lotnisku Okęcie
Loty pomiędzy polskimi lotniskami
Odbycie szkolenia w Gatwick nie jest końcem nauki latania na Dreamlinerze. Jak podaje TVN24.pl, po 15 listopada piloci będą wykonywać loty bez pasażerów pomiędzy polskimi lotniskami. Na początku będą im towarzyszyć instruktorzy Boeinga. Po trasach europejskich Dreamliner będzie kursował już w połowie grudnia. 16 stycznia 2013 roku wyruszy na swoją docelową trasę do Chicago.
Nowocześnie i bardziej ekonomicznie
Boeing 787 Dreamliner będzie spalał znacznie mniej paliwa. Jego konstrukcja zrobiona jest z włókna węglowego, co czyni go znacznie lżejszym. Ma też emitować mniej hałasu. Na pokład zabierze od 210 do 330 pasażerów, których będzie mógł przetransportować na odległość ponad 15,5 tys. km. LOT zamówił osiem takich maszyn.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?