Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polscy piloci szkolą się do lotów Dreamlinerem

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
101 pilotów LOT-u przechodzi specjalne szkolenie, które ma przygotować ich do rejsów Boeingiem 787 Dreamliner. Połowa z nich umiejętności nabywa w centrum szkoleniowym pod Londynem. Pierwszy egzemplarz 787 ma trafić do Polski 15 listopada.

101 pilotów, 5 tygodni szkoleń

Do obsługi nowej maszyny w polskiej flocie, LOT szkoli 101 pilotów. Wśród osób, które w niedalekiej przyszłości będą pilotować Dreamlinera są dwie kobiety. Szkolenia odbywają się w dwóch miejscach. Cześć Polaków swoje umiejętności szlifuje w głównej siedzibie Boeinga w Seattle, inni w centrum szkoleń na lotnisku Gatwick pod Londynem.

Zobacz także: 15 listopada przyleci pierwszy Dreamliner dla LOT-u

Liczba godzin szkolenia uzależniona jest od typu maszyny, na której wcześniej latał pilot. Pierwsi z nich rozpoczęli szkolenia już w sierpniu. W centrum szkoleniowym spędzą od trzech do pięciu tygodni. Najmniej uczyć muszą się Ci, którzy wcześniej latali na Boeingach 787.

Czytaj dalej jak wygląda szkolenie pilotów do lotów Dreamlinerem --->

Teoria w "papierowej klasie"

Pierwsza część szkolenia odbywa się w tzw. papierowej klasie. Piloci siedzą przed komputerami, a wokół ponaklejane są plansze, na których odwzorowane są przełączniki w kokpicie. Na tym etapie piloci zapoznają się z położeniem i funkcjami przełączników oraz uczą się obsługi podstawowych systemów samolotu. Pomaga im w tym specjalne oprogramowanie. Etap ten obejmuje od 26 do 35 godzin i choć ważny, jest mało atrakcyjny dla pilotów.

Zobacz także: Rusza sprzedaż biletów na rejsy Dreamlinerem

Uproszczony symulator

Następnie piloci przesiadają się do uproszczonego symulatora Dreamlinera. Część przełączników jest wyjęta z samolotu, a część wyświetlana na ekranach dotykowych. Etap ten ma na celu naukę ustawiania i obsługi systemów samolotu. Start i lądowanie jest tylko sprawdzeniem poprawności wprowadzonych danych. W takim uproszczonym symulatorze, pilot spędza od 10 do 18 godzin.

Czytaj dalej jak wygląda szkolenie pilotów do lotów Dreamlinerem --->

Czas na praktykę

Po sporej dawce teorii, piloci przesiadają się do zaawansowanego symulatora, który wiernie odwzorowuje kabinę pilotów i przeciążenia podczas lotu. Piloci odbywają wirtualne rejsy, w warunkach maksymalnie zbliżonych do rzeczywistości. Znajdujący się w kabinie instruktor, jednym kliknięciem może zmienić warunki atmosferyczne, czy na różne sposoby symulować awarię maszyny.

Zobacz także: Prezentacja Dreamlinera na lotnisku Okęcie

Loty pomiędzy polskimi lotniskami

Odbycie szkolenia w Gatwick nie jest końcem nauki latania na Dreamlinerze. Jak podaje TVN24.pl, po 15 listopada piloci będą wykonywać loty bez pasażerów pomiędzy polskimi lotniskami. Na początku będą im towarzyszyć instruktorzy Boeinga. Po trasach europejskich Dreamliner będzie kursował już w połowie grudnia. 16 stycznia 2013 roku wyruszy na swoją docelową trasę do Chicago.

Nowocześnie i bardziej ekonomicznie

Boeing 787 Dreamliner będzie spalał znacznie mniej paliwa. Jego konstrukcja zrobiona jest z włókna węglowego, co czyni go znacznie lżejszym. Ma też emitować mniej hałasu. Na pokład zabierze od 210 do 330 pasażerów, których będzie mógł przetransportować na odległość ponad 15,5 tys. km. LOT zamówił osiem takich maszyn.

Znajdź nas na Google+

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na naszemiasto.pl Nasze Miasto