Facebook Google+ Twitter

Polska 2014-2020. Co się zmieni dzięki funduszom?

Nowa pula unijnych funduszy stwarza Polsce kolejną szansę na skok cywilizacyjny. Ważnych obszarów, na których rozwój będą pieniądze jest kilka.

 / Fot. RNDla przypomnienia, podstawowym dokumentem, który określa współpracę Polski z Unią w zakresie Funduszy Europejskich jest Umowa Partnerstwa, która 23 maja została zatwierdzona przez Komisję Europejską, a Polska jest jednym z pierwszych krajów, który zakończył negocjacje nad tym dokumentem.

Dowodzi to, że przez ostatnie lata zdążyliśmy się oswoić z funduszami, Unią Europejską i zasadami współpracy. Przypomnijmy, że w latach 2004-2006 potrafiliśmy wykorzystać zaledwie połowę przyznanych środków. Znacznie lepiej było w kolejnej perspektywie, w której udało się zaaplikować blisko 95% z przyznanej w latach 2007-2013 puli.

Umowa Partnerstwa określa m.in. w jakie obszary będą inwestowane fundusze, tak aby możliwy był do osiągnięcia jak największy rozwój. Priorytetem w nowej perspektywie jest innowacyjność i to na nią, jak i na wsparcie przedsiębiorców, przypadnie największy wzrost wydatków. Małe i średnie przedsiębiorstwa, na których rozwoju Unii szczególnie zależy, będą mogły skorzystać z szerokiej oferty instrumentów zwrotnych, takich jak pożyczki czy poręczenia. Nacisk zostanie położony również na badania naukowe i ich komercjalizację.

Najwięcej środków w latach 2014-2020, podobnie jak w poprzedniej perspektywie, zostanie przeznaczonych na rozwój infrastruktury transportowej. Tym razem w centrum zainteresowań jest kolej. PKP PLK będzie miała do wykorzystania 10 mld euro z unijnej puli. GDDKiA będzie mogła rozdysponować 15 mld euro. Komunikacji, ale innego nieco rodzaju poświęcony zostanie odrębny program, mający na celu cyfryzację kraju (m.in. dostęp do szerokopasmowego internetu, usługi e-administracji).

Będą się również zmieniać polskie miasta. Nowy budżet zakłada wsparcie dla projektów związanych z kompleksową rewitalizacją (w tym rewitalizacją społeczną), ekologicznym transportem miejskim czy gospodarką niskoemisyjną. Do tego należy dołożyć wspólne projekty realizowane przez miasta wojewódzkie we współpracy z okalającymi je gminami w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Jest to nowe narzędzie zaproponowane przez Komisję Europejską. W ramach tej współpracy będą realizowane projekty związane m.in. z dostępnością komunikacyjną.

Lata 2014-2020 to duża szansa, ale i wyzwanie dla samorządów. Przypadnie im bowiem większa pula pieniędzy. W poprzedniej siedmiolatce było to 25% z ogólnej puli przyznanych Polsce środków. Tym razem samorządy będzie ich o 15% więcej.

Co jeszcze istotne? Jak zapewnia resort Infrastruktury i Rozwoju podatek VAT w projektach dofinansowanych z Funduszy Europejskich będzie traktowany jako koszt kwalifikowalny. Dzięki temu będzie można utrzymać możliwość jego refundacji.

Tego autora również:
Polska w krainie koszmarów. "Prześniona rewolucja" Andrzeja Ledera
MINIMUM, które należy wiedzieć o udarze... by przeżyć
Olsztyn - miasto, które warto naśladować?

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Zarządy infrastuktury kolejowej w Polsce całkowicie nie nadążają za standardami rozwoju kolejnictwa w świecie a co gorsza całkowicie ignorują lokalne potrzeby w tym zakresie, postaram się to niebawem wskazać w szerszym arykule na konkretnych przyjładach.

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jakie światopoglądowe serwituty Polska musi płacić za unijne wsparcie?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.