Facebook Google+ Twitter

Polska dostaje skrzydeł – bijemy rekordy w lotnictwie

Pyrzowice i Balice biją rekordy w ruchu pasażerskim i nic nie zapowiada, że spoczną na laurach. Kielce i Lublin również chcą mieć swoje porty lotnicze lotniska. Polskie niebo gęstnieje. Budować nowe lotniska? A może rozbudowywać istniejące?

Jeśli szukać "pewniaka" wśród gałęzi, które osiągną wzrost w najbliższych latach w Polsce, należy spojrzeć na dynamiczny rynek lotniczy. Lotniczą atrakcyjność Polski zauważyło większość linii na świecie, zapowiadając odwiedziny w naszym kraju.

samolot tanich linii lotniczych / źródło: wiadomosci24.plTo jest boom!


Polska już jest trzecim co do atrakcyjności rynkiem lotniczym na świecie. Zaszczytną pozycję medalową zajmujemy tuż za Chinami i Indiami. Krajowe porty lotnicze w roku 2006 r. obsłużyły łącznie ponad 13 mln pasażerów i to jest o ponad 33 proc. więcej aniżeli w tym samym okresie 2005 r. (dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego - ULC).
W porównaniu do 2004 r. wzrost ten wyniósł ponad 80 proc. ULC prognozuje, że rynek lotniczy w naszym kraju w 2010 r. osiągnie poziom ok. 22 mln pasażerów, a w 2020 – aż 41 mln! Chcemy coraz częściej latać do Rzymu, Londynu, Paryża czy USA. Zdecydowanie najchętniej latamy w czasie wakacji. Niektórzy prognozują, że przy spadających cenach transportu powietrznego już za 5 lat samolotowy wypad na zakupy z Wrocławia do Warszawy nie będzie objawem snobizmu.
Jest jednak warunek utrzymania dobrej koniunktury: rozbudowa lotnisk.

Myśl globalnie - działaj lokalnie


Doskonałym przykładem są Pyrzowice na Śląsku i podkrakowskie Balice. Z tych pierwszych, głównie za sprawą tanich linii lotniczych, można już Rozwój lotniska Katowice - Pyrzowice / źródło: GTL Pyrzowicedolecieć do prawie 20 miast w Europie. Trwa właśnie budowa nowego, obszernego terminalu ze 150 metrowym tarasem widokowym. Będzie to największy terminal w Polsce tuż po warszawskich terminalach T1 i T2 na Okęciu. Dodatkowym plusem jest dobra infrastruktura drogowa, dzięki której zmotoryzowani łatwiej dotrą na lotnisko. Niedaleko buduje się bowiem autostrada A1 i droga ekspresowa. Mieszkańcy Górnego Śląska narzekają jednak na brak połączenia kolejowego z lotniskiem.

Połączenia kolejowe zaproponowały natomiast władze Krakowa użytkownikom portu lotniczego Balice. Zapomniały jednak o rozbudowie terminalu, a przecież w tym roku gród Kraka odwiedzi jeszcze więcej turystów. Miejscowych włodarzy zajmują teraz inne problemy. Nazwę lotniska: Międzynarodowy Port Lotniczy Balice im. Jana Pawła II, radni chcą zmienić na "Airport Kraków". To dobry chwyt marketingowy, który jednak spotkał się z krytyką wielu środowisk lokalnych. Póki co największym problemem Balic pozostaje jednak tłok i ścisk. A chłonność turystyczna Krakowa wciąż rośnie i rośnie.

Gęstnieje południe, gęstnieje Mazowsze


Jak widać ruch lotniczy na południu Polski gęstnieje. Powstał nawet pomysł, aby zbudować jeszcze jedno lotnisko międzynarodowe. Wybór padł na Kielce.

Szacowana na ponad 300 mln zł inwestycja napotkała grupę krytyków, sugerujących brak opłacalności. Obawy te wydają się jednak nieuzasadnione. Kielce i okolice (wraz z Radomiem) to prawie pół miliona potencjalnych klientów. Za inwestycją przemawia również fakt, że dziś z powodu braku dodatkowego lotniska ruch towarowy, czarterowy i połączenia tanich linii lotniczych, muszą obsługiwać zatłoczone Balice i warszawskie Okęcie (zresztą i tak rozbudowywane). Budowa lotniska w Obicach pod Kielcami, byłaby więc sporym ułatwieniem w nadążeniu za pęczniejącym rynkiem, dla wspomnianych portów. Dlatego w jego budowę Lotniska w Polsce obecne i planowane / wyk: M.Nowak zaangażowały się... władze lotniska Balice.

Warszawa również jest coraz bliżej powstania alternatywnych lotnisk. Póki co mówi się o dwóch koncepcjach lokalizacji. Jedna w Modlinie, druga w Mszczonowie. Modlin to praktycznie gotowe, wymagające tylko kilku remontów lotnisko wojskowe, ale także nieckowaty, wilgotny teren, gdzie często pojawia się mgła. Mszczonów to na razie zerowa infrastruktura, jednak dobre warunki geograficzne: położenie na płaskowyżu, pomiędzy Warszawą a Łodzią. Mszczonów mógłby śmiało aspirować do portu lotniczego przyszłego duopolis.

Przeszkadzają... susły


O lotnisku coraz śmielej mówią także władze Lublina. Co prawda, próby wstępnych uzgodnień podejmowane były już pod koniec lat dziewięćdziesiątych, jednak dopiero teraz zamysły ujrzały światło dzienne. Na drodze do inwestycji stoją jednak... susły. Chodzi o gatunek chronionego susła pręgowanego, zamieszkującego roślinność stepową w okolicach Świdnika - miejsca najodpowiedniejszego i najlepiej uzasadnionego ekonomicznie. To teren ochrony Natura 2000. Znając skuteczność działań ekologów, lublinianie wyjęli z rękawa alternatywną opcję - lotnisko we wsi Niedźwiada.

Niewątpliwie duże lotnisko "ścianie wschodniej" się należy. Warto się jednak zastanowić czy budować nowe w Lublinie czy rozbudować podrzeszowską Jasionkę, która międzynarodowe szlaki już przetarła. Tym bardziej, że z hucznie zapowiadanego, gigantycznego lotniska obok toru Formuły 1 w Białej Podlaskiej nic nie wyszło.

Analitycy zgodnie przyznają, że połączenia lotnicze ze światem potrafią wpłynąć znacząco na kondycję gospodarczą małego regionu już po dwóch, trzech latach od uruchomienia portu lotniczego. Po nasyceniu zachodniej części Polski warto więc może spojrzeć na wschód. Niewykluczone, że z lotnisk w Lublinie, Rzeszowie czy Białymstoku mogliby korzystać klienci zza naszej wschodniej granicy. Pozostaje tylko trzymać kciuki za powodzenie wschodnich inwestycji.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (13):

Sortuj komentarze:

szkoda, że coś takiego jak trójmiasto Rębiechowo nie istnieje. Może autor miał, na myśli Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bartek dziękuję za erratę...

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 30.03.2007 21:35

Cytat z tego artykułu "Trwa właśnie budowa nowego, obszernego terminalu ze 150 metrowym tarasem widokowym. Będzie to największy terminal w Polsce tuż po warszawskiej "Etiudzie" na Okęciu." Autorowi chyba się pomyliły terminale w Warszawie ;) Warszawska Etiuda to malutki terminal dla tanich linii. Katowicki terminal będzie największym terminalem po T1 i T2 w Warszawie ;)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zaniedługo na zajęcia zamiast autobusem będziemy Marcinie latać samolocikiem...;] [+]

Komentarz został ukrytyrozwiń

Zielona Góra pozdrawia: :-)
http://www.lotnisko.zielonagora.pl/otwieraj_polska_wersja.html

Komentarz został ukrytyrozwiń

Bardzo dobry artykuł + ale brakuje mi słowa o mojej kochanej Łodzi, gdzie lotnisko w ciągu dwóch lat bardzo się rozrozło i to stąd Polacy mają teraz tanie połączenia do Rzymu i Paryża, a planowane sa kolejne inwestycje. I dobrze, bo jak będę chciał gdzieś znów polecieć, nie będę musiał tracić czasu na dojazd do Wawy, bo Lublinek mam 10min od domu:) ale fakt-rynek lotniczy to przyszłość Polski:)

Komentarz został ukrytyrozwiń

No to jak nie Niedźwiada i nie Świdnik sterroryzowany przez susły to trzeba szukać 3 lokalizacji :)
p.s No to już wiem, że Ulagata z Lubelszczyzny :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Aha - choć ja wcześniej słyszałam o opcji z Niedźwiadą.
Niestety, problem polega na tym, że to taka mała osadka z fatalnym dojazdem. Przykład Krakowa wprawdzie pokazuje, że nie musi to być przeszkodą, ale jestem lekko sceptyczna :-)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Agato napisałem o tym, co napisałaś teraz :) 4 rozdzialik

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plany budowy lotniska w woj. lubelskim nie sa juz takie nowe - mowi sie o tym od dobrych paru lat, w kazdym razie temat byl aktualny jeszcze kiedy tam mieszkalam :) Ale nie wiem co z tego wyjdzie...

Niebo gestnieje rowniez pasazersko - kilka lat temu nie wyobrazalam sobie tego bym wsiadla na poklad samolotu, a obecnie robie to regularnie... i lubie :)))

Jacek: mam nadzieje, ze zartujesz :)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.