Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

14685 miejsce

Polska myśl techniczna – samochód Syrena 102. Edycja limitowana

W dość odległych już czasach w Polsce rozpoczęto produkcję samochodu, który z założenia miał być konstrukcyjnie prosty i niezbyt drogi. Silnik zaadoptowano z wojskowych łodzi desantowych.

 / Fot. Fot.M.Bachorski-RudnickiNajważniejszą zaletą pojazdu było to, że samochód dzięki swej prostej konstrukcji pozwalał na przeprowadzanie większości napraw we własnym zakresie.

Syrena zadebiutowała na motoryzacyjnym rynku w roku 1957. Powstało wiele różnych wersji, ale generalnie było to auto osobowe oraz dostawcze. Produkcję rozpoczęto w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie i tam kontynuowaną ją do roku 1972. Od roku 1972 do 1983 produkcję przejęła Fabryka Samochodów Małolitrażowych W Bielsku-Białej. / Fot. Fot.M.Bachorski-Rudnicki

 / Fot. Fot.M.Bachorski-RudnickiŁącznie wyprodukowano 521 311 egzemplarzy tego modelu. Syrena 102 trafiła na taśmę produkcyjną w roku 1962. Wytwarzano ją do roku 1963. Zastąpiła model 101. Główna różnica to krótsza klapa bagażnika o zmienionej konstrukcji i dość drobne detale nadwozia. Zmianie uległo ustawienie koła zapasowego w bagażniku na ustawienie niemalże pionowe. To przełożyło się na większą pojemność ładunkową. Nowością były nowe, odchylane fotele przednie.

Również pas tylny doczekał się zmiany. Zamiast tych pochodzących z samochodu Warszawa, zaczęto montować lampy zespolone. Nadwozie malowano najczęściej w dwóch kolorach, zwykle dach w kolorze kości słoniowej lub zbliżonym, natomiast o kolorze karoserii decydował nabywca. Z reguły wybierano błękit. Zmian doczekała się dźwignia hamulca ręcznego, którą przeniesiono od kolumny kierowniczej na prawo, pod deskę rozdzielczą. W stacyjce pojawiło się drugie położenie, które uruchamiało rozrusznik. Prędkość podróżna zalecana przez producenta wynosiła 60-75 km/h. / Fot. Fot.M.Bachorski-Rudnicki

 / Fot. Fot.M.Bachorski-RudnickiCiekawostką był model 102 S, który wyposażono w silnik o pojemności 992 cm³ i mocy 42 KM przy 4200 obr./min z niemieckiego Wartburga 312. Skrzynia biegów miała zsynchronizowane biegi II, III, IV. Dzięki tym zmianom prędkość maksymalna wynosiła 125 km/h. Model ten posiadał charakterystyczne podwójne listwy ozdobne, które umieszczono poniżej klamek po bokach samochodu. Zmienił się również przedni grill, który posiadał pionowe, gęsto rozmieszczone żeberka. Te z kolei pokryto chromowanymi listwami.

Syreny modelu 102 powstało zaledwie około 150 egzemplarzy.

Dzisiaj jest pojazdem bardzo rzadkim i niezwykle cenionym przez kolekcjonerów. Spotkanie z tym egzemplarzem powoduje u mnie zawsze szybsze bicie serca i wywołuje nostalgię za latami, które już raczej w polskiej motoryzacji bezpowrotnie przeminęły. / Fot. Fot.M.Bachorski-Rudnicki

Dane techniczne:

S-15 (100-102)
rodzaj – dwusuwowy, gaźnikowy
pojemność skokowa – 746 cm³
układ cylindrów – pionowy
liczba cylindrów – 2
moc maksymalna – 27 KM przy 3800 obr./min.
prędkość maksymalna – ok. 100 km/h
średnie zużycie paliwa – ok. 8-9 litrów/100 km
Okres produkcji 1962 – 1963
Miejsce produkcji Polska,Warszawa
Poprzednik FSO Syrena 101
Następca FSO Syrena 103
Dane techniczne
Typy nadwozia
2-drzwiowy sedan
Silniki
R2 S-15 0,7 l 27 KM
Skrzynia biegów
4-biegowa manualna
Rodzaj napędu
przedni
Długość 4040 mm
Szerokość 1560 mm
Wysokość 1515 mm
Rozstaw osi
2300 mm
Masa własna
930 kg[11] (101)
Poj. zbiornika paliwa
33 l[9]
Liczba miejsc 4
Ładowność
350 kg
Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Syrena_%28samoch%C3%B3d%29#Syrena_102

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.