Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

32017 miejsce

Polska prasa fotograficzna i globalna sieć internet

Od jakiegoś czasu media cyfrowe stały się wartościowym uzupełnieniem i narzędziem dla mediów tradycyjnych. Zastanówmy się w jaki sposób, wykorzystują ten fakt wydawcy prasy fotograficznej w Polsce.

Zarówno poważne stacje telewizyjne jak i radiowe żyją w specyficznej symbiozie z internetem, a w niektórych przypadkach powstają pod ich skrzydłami niezależne byty o całkowicie cyfrowym charakterze. Prasa nie jest tu wyjątkiem szczególnie w dobie prężnego rozwoju dziennikarstwa obywatelskiego oraz stopniowego odbierania czytelników wydaniom papierowym przez publikacje elektroniczne.

W przypadku prasy fotograficznej temat mediów cyfrowych wydaje się być jeszcze bardziej wart uwagi, chociażby ze względu na coraz większe "przesiąknięcie" fotografii nowymi technologiami. Na dzień dzisiejszy dostępne są na polskim rynku następujące tytuły branży fotograficznej:

okładki / Fot. Aleksander LucisFoto (Imphot Photo Imaging Sp. z o.o.)
Foto Kurier (Agencja Reklamowo - Wydawnicza "FOTO-KURIER")
Kwartalnik Fotografia (Wydawnictwo KROPKA)
Fotografia & aparaty cyfrowe (Wydawnictwo Bauer Sp. z o.o)
Pozytyw (Yours Media House Sp. z.o.o.)
Biuletyn Fotograficzny ( Irys Studio)
Twoje Studio / Zdjęcia Ślubne (TMF)
Zoom ( International Data Group Poland S.A.)
Fotografia Cyfrowa (Imphot Photo Imaging Sp. z o.o.)
W tym miejscu należy wspomnieć o Digital Foto Video, które trafi na nasz rynek pod koniec września. Wydawcą jest Migut Media SA, a część zespołu stanowi była redakcja nieistniejącego już Chip Foto Video.

Różne podejścia i różne efekty


Wykorzystanie strony internetowej przez wydawcę może mieć dwojaki charakter. W pierwszym przypadku będzie to wizytówka firmy z podstawowymi informacjami o tytule, redakcji, cennikach i archiwum. W drugim przypadku rozbudowany portal, wokół której gromadzą się nie tylko czytelnicy papierowego wydania, ale też inni internauci.

Dobrym przykładem na taką prostą stronę, jest witryna magazynu Foto Akt. Jak można zauważyć, nie ma tego tytułu w spisie powyżej, a powodem jest jego zawieszenie przez wydawnictwo Silk Media na czas nieokreślony. Nie zmienia to jednak faktu, że ta strona może posłużyć jako przykład dobrej wizytówki. Po pierwsze jest zrobiona przejrzyście i ze smakiem. Każdy zainteresowany tematyką dowie się jakie numery archiwalne były dotychczas dostępne i jaka była ich zawartość. Co istotne, Foto Akt można było zamówić w wersji elektronicznej - w formacie Zinio - i jest to jedyny tytuł w branży fotograficznej, który doczekał się takiej formy dystrybucji. Na stronie funkcjonowało też forum, z którego dowiedziałem się miedzy innymi o wstrzymaniu wydawania tego periodyku.

Podobną funkcję czysto informacyjną, przyjął Kwartalnik Fotografia, Biuletyn Fotograficzny oraz Foto Kurier. Ten ostatni za sprawą łącz internetowych oferuje jeszcze takie usługi jak komputerowa baza firm, wynajęcie studia oraz fotograficzny sklep internetowy. Wszystko podane w niezmiennej formie, od czasu powstania strony Foto Kuriera - czyli od 2006 roku. Może to dość dziwić, bo strona faktycznie przypomina swoim stylem witryny z połowy lat 90.

Kiedy spojrzymy na witrynę foto.com.pl (wydawcy magazynów Foto oraz Fotografia Cyfrowa) od razu zauważymy, że nie jest traktowana przez wydawcę poważnie. W latach 2003-2005 coś tam się jeszcze działo, ale dzisiaj strona nawiązuje do swojego pierwowzoru z 1998 roku. Na foto.com.pl, podobnie jak na stronie Twoje Studio, znajdziemy sporo niedziałających linków i zdaktualizowaną treść w działach, które wymagają "bycia na bieżąco", czyli Nowości, Kalendarium, czy Wydarzenia.

Czas przejść do ambitniejszych stron, które stawiają jednak na aktualizację i wychodzą poza ramy strony-wizytówki. Zarówno Zoom, jak i Fotografia & aparaty cyfrowe posiadają aktualizowane działy z niusami i bieżące informacje o zawartości nadchodzącego numeru. Zoom podlegający IDG - wydawcy pism komputerowych - ma nawet dział download i forum, jednak fotograficzne tematy są tam zepchnięte na margines. Magazyn dostępny jest również w postaci elektronicznej a także z opcją płatnego dostępu on-line do archiwalnych numerów. Fotografia & aparaty cyfrowe możemy zaliczyć do stron estetycznych, ale nic więcej tam nie znajdziemy oprócz wspomnianych niusów i galerii użytkowników, do której przyjmuje się zdjęcia - teraz uwaga - tylko drogą pocztową na płycie CD!

Nie było jeszcze słowa o magazynie Pozytyw i niestety nie będzie. Powodem jest niefunkcjonowanie strony już od kilku miesięcy, co nastąpiło z chwilą przejęcia tytułu przez Yours Media House. Czego się można tam spodziewać i kiedy? - Jak na razie nie wiadomo.

Zmierzenie się z mediami cyfrowymi



Czym jest prasa mniej więcej wiadomo, ale jak można wykorzystać media cyfrowe, to już wydaje się być wielką i niedostępną tajemnicą dla wydawców.

Kanały RSS oferuje Tylko Zoom i Foto (z moim ulubionym - RSS wydarzenia). Natomiast Biuletyn Fotograficzny i e-biznes Foto Kuriera zapewnia inną formę powiadamiania o nowościach, czyli newslettery, albo jak ktoś woli subskrypcję drogą e-mailową.

Tworzenie społeczności wokół tytułu, marki, czy wreszcie firmy to wątek zdecydowanie zaniedbany przez każdego opisywanego tu wydawcę. Czasy listów do redakcji dobiegły końca. Dzisiaj trzeba pozwolić swoim czytelnikom brać aktywny udział w tworzeniu tego co się im sprzedaje. Co ważne, musi się to dziać "tu i teraz" a taką okazję stwarza właśnie porządny serwis internetowy. Tworzenie społeczności to jednak wielowątkowe zagadnienie, które sprowadza się nie tylko do uruchomienia forum dyskusyjnego i foto-galerii czytelników. Oczywiście nasuwa się automatycznie pytanie - Co zrobić? A gdyby tak umożliwić swoim czytelnikom pisanie artykułów w ramach internetowego serwisu, a najlepsze publikować na oczekującym świeżości i polotu papierze? Albo zainteresować się i stworzyć serwis mobilny? Zapewniam, że tego typu usługi nie będą czekać dekady, na to żeby zdominować media informacyjne.

Co jeszcze? Kiedyś, ktoś wpadł na pomysł, by zacząć handlować w internecie. Fotografia to jeden z tych tematów, który w e-biznesie istnieje niemalże od samego jego powstania. Sprzedaje się nie tylko sprzęt fotograficzny, ale też usługi jak skanowanie czy wywoływanie odbitek. Współpraca wydawcy prasowego z takimi firmami może dać bardzo wymierne efekty. Wystarczy zaimplementować kilka e-sklepów o różnym profilu w ramach swojej strony i już tylko dbać by serwery wytrzymały ilość odwiedzin. Co by tu jeszcze wymyślić... A gdyby tak w totalnym szaleństwie otworzyć platformę dla fotoblogów swoich szanownych czytelników, albo wyprzedzić trochę czas i nagrać kilka podcastów i videocastów z wywiadami, prezentacjami i ciekawymi dyskusjami? Czyżby to było zbyt szalonym pomysłem?

Dzisiaj da się to wszystko zrobić sprawnie i w miarę niskim kosztem. Jutro gdy zrobi to konkurencja, może się okazać, że nie będzie już ratunku, lub będzie dużo bardziej kosztowny. To nie jest coś, co powinno być traktowane w kategoriach wydatków na reklamę. To prawdziwa i najzwyklejsza inwestycja, która dobrze ulokowana zwróci się wcześniej lub później. Wydawca prasowy, telewizyjny i radiowy to dzisiaj też wydawca mediów cyfrowych. Wszyscy którzy potraktują swoją gazetę, magazyn czy stację jako niezależny byt, mogą niebawem zostać uroczym dorożkarzem w erze taksówek z hybrydowym napędem.

Alexa / Fot. Alexa

Powyżej aktywność w ostatnich 3 latach wortalu informacyjnego fotopolis.pl, (W maju br. 234 211 czytelników, którzy wygenerowali 2 030 548 odsłon) sklepu e-cyfrowe.pl, oraz 3 przykładowych stron reprezentujących tytuły prasy fotograficznej w Polsce.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

plusior zasłużony (+)

Komentarz został ukrytyrozwiń

Plus

Komentarz został ukrytyrozwiń
  • Autor usunął profil
  • 04.09.2007 08:00

(+) Debiut z przytupem :) Bardzo ciekawe...

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.