Facebook Google+ Twitter

Polskie czarne skrzynki. Czego się z nich dowiemy?

Wydobyty pod Smoleńskiem z rządowego samolotu Tu-154M rejestrator ATM polskiej produkcji został przekazany do odczytu w Polsce. Komisja w ITWL zapewne odczyta go tak, jak po każdym locie w 36 pułku.

 / Fot. .



Zapis komputerowy przykładowego lotu / Fot. Roman WoźniakPo każdym wypadku lotniczym miejsce katastrofy (ang. crash site) bada specjalna komisja złożona z przedstawicieli linii lotniczych których samolot uległ wypadkowi, przedstawicieli państwa na terenie którego był wypadek i przedstawicieli producenta. Znalezione czarne skrzynki są zabezpieczane a następnie komisyjnie otwierane. W samolocie Tu-154M doliczono się pięciu rejestratorów. Najstarszy i najprostszy zapewne K3-63 rejestrujący: prędkość przyrządową, barometryczną wysokość lotu, przeciążenia i czas.



Współczesny czytnik i kaseta / Fot. Roman WoźniakRejestrator MSRP typ pewnie najnowszy, jaki jest produkowany, posiada dwa zabudowane w różnych częściach samolotu mechanizmy piszące na szerokiej taśmie magnetofonowej. Pomarańczowa (dla łatwiejszego jej odszukania) kula, zabudowana w mało dostępnej, ale odpornej na uszkodzenia części samolotu rejestruje minimum 25 godzin lotu. (Tuż po katastrofie pokazywana była na filmach.)

Stanowisko obecnie stosowane dla odczytu kaset ATM / Fot. Roman WoźniakPoczątki ATM S.A. z ulicy Grochowskiej w Warszawie sięgają 1987 r. Firma stworzyła rejestrator, który zyskał popularność w świecie lotniczym. Rejestrator ATM powstał po obu katastrofach samolotów Ił-62; Kościuszko i Kopernik w 1980 i 1987 roku. Na pozostałych samolotach Ił-62 rejestrator ATM był zabudowywany do czasu ich odsprzedaży.

Po przekształceniu w 1989 r. w Przedsiębiorstwo Produkcyjne ATM, firma dalej zajmowała się elektroniką lotniczą (w 1994 r. produkty firmy otrzymały godło „Teraz Polska”). W dalszym ciągu był ten rejestrator zabudowywany na innych samolotach Tu-154 i Tu-134. Wszystkie samoloty Tu-154 będące własnością PLL LOT sprzedane do byłych republik ZSSR, miały zabudowane rejestratory ATM. Były one stale rozbudowywane i unowocześniane.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (2):

Sortuj komentarze:

Gdy do znalezienia przyczyny wypadku lotniczego wkracza plityka i prokuratura prawda pozostaje na dalszym planie.
Proszę zauważyć - kogo odnaleziono na końcu i czyje były ostatnie pogrzeby?

Komentarz został ukrytyrozwiń

A czego się nie dowiemy?

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.