Facebook Google+ Twitter

Pozycja materiału w rankingach:

5099 miejsce

Polskie Karty i Systemy, XX sesja: E-płatności w polskim e-handlu

W Polonia Palace Hotel 14.03.2013r. odbyła się Konferencja "E-płatności w polskim e-handlu" - XX spotkanie z cyklu Polskie Karty i Systemy. Eksperci z branży finansowej i e-commerce rozmawiali o aktualnej i przyszłej sytuacji e-handlu.

Anna Figiel, Prezes Koła Naukowego Forum e-Biznesu / Fot. Tomasz NaglerE-commerce stanowi obecnie 5,1% całego handlu - 204 mld USD, ale trendy wskazują, że w 2016 roku ma stanowić już 17,21% całego handlu, czyli 628-752 mld USD. Warte zaznaczenia jest to, że Polska to lider wzrostu e-commerce w Europie z wynikiem 24% (w 2013 roku prognozuje się 30%), gdzie średnia UE to około 18%. Wartość polskiego rynku e-commerce to 5,6 mld euro.

Ciekawie wygląda rynek e-sklepów spożywczych. Ich wartość to 450 mln zł, a prognoza wzrostu do 2017 roku to 1,5 mld zł. Obecnie tylko 13% Polaków kupuje żywność w Internecie, ale jest to wzrost o 62% w stosunku do 2011 roku. Jest to ogromny skok i szansa dla branży spożywczej. E-commerce jest bowiem uzupełnieniem handlu i szansą dla handlu stacjonarnego. Przewiduje się, że aby utrzymać lub zdobywać klientów, sklepy będą musiały wprowadzać dodatkową ofertę internetową, aby zapewnić im komfort zakupów w każdej sytuacji.

Konferencja "E-płatności w polskim e-handlu" w Polonia Palace Hotel / Fot. Anna FigielCoraz więcej osób korzysta z e-sklepów - od 2011 roku ilość zakupów w e-sklepach przewyższa aukcje internetowe. Przeanalizowano strukturę zakupów internetowych. W sklepach dominują książki i płyty - 51%, a na aukcjach odzież i biżuteria 45%. Zwrócono kilkukrotnie uwagę na panujący efekt ROPO, który polega na oglądaniu produktu w tradycyjnym sklepie, a potem kupowaniu ich w sieci. Granice między handlem internetowym a tradycyjnym zacieśniają się, jak wynika z badań, klienci niezwykle często oglądają namacalny towar w sklepie i potem kupują w Internecie.

Płacąc za zakupy w Internecie najczęściej wykorzystywane są przelewy - 78% klientów. Natomiast w ostatnich dwóch latach 16% klientów kupowało w Internecie za pomocą urządzeń mobilnych. Podczas sesji przedyskutowano najnowsze rozwiązania w płatnościach online i mobilnych. Wyrażano pogląd, że należy inwestować w mobilność. Nawiązuje się wówczas nową, bliższą relację z klientem, a płatności mobilne są jednym z kanałów tej relacji. Coraz więcej zakupów internetowych dokonywanych jest za pomocą urządzeń mobilnych (telefonu komórkowego, smartfona, tabletu) - w grudniu 2012 roku to 1 mld odsłon. Natomiast znacznie spada liczba odsłon niemobilnych, choć nadal jest ich znacznie więcej. Najpopularniejszym modelem w Europie w lutym 2013 roku był zdecydowanie Apple iPad 25%, następnie Apple iPhone 8% i Samsung GT-i9100 Galaxy S II 3%. Potęgą w korzystaniu z modeli Apple jest Dania, w krajach Europy Środkowo-Wschodniej górują modele Samsunga.

Sławomir Cieśliński, Konferencja "E-płatności w polskim e-handlu" / Fot. Anna FigielNadmierny poziom kosztów transakcji kartowych jest jedną z barier jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju e-handlu w Polsce. Stawki interchange dla płatności w Internecie są zdecydowanie wyższe niż w przypadku płatności w tradycyjnym sklepie (sięgają 1,9% wartości transakcji). W Polsce opłaty za przyjmowanie płatności kartami płatniczymi należą do najwyższych w Europie - jak zauważono podczas podsumowującej dyskusji, przyczyną jest panujący duopol.

Podczas sesji prelegenci prezentowali także możliwości technologiczne. Najwięcej emocji i zagorzałą dyskusję wzbudziło wystąpienie przedstawiciela firmy pokazującego nowy system bezprowizyjnych i natychmiastowych transakcji kartowych, gdzie wyłącznie przybliżając kartę dowolnego banku, rachunek w sklepie od razu płacony był z konta klienta. Jak zwykle, największe kontrowersje dotyczyły bezpieczeństwa. W systemie tym konieczne byłoby udostępnienie danych do logowania "osobie trzeciej", co jest jednak niezgodnie z prawem.

Zaprezentowano również szczegółowo prawne uregulowania dotyczące e-płatności. Nowa dyrektywa Unii Europejskiej, którą podpisał jeszcze prof. Jerzy Buzek jako przewodniczą Parlamentu Europejskiego i zakładająca harmonizację na poziomie całej Wspólnoty, zmienia wiele, nadając nowe uprawnienia konsumentom. W Polsce ustawa o niej ma zostać uchwalona do 13 grudnia 2013 roku, a przepisy wejdą w życie do czerwca 2014 roku.

Konferencja "E-płatności w polskim e-handlu" / Fot. Anna FigielPodczas XX sesji omówiono wiele ciekawych zagadnień. Przedstawiony został także projekt powołania e-Izby - Izby Gospodarki Elektronicznej. Inna prelekcja poświęcona została omówieniu zagrożeń w e-płatnościach i przedstawieniu na rzeczywistych przykładach ataków na systemy.

Oprócz wielu cenionych ekspertów, którzy byli zarówno prelegentami jaki i słuchaczami, udział w tym wydarzeniu wzięła reprezentacja Koła Naukowego Forum e-Biznesu z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w tym Prezes Anna Figiel.

Konferencja uznana została za bardzo merytoryczną i ciekawą, przez co nie zawiodła oczekiwań uczestników. W czerwcu odbędzie się kolejna, XXI sesja z cyklu Polskie Systemy i Karty, na którą organizatorzy już teraz zapraszają.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Zobacz także:

Copyright 2016 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.