Facebook Google+ Twitter

Polskie Radio - Czy nadal potrzebne?

Włączając radio często szukamy muzyki, by znaleźć chwilę odprężenia, ale zamiast tego w polskim radiu znajdujemy pozycje, które powodują, że zmieniamy stację. Czy Polacy potrzebują opłacanego z abonamentu Polskiego Radia?

Logo polskiego radia // www.news.portalisko.pl/images/Polskieradio.jpg / Fot. www.news.portalisko.pl/images/Polskieradio.jpgZ ostatnich danych wynika, że ściągalność abonamentu radiowo-telewizyjnego w Polsce wynosi 45 proc. Jest to bardzo słaby wynik w porównaniu z Wielką Brytanią gdzie ściągalność wynosi ok. 90 proc. Ale powiedzmy sobie szczerze - widz w Zjednoczonym Królestwie nie może narzekać na BBC. Bogata oferta telewizyjna i radiowa sprawia, że jest to czołowy nadawca radiowy i telewizyjny w Zjednoczonym Królestwie. W Polsce sprawa jest bardzo skomplikowana.

W najnowszych opublikowanych przez portal wirtualnemedia.pl, badaniach słuchalności stacji radiowych w Polsce prowadzi komercyjne radio we władaniu spółki Broker FM, RMF FM. Na drugim miejscu znajduje się również prywatna stacja radiowa Zet. Dopiero na trzecim miejscu, z wynikiem 12 proc. udziału w rynku, znajduje się radiowa Jedynka, a zaraz za nią z ponad 6 proc. Trójka. Jest to bardzo słaby wynik, mając na uwadze fakt, że Polskie Radio jest zasilane pieniędzmi podatników.

Słuchacze i Sympatycy Polskiego Radia podają argument, że każdy znajdzie tam coś dla siebie. Po części można się zgodzić z tym stwierdzeniem, ale prawda jest taka, że ramówka nie sprosta wyzwaniu, jakie rzuciły polskiemu radiu komercyjne stacje. Jednym z powodów, dla których większość przeciętnych słuchaczy włącza odbiornik radiowy to muzyka. No w polskim radiu można ją znaleźć, ale w odpowiednich godzinach i wg mnie często pojawiają się tam utwory, które powodują natychmiastową zmianę stacji.

Można zapytać dlaczego Polskie Radio nie walczy o słuchacza? Szefowie mediów publicznych zazwyczaj zasłaniają się stwierdzeniem, że muszą spełniać misję publiczną. Lecz czy spełnianiem tej misji można nazwać upolitycznienie programów publicystycznych pod jedną ze stron politycznych? Na pewno nie, tym bardziej, że jest to medium opłacane z naszego abonamentu i wymagany jest obiektywizm pod każdym względem. Polskie Radio przekonuje, że bez wcześniej wspomnianego abonamentu radiowo-telewizyjnego upadną lokalne stacje radiowe skupione wokół Audytorium 17 (Lokalne stacje polskiego radia). Ale ich słuchalność też nie jest zadziwiająca i zmian w nich nie widać. Szczerze mówiąc to zlikwidowanie lokalnych stacji polskiego radia nie byłoby duża stratą. Stacje komercyjne wypierają nawet rejonowych konkurentów, zakładając w największych miastach oddziały swoich rozgłośni.

Od czasu podania do opinii publicznej przez PO pomysłu zniesienia abonamentu, rozpoczęto w mediach publicznych akcje reklamowe mające przekonać Polaków, że bez abonamentu nie będą normalnie funkcjonować TVP czy Polskie Radio. To jeszcze bardziej zniechęca do płacenia, bo wmawia się nam coś co nie jest prawdą. Radiowa Jedynka ma wśród rozgłośni największy zasięg i można jej słuchać w prawie każdym miejscu w kraju. Jej upadek jest po prostu niemożliwy bo głównie odbiłoby się to na reklamodawcach, którzy straciliby jedną z głównych metod dotarcia do widza.

Czy PR jest nadal potrzebne? Tak, ale potrzebuje gruntownej modernizacji, świeżych pomysłów na spełnianie, już wcześniej wspominanej, misji publicznej. Polskie Radio nadaje regularnie spektakle teatralne. W Europie tylko dwie stacje mają radiowy teatr. Tą drugą jest BBC. To jeden z przykładów na wyjątkowość Polskiego Radia. W Polsce jest duży sentyment do radia i miejmy nadzieję, że właśnie to pozwoli na stworzenie radia, które zasługuje na nasz abonament.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (3):

Sortuj komentarze:

Czy jest potrzebne ??? , słucham tylko Trójki według mnie reszta to chłam ( oczywiście są wyjątki ) , nie dla wszystkich liczy sie main streaim .... Dużo słowa mówionego , zresztą co ja będę gadał słuchaj dalej zetki albo innego G .

Komentarz został ukrytyrozwiń

Niestety społeczeństwo nie stawia dziś na to co kulturalne, ambitne. A Polskie Radio jest potrzebne... W szczególności to co robią dla polskiej kultury.

Komentarz został ukrytyrozwiń

"Słuchacze i Sympatycy Polskiego Radia poda argument że każdy znajdzie tam coś dla siebie."

Komentarz został ukrytyrozwiń

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.