Ponad milion młodych gwiazd w gromadzie znajdującej się w galaktyce NGC 5253

Więcej niż milion młodych gwiazd odkrył międzynarodowy zespół astronomów w galaktyce karłowatej NGC 5253 znajdującej się w gwiazdozbiorze Centaura.

/ Fot. Jean Turner/UCLAGromada zlokalizowana została wewnątrz ogromnej mgławicy w galaktyce karłowatej NGC 5253. Jej jasność jest miliard razy większa od Słońca, ale nie widać jej ze względu na chmurę gorących gazów - podaje serwis Science Daily.

Profesor Jean Turner z Uniwersytetu Kalifornijskiego, który jest autorem publikacji na temat odkrycia w czasopiśmie "Nature" nazwał gromadę "fabryką gwiazd". Interesujący jest fakt, że badacze odkryli też ogromne skupisko pyłu. "Zwykle, gdy patrzymy na gromady gwiazd, gaz i pył zostały dawno rozproszone. W tej gromadzie widzimy pył" - powiedział prof. Turner i dodał, że szukał podobnego odkrycia przez lata.

Ilość pyłu, który otacza gwiazdy jest niezwykła. Przekracza on 15 tys. razy masę Słońca. Gromada ma około 3 miliony lat, czyli w kategoriach astronomicznych należy do stosunkowo młodych tworów.

Czytaj także: Szukaj asteroid razem z NASA. Agencja wypuściła oprogramowanie dla astronomów amatorów

Galaktyka karłowata NGC 5253 znajduje się w odległości 11 milionów lat świetlnych od Ziemi.