Facebook Google+ Twitter

Port w Gdyni. Większe statki i większe potrzeby

W poniedziałek do portu w Gdyni wpłynął masowiec "Capri" o wyporności ponad 170 tys. ton. Statek przywiózł rekordowy jak dotąd ładunek węgla. To kolejny dowód na to, że jest zapotrzebowanie na większe jednostki w gdyńskim porcie!

Mapa portu w Gdyni z zaznaczeniem obrotnic portowych. / Fot. mat.prasowe Portu Gdynia"Capri" przywiózł do Polski ponad 77 tysięcy ton węgla z australijskich kopalń. To największy, jak dotąd, ładunek tego surowca przyjęty przez polskie porty. Rozładunek, liczącej prawie 300 metrów długości jednostki, zajął w Morskim Terminalu Masowym Gdynia trzy dni.

To kolejny tak duży statek, który ostatnimi czasy zawitał w Gdyni. W marcu, w tym samym terminalu cumował, pływający pod panamską banderą, MS Linda Fortune, który przywiózł 75 tys. ton węgla. W styczniu zaś rekord pobito w BCT, obsługując statek MSC Krystal, o ładowności prawie 6 tys. TEU.

Te przykłady pokazują, że pomimo spowolnienia na światowych rynkach, istnieje zapotrzebowanie na przyjmowanie coraz większych jednostek. Najszybciej rosną rozmiary jednostek zaprojektowanych do przewozu kontenerów. Jeszcze do niedawna Krystal mógł uchodzić za jeden z większych statków w swojej klasie, a dziś z desek kreślarskich schodzą projekty nawet trzykrotnie większych.

Jak łatwo zgadnąć, rozwój statków wymusza też rozwój infrastruktury portowej. Coraz większe i głębiej zanurzone jednostki wymagają odpowiednio przygotowanych nabrzeży. A z tym, jak to w Polsce, jest kłopot.

Zasadniczo, statek, by wpłynąć do portu, potrzebuje dwóch rzeczy - kanału o odpowiedniej głębokości i odpowiednio długiej obrotnicy, czyli przestrzeni, w której będzie można nim manewrować.

W przypadku Morskiego Terminalu Masowego w Gdyni, ten drugi warunek nie sprawia problemów. Terminal położony jest w tzw. awanporcie - zewnętrznej części portu, gdzie miejsca jest jeszcze w bród. Gorzej jest w głębi portu, gdzie od pewnego czasu trwa walka o przejęcie jednego z nabrzeży od Stoczni Marynarki Wojennej. umożliwiłoby to manewrowanie statkom o długości nawet 400 m.

Wybrane dla Ciebie:




Komentarze (0):

Jeśli chcesz dodawać komentarze, musisz się zalogować.

Najpopularniejsze

Copyright 2017 Wiadomosci24.pl

Korzystamy z cookies i local storage.

Bez zmiany ustawień pliki są zapisywane na urządzeniu. Więcej przeczytasz tutaj.